Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    200 Eesti bussijuhti streigib Soomes

    Jüri Kõrge on Soomes töötanud juba oma neli aastat ja esimesest tööpäevast peale on ta kuulunud ka ametiühingusse. Connexis, kus ta töötab, kuulub ametiühingusse vaid kuus eestlast. Seal töötavaid eestlasi on enamgi, kuid kui palju täpselt, Jüri ei tea, sest kaasmaalastega, kes liitu ei kuulu, ta ei suhtle. Jüri sõnul saavad nad kõik samasugust palka, kuid ametiühingusse mitte kuuluvad inimesed näevad ainult hetkekasu - ametiühingu liikmetasu nende palgast maha ei arvestata.
    "Kõige kurvem on, et me oleme kõik samas paadis, aga paljusid ei saada ühe mütsi alla," ütleb Jüri. "Kui midagi käest anda, siis on hiljem seda palju raskem tagasi võita." Ta peab sellega silmas soodustusi, mis eelmine, jaanuaris lõppenud kollektiivleping ette nägi. Uus kollektiivleping taheti sõlmida eelmisest ebasoodsam ja seetõttu ongi nüüd ühistranspordiliiklus kogu Soomes halvatud.
    "2004 oli meil ka streik - ise naeramegi, et selle posti juures saame ikka iga talv korra kokku," muheleb Jüri ja viipab taamal asuva tänavavalgustusposti poole. Kolleegi, bussijuht Ari Bordiga viskavad nad streigi üle nalja ja lubavad jaanipäevani streikida, kui uut kollektiivlepingut ei saa.
    "Eks me muidugi lõõbime, et streigime jaanipäevani, ega meil tegelikult midagi töötegemise vastu ei ole," räägib Jüri, kelle arvates peab keegi tööinimese eest seisma, sest bussijuhi töö pole sugugi meelakkumine. "Aga mulle meeldib see töö," ütleb Jüri, kes bussijuhina on leiba teeninud juba üle 25 aasta.
    Töötamise asemel valvavad Jüri ja Ari koos teiste kolleegidega vahetustega bussiparki ja panevad kirja, kes streiki murdis. Töö algab hommikul kell viis, kolmetunniste vahetustega valvatakse busse kella kuueni õhtul.
    "Ega keegi meist ei taha tegelikult streikida," tunnistab Ari. "Aga meil on päris lõbus - joome kohvi, lobiseme niisama."
    Sel ajal kui Jüri ja Ari streigist muljetavad, sõidab meist mööda liinibuss. Tegemist pole siiski mitte streigimurdja, vaid meeste ülemusega - juhataja Lauri Rinta-Kanto peab bussi kinni ja ühineb streigimuljete jagamisega.
    Rinta-Kanto on pisut murelik ja väga tõsine, kuid mitte nähtavalt halvas tujus. Sel ajal kui bussijuhid streigivad, sõidab ühe bussiga tema, et vähemalt mingigi ühistranspordi võimalus abivajajatel olemas oleks.
    Kolmekesi seletavad mehed läbisegi, et kui sadamad streigiga ühineksid ja bussijuhte toetaksid, oleks streik paari tunniga läbi, kuna suvel pikalt seisnud paberivabrikud ei saaks rohkem kahju enam lubada. Aga kui sadamad on kinni, seisavad ka paberivabrikute rahaveskid.
    Kolmekesi loodavad nad ka, et streik saab varsti läbi ja uus kollektiivleping kirjutatakse alla, siis saaks jälle rahulikult tööle naasta. Senikaua aga jääb üle vaid juhatajale turvalist sõitu soovida.
    Tänast hommikut ootas Jüri suurema huviga seetõttu, et eestlased, kellel nädalavahetusel oli neli vaba päeva, pidid tööle tagasi jõudma. Seda, kas eestlased täna hommikul istusid bussirooli või ühinesid streigiga, lehe trükkimineku ajaks veel kahjuks teada ei ole. Jüri teadis vaid eile busside kõrval lumes seistes rääkida, et osa eestlasi olevat end ise vabatahtlikult streigi ajaks tööle pakkunud. Ülemused ütlesid neile lisateenimisevõimalusest ära.
    Concordia Bus Finlandi kontor Espoos oli eile justkui välja surnud. Majas, kus tavaliselt sagib päevasel ajal üle 300 inimese, pole praktiliselt hingelistki ja uksedki on lukus.
    Tegevjuht Tom Ward istub üksi oma suures kabinetis ja krõbistab paberitega. Teised juhtivtöötajad on majast väljas, sõidavad bussidega tavapäraseid marsruute, et inimesed päris ilma transpordita ei jääks.
    "Mul ei ole bussijuhtimise õigusega juhilube," vabandab Ward, miks tema kontoris laua taga paberitööd teeb, selle asemel et koos teiste juhtidega päris bussijuhte asendada. "Aga viis esimeest teevad praegu kaheksatunniseid tööpäevi, sõidavad liine läbi."
    Eilses Kauppalehtis rääkis Ward, kuidas 2004. aastal teenis ettevõte 4,4 miljonit eurot kahju. Toona streikisid bussijuhid kaks nädalat. Ward loodab, et sel aastal streik nii kaua ei kesta ja laupäeval või hiljemalt pühapäeval bussipargis enam sellist pilti ei näe nagu eile, kus platsil seisid praktiliselt kõik bussid. Isegi kui streik lõpeb selle nädalaga, tähendab see ettevõtte jaoks kahjumit, mis ulatub sadadesse tuhandetesse eurodesse.
    "Raske öelda, millal streik lõpeb," ütleb Ward. "Tõenäoliselt homme (kolmapäeval - toim.) lahendust ei leita. Aga oleks kõigi jaoks parem, kui streik lõppeks selle nädalaga."
    Lahendust otsitakse täna kell 12 algaval kolmepoolsel nõupidamisel, mille kestust ametiühingu pressiesindaja eile ennustada ei osanud - ilmselt vaieldakse õhtuni välja, arvas ta.
    Concordia Bus Finlandi 600 töötajast umbes kolmandik on välismaalased, valdav osa neist eestlased ja Eestist pärit venelased.
    Kui paljud neist ametiühingusse kuuluvad, seda Ward ei teadnud. "Meie töötajatest veerand ei kuulu ametiühingusse ja neid on võrdselt kõigist rahvustest," ütleb ta vaid.
    Wardi sõnul tegutseb Helsingi piirkonnas kolm suuremat bussifirmat - Connex Finland, Concordia Bus Finland ja Helsingin Bussiliikenne. Neist viimane streigis ei osale, sest ei kuulu transporditöötajate ametiühingusse.
    Pühapäeval alanud Soome auto- ja transporditöötajate streigiga ühinesid ka 200 ametiühinguga liitunud eestlasest bussijuhti. Streik hõlmab kokku umbes 10 000 transporditöötajat üle kogu Soome.
    Streik seiskab suurema osa bussi- ja veokiliiklusest, raskendades inimestel töölejõudmist. Katkeb ka prügivedu ning hiljem tekivad häired toiduainete ja teiste kaupade veos.
    Transporditöötajad ja tööandjad vaidlevad kollektiivlepingu tingimuste üle. Streik sai alguse Autoliikluse Tööandjate Liidu plaanist muuta kollektiivlepingut nii, et transpordifirmadel oleks võimalus kasutada piiramatul hulgal osalise tööajaga töötajaid. See tekitaks Soome Auto- ja Transporditöötajate Liidu (ATL) hinnangul nn kahekorruselise tööturu, millega ametiühing ei saa nõustuda.
    Tööandjate liidu ettepanekul võiks pealinna regioonis 10 protsenti tehtud tundidest korraldada osalise tööajaga töötajate jõul, mis tähendab, et 700 töötajaga ettevõttes võiks osalise ajaga töötajaid olla 140. Mujal Soomes soovib tööandjate liit kasutada osalise tööajaga töötajaid piiramatult.
    Lisaks soovivad tööandjad pikendada katseaega ja loobuda kahenädalastest tööperioodidest.
    Praegustes kollektiivlepingutes on bussi- ja autojuhtidel määratud kahenädalane tööperiood, mille jooksul tuleb teha 80 töötundi. Ametiühingu kinnitusel ei ole transpordi alal osalise tööaja kasutamiseks mingit vajadust. Tööandja huvi on aga selles, et osalise tööajaga töötajate kasutamine on odavam, kuna neile ei pea võimaldama palgaga vabu päevi, mis aitaks kokku hoida kümnendiku palgakuludest.
    Soome riiklik lepitaja Juhani Salonius kohtus transporditöötajate ametiühingu AKT ja autotranspordi tööandjate liidu ALT juhtkonnaga reedel, kuid mingit läbimurret ei saavutatud.
    Eelmine tõsine streik transpordi vallas oli 1991. aastal, kui tööseisak kestis kolm nädalat. 2000. aastal kestis streik vaid mõne päeva.
    Eelmisel suvel seisid metsatööstuse töötajate streigi tõttu seitse nädalat Soome paberi- ja tselluloositehased. 15. maist juuli alguseni kestnud tööseisak mõjutas ka Eesti puidutööstusi, kes ei saanud oma toodangut enam Soome müüa. Nende käibesse lõi streik 50 miljoni krooni suuruse augu.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.