Kasutatud autode uurimused ei ole lõplik tõde

15. märts 2006, 00:00

Inimene ostab, ajalehed ja ajakirjad näpuvahel, endale kasutatud autot, ajades erinevate uurimuste tulemuste peal näpuga järge, milline auto on kiireim, muretuim ja odavaim pidada. Ta ostab auto, mis peaks olema parim, kuid nädal hiljem istub ta õnnetu näoga remonditöökoja ukse taga.

Miks? Äripäev leiab, et ükski uurimus pole lõplik tõde. Alustama peaks sellest, et uurimused on tehtud erinevates maades, kus on erinevad kliimad, erinevad sõidumaneerid ja erinevad teeolud. Eestis on sarnaseid uurimusi tehtud väga vähe, kui üldse. Meie autoostjatele oleks seda tegelikult vaja, sest teed on meil märksa kehvemas korras kui mujal Euroopas ja kliima kah külmem kui Saksamaal. Sama asi on näiteks varuosade hindadega, mis Saksamaal seal toodetud autodele kindlasti odavamad kui meil.

Erinevad testid ja uurimused on tehtud selleks, et anda üldist pilti kasutatud autodest, nende vastupidavusest ja pidamiskuludest. Erinevate tabelite peale saab põhineda ja arvestada umbes, kui palju see või teine asi maksab või kestab.

Kindlasti tasub toetuda ka sõprade ja tuttavate kogemustele erinevate automarkidega. Näiteks uute autode ostmise esimene argument enne ajakirjandust on sõprade ja tuttavate soovitused.

Alati on kellelgi mõni tuttav inimene, kes on piisavalt pädev ka autot kontrollima, enne kui ost sooritatakse. See, kui selles äris kogenud inimene ütleb jah, seda konkreetset autot tasub osta, on tuhat korda rohkem väärt, kui ükski uurimuse tabel.

Selleks, et ostetud masina suhtes oma usaldust suurendada, tasub kindlasti pöörduda kõigepealt müügiplatsidele, kus kasutatud autode müügifirmad oma autosid müütavad. Nemad ei saa pärast müügitehingu sooritamist kaduda kui tinatuhka, vaid peavad maine hoidmiseks tegema kõik nii, et klient tuleks neile tagasi koos sõpradega ja ka ise, kui järgmise auto ostmise kord käes on. Samuti pakuvad paljud endast ja kliendist lugupidavad kasutatud autode müüjad garantiisid.

Kurb on tõsiasi, et olenemata kõikide riskide miinimumini viimisest, võib sattuda õnnetute autode otsa, mis lihtsalt lagunevad, olgu nad siis mis marki tahes. Neid on küll vähe, kuid nad on olemas ja ostuhetkel paistavad alati väga heas korras.

Kindel on veel ka see, et auto peab uuele omanikule ka meeldima. Kui kõik sõidaks ringi vastupidavuse printsiibil töötavate masinatega, siis oleks meie tänavapilt kirju tankidest ja traktoritest.

Nagu müüginumbritest näha, on uute autode suhe esmaregistreerimistes viimaste aastate jooksul visalt, aga järjekindlalt kasvama hakanud.

See on ka loomulik, sest autoostjad on teadlikumad ning nende ootused ja hoiakud on muutunud. Suureneb inimeste hulk, kes seni kas põhimõtete või võimaluste puudumise tõttu on ostnud kasutatud autosid, otsustavad soetada oma esimese täiesti uue sõiduvahendi. Majanduskasvust tingitud sissetulekute suurenemine ja pankade soodsad liisingutingimused on mootoriks mõtteviisi muutumisele - maksan pigem mõnevõrra enam uue auto eest, aga saan vastu kindlustunde ja mugava omanikusaatuse. Aeg on raha ja selle asemel, et aega, närve ja raha kulutada Leedus ülesklopitud odava kasutatud sõiduki tervisliku seisukorraga jändamisele, on mõtet need vahendid pigem pere ja töö heaks säästa.

Kasvavaks trendiks kasutatud autode turul on nõudluse kasvamine uute autode müüjate poolt pakutavad Eestis müüdud teisele-kolmandale ringile minevad kindla teenindusajalooga sõidukid, mis taas näitab seda, et kliendile on oluline kindlustunne, mille ta kaasa saab.

Arvata võib, et jätkuvalt on nõudlust vähekasutatud Saksa premium-markide sõidukite järele, mida suhteliselt soodsa hinnaga pakuvad hiljuti uksed avanud spetsialiseerunud müügisalongid.

Üldiselt võiks aga ennustada, et suhe uute ja kasutatud autode esmaregistreerimise vahel areneb visalt, aga kindlalt uute autode kasuks. Ei näe hoomatavas tulevikus põhjusi, miks areng vastupidine peaks olema.

Arvan, et n-ö 1:2 suhe on hetkel veel suhteliselt tagasihoidlik, sest automüügi tippaeg alles saabub. Viimase kahe aasta jooksul on vanemate autode osakaal stabiilselt ca 80%. Siin pean vanemateks kuni 2000. aasta esmase registreerimisega autosid.

Ka selle aasta 2 esimest kuud näitasid, et esmaselt registreeriti nooremaid kui 2000. aasta autosid 5 korda vähem kui vanemaid.

Midagi kardinaalselt muutumas ei näe, küll aga pööratakse rohkem tähelepanu sõidukite kvaliteedile ning usaldusväärsusele.

Uute sõidukite müügi trend kujunes välja juba 2003. aastal ning sealt alates uute müük jätkab aeglast, aga kindlalt kasvu koos majandusega.

Kasutatud sõidukite müük sai aga euroliiduga ühinemisel uue müügihoo, suurenedes kiirelt. Praeguseks on ka nende müügitase välja kujunenud ega jätka enam kasvamist säärase tempoga. ELi riikide uute autode müügi keskmisest tasemest jääme veel maha kaks korda. Seega uute autode müük kahekordistub aastate jooksul. Järele jõudmise aeg jaotub pikkadele aastatele koos elatustaseme tõusuga Euroopa tasemele. Kasutatud autode sisseveostruktuuris on selged nihked kallimate, heas varustuses uuemate autode poole. Kasutatud autode müügi lihtsustumine liitunud riikides tekitas suurenenud impordi, mis suutis Poolas uute autode müügi isegi langusse viia. Pangad on leidnud uue sektori ja toetavad suhteliselt odavate kasutatud autode liisimist. Tihti polegi peredel eluasemelaenu kõrval muud varianti, kui liisida kasutatud sõidukeid.

Usume, et proportsioon jääb samaks ka tulevikus. Iga müüdud uue auto puhul satub ka 1 kasutatud auto turule, seega 1500 uut ja 4500 kasutatud autot on kuu liikumine.

A2 Autowelt tuligi turule just kallimate kasutatud Saksa autodega, sest selles segmendis ei olnud ühtegi usaldusväärset müüjat. See koht on nüüd täidetud ja paljud autoostjad on öelnud, et nad on ostnud uusi autosid ainult selle pärast, et pole olnud autopoodi, mida usaldada, kus oleks õiged läbisõidud, hooldus ja garantiid. Suhe uuemate ja vanemate kasutatud autode vahel jällegi meie arvates ei muutu, sest majanduskasv on igal alal hea ning sellepärast lähevad kaubaks nii odavad kui ka kallid kasutatud autod. Kes enne ei saanud üldse autot lubada, seda nüüd saab, ja see, kes võis vaadata keskklassi autot, saab endale lubada luksklassi minevat autot.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:11
Otsi:

Ava täpsem otsing