Vähe tuntud kaubamärkide rehvid on odavamad

Richard Õunap 15. märts 2006, 00:00

Samuti on paljud autojuhid valiku ees, kas osta täitsa uus või kasutatud rehv. Paljuski paneb paika siinjuures rahakoti suurus. On olemas veel vahepealne variant, milleks on taastatud rehv. Loomulikult annab nö. parima tulemuse uus ja tuntud kaubamärgiga rehv, mille sõiduomadused on oluliselt kindlamad ja muretumad kui kasutatud või taastatud rehvil. Kuigi kasutatud rehv võib välimuselt paista täiesti kõlblik ja ka mustrit on piisavalt, siis ei oska reeglina ükski müüja teile rääkida müüdava kauba eelnevast ajaloost ja kuidas seda rehvi on siimaani kasutatud. Kuid see on oluline info. Uute rehvide eest nõutakse aga ka oluliselt kallimat hinda.

Suuremad Eesti taastatud rehvide müüjad väidavad, et taastamisel kasutavad nad vaid tuntud ja suuremate tootjate poolt valmistatud rehve. Taastamisprotsess hõlmab ka mitut kvaliteedikontrolli ja lõpptulemuses ollakse juba nii kindlad, et antakse oma toodetele ka garantii. Näiteks Master AS valmistab 65000 - 70000 sõiduautorehvi aastas ja 50% toodangust turustatakse Eestis.

AS Vevid, mis tegutseb Rehvid.com kaubamärgi all esindab nii kallimaid kui ka odavamaid kaubamärke. Rehvid.com müügijuhi Danel Vaigla sõnul esisteerib siiski võimalus, et taastatud rehvide puhul esineb ka praaki. Rehvimüüja võib küll rehvi tasuta välja vahetada uue vastu, kui midagi peaks juhtuma, kuid kui juhtub, siis ollakse sõidukiga tee ääres ja peab tegelema rattavahetusega, mis pole meeldiv tegevus ja paljudele tänapäeva autojuhtidele on see lausa ülejõu käiv ülesanne. Lisaks on olnud juhtumeid, kus näiteks lahti tulnud protektorlint lõhub ka autot, purustades porikaitsmed, halvemal juhul isegi poritiiva ja muud sõiduki keredetailid. Siinkohal ei saa unustada ka turvalisust. Nimelt on rehv üks ääretult oluline osa sõiduki ja kogu liikluse turvalisusest. Kasutatud ja protekteeritud rehvide puhul on rehvid ja nende karkassid kindlasti erinevad. Sõites seda reeglina tunda ei ole, kuid erinevus võib ilmneda just kriitilistes olukordades ja siin on uuel rehvil kindlasti eelis. See kehtib üldjuhul ka odavamate kaubamärkide puhul.

Näiteks on Eesti turul saadaval Kumho rehvid, mis on Korea päritolu ja neid rehve paigaldatakse tehase poolt nii Hyndai kui Kia sõidukitele. Kumho rehvid esindavad odavamat hinnaklassi küündides juba taastatud rehvide hindade lähedale. Näiteks pakub Master tavalist sõiduautorehvi mudel Master Optima 195/65R15 hinnaga 490 krooni tükk. Kumho seda mõõtu ja sama klassi toode mudelinimega 758 maksab 916 krooni. Veidi paremate rehvide puhul nende kahe firma poolt pakutavat võrreldes kahanevad vahed veel väiksemateks - Kumho rehv mudel KH11 mõõdus 195/55R15 maksab 1376 krooni, Master pakub samas mõõdus kuid taastatud rehvi Prosport hinnaga 975 krooni. Ühe jooksu rehvidega sõidetakse üldjuhul kaks-kolm hooaega ja kui nüüd arvestada, et jagada summa nüüd kahe-kolme aasta peale, siis ei ole hinnavahe enam nii märgatav. Võrdluseks võib lisada näiteks Good Year Eagle NCT5 uue rehvi hinna, mis on 2047 krooni. Lisaks võib veel mainida, et taastatud rehvi puhul on ka rehvi mass suurem kasutatud protektori tõttu ja see omakorda suurendab sõiduki kütusekulu. See ei ole märgatav 100 kilomeetri läbimisel, küll võib see olla arvestatav ühe jooksu rehvide läbisõitmisel.

Järjest enam ja enam ilmub turule uute rehvide pakkujaid, kes ei ole tuntud firmad ja kelle pakutav toodang on tuntud kaubamärke kandvatest rehvidest oluliselt odavam lähenedes juba taastatud rehvide hindadele (või ollakse mõnel puhul juba samal tasemel). Siia hulka kuuluvad ka tuntud tootjate enda poolt pakutavad odavamad rehvid, mida turustatakse teiste kaubamärkide all. Näiteks esindab Tsehhi tootja Barum Continental Groupi odavama hinnaklassi tooteid ja Dayton on Bridgestone´i nn. säästurehv. Odavamalt on neid võimalik turustada eelkõige seetõttu, et neil puuduvad arenduskulud või on need väga väikesed. Continental toob igal hooajal turule uue toote, mis on omas klassis absoluutsete tippude hulgas.

Eelmine mudel aga rändab Barumi ridadesse. Millest järeldub, et Barumi rehvid ei ole kaugeldki mitte kehvad. Seda väidet kinnitab ka seik, et näiteks viimases ajakirja Tehnikamaailm talverehvide testis edestas vähetuntud Agi Soft Sarek taastatud rehv eelmiste aastate kindla liidri Bridgestone Blizzak WS50 rehvid. Seejuures ei ole läinud Bridgestone rehvide omadused kehvemaks vaid tugev areng on toimunud just teisel pool.

Tuntud kaubamärkide rehvid võivad olla kordi kallimad, kui tundmatu tootja poolt kuskil Hiinas või muus idamaas tehtud rehvid. Tuntud nimega rehv peaks ka siis ju kvaliteetsem olema.

Tuntud nimega rehvi ostes ostame ka tükikese nimega kaasas käivat usaldust, et nemad teavad, mida nad teevad ja nende rehvidega on kindel sõita. Ei pea muretsema, et auto ujub, ei saa pidama või rehv hoopis lambist lõhkeb. Ostes tuntud nimega rehvi ostame kvaliteeti.

Korraliku kaubamärgiga rehvi hind tuleb ka sellest, et neil on eraldi osakonnad, mis tegelevad uute tehnoloogiate väljatöötamisega ja selle peab samuti keegi kinni maksma. Näiteks on GoodYeari Dunlopil teenistuses terve inseneride meeskond, kes alustab rehvi projekteerimist käsitsi tehtud visanditest ja arvutil paika seatud mustritest. Järgnevad laseriga lõigatud katsenäidised, mida testitakse kõige kaasaegsemate mõõteriistadega. Sobivana tunduvaid mustreid katsetatakse polügonil ja teedel ning tulemus näitab, kas midagi saab kasutada või tuleb projekteerimisega otsast pihta hakata. Rehvide testimiseks on Goodyear Dunlopil välja töötatud ulatuslik katsete komplekt, mille käigus hinnatakse rehvi käitumist 28 kriteeriumist lähtudes. Firma palgal on üle viiekümne elukutselise katsesõitja, kes katsetavad aastas umbes kuute tuhandet rehvi. Kõik nad on endised võidusõitjad, kes on enne katsesõitjaks saamist teinud läbi kaheaastase erikoolituse. Iga rehvi katsetab vähemalt kaks erinevat katsesõitjat. Kui nende antud hinnangud erinevad kümnepallisüsteemis rohkem kui ühe hindepalli võrra, tehakse katsed uuesti.

Paljudel Hiina rehvidel on mustriks otsene koopia tuntud kaubamärkide rehvidelt. Kas nad on siis sama head. Oscarrehvidest öeldi, et jah muster võib ju sama olla, kuid rehvi kvaliteet ja segu ja materjalid mida tootmisel kasutatakse on hoopis teine.

Nimelt võib rehvi segu olla kas pehmem või kõvem. Kui segu on pehme on pidamine parem, kuid kulumine oluliselt kiirem. Kõva seguga rehv võib küll kaua kesta, kuid on ka märksa kehvema pidamisega. Tuntud rehvifirmad töötavadki välja erinevaid segusid, mis oleks parema pidamisega, kuid samas ei kuluks väga ruttu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:11
Otsi:

Ava täpsem otsing