Eesti kaminapuu on USAs kuum kaup

Martin Hanson 12. aprill 2006, 00:00

Lehe ja Puki firma Grill Start kogub, kuivatab, lõigub, pakendab ning saadab konteinerite kaupa Maarjamaa valgekaske Ameerika jõukate inimeste kaminatesse praksuma. Ameeriklased hindavad Eestis toodetud halge kõrgelt, kahe aasta jooksul on tarneid suurendatud kaks korda. Kahekordistamise plaan valdab meeste meeli ka sellel aastal.

"Samas ei ole see enam varsti nii lihtne, ei oska öelda, kuidas turg käitub. Ameerika võtaks vastu, kuid kuidas meie toota suudame, on küsimus," ütleb Heiki Lehe Chrysleri roolis, kui sõidame kaema nende suurimat tootmist Alatskivil.

"Puutööstuses on oluline logistika, märg puu on nii raske, et seda kaugelt vedada on mõttetu, sellepärast on meie tootmised Haljalas ja Alatskivil, kust ostame ka puidu, ning veame seejärel Kunda ja Tallinna sadamasse," seletab Lehe.

"Põhiline kuivatamine ja pakendamine on meil ikkagi Alatskivil, kus on 2000 tihumeetrit puitu, kuid 3000 peaks varsti juurde saabuma. Siis saavutame ka tootmise täisvõimsuse," sõnab Lehe.

Grill Start kuulub peamiselt kahele mehele, Heiki Lehele ja Raivo Pukile. On ka kolmas osapool, kuid tema on n-ö vaikiv partner ning ettevõtte tööga ei tegele.

Firma toodab ja veab põhilise osa oma kaminapuidust ja grillsöest praegu Norrasse, kes on konkurentsitult suurim ostja. 2004. aastal siseneti aga lisaks Ameerika turule, mis ületas peagi esialgsed ootused.

Eestist liiguvad kaminapuudega konteinerid Antverpenisse, seal edasi Ühendriikide sadamatesse - Bostonisse ja New Yorki. Lehe sõnul on konteineri saatmine Ühendriikidesse lihtne, kui oled leidnud partneri, keda usaldada. Estonian Forest on osutunud heaks partneriks, kes suutnud puitu turustada ja muuta arusaama Eesti tootest.

"Mulle ütles üks turundusinimene: selleks, et pääseda USA turule ja seal muuta harjumusi, läheb vaja 5 miljonit dollarit turundusraha. Meie ei ole turundusele raha pannud, ainus reklaam on pakend poes ja poodide otsepostituslehed," sõnab Lehe.

"Oleme vedanud ka Maltale, kuid seal olid kogused väikesed. Üldiselt pole vahet, kas saata konteiner USAsse, Norrasse või Maltale. Kui, siis ainult ajas, sest kui Maltale jõuab konteiner kahe nädalaga, siis USAsse kuu ajaga," räägib Lehe.

Praegu moodustab USAsse tarnitav 40% kogu Grill Starti toodangust, ülejäänu läheb Norra turule. "Sel aastal tahaks aga Ameerikasse viia umbes 100 konteinerit," ütleb Lehe.

Vaatepilt, mis Alatskivis Grill Stardi platsil avaneb, on muljetavaldav. Ridamisi jooksevad puhtad valgekase virnad, mille kõrval juba lõhutud halgudega "tünnid" kuivava puuga. Platsil lõhub puid neli masinat kahemehelise ekipaažiga. Ettevõtte üks omanikke Heiki Lehe räägib, et nad suudavad päevas ühe masinaga lõhkuda 20 ruumi puid.

Lehe räägib, et varsti algab see aeg, kui vallad hakkavad üle 7tonnise kandevõimega veoautodele teid sulgema. "Tuleb teada pisikesi nüansse, et saaks logistikat paika seada ja teha seda nii, et keegi ei kaotaks," lisab Lehe.

Vahemaad sihtriigi ja Eesti vahel on pikad ning puidul on omadus hakata hallitama. Samas on Grill Start suutnud leida viisi, kuidas hallitust võimalikult kaua eemal hoida ning puud edukalt Ameerika mandrile saada.

Lehe peab edu võtmeks ülihead ja pikalt väljatöötatud kaminapuude tootmisprotsessi. Olulised on kõik protsessi osad. Alustades puu õigeaegsest mahalõikamisest, et puu jääks tihe ega oleks vettinud. Seejärel aastapikkune kuivatamine, mil antakse kaminapuule õige konsistents. Puid kuivatatakse nii väljas tuule ja õhu käes kui ka kuivatis, mis koosneb kahest konteinerist. See laaditakse puid silmini täis ning hoitakse 60 kraadi juures, kuni puu on kuiv. Õigeaegne lõikamine, kuivatamine ja pakendamine annab kasele omaduse põleda kergelt, kuid anda ka sooja ning jätta vähe tuhka.

Pakendamistehnoloogia on Lehe enda väljatöötatud. Masinad, millega käsitsi puitu nii paberisse kui ka võrku pakendatakse, on patendinimekirjas sertifikaati ootamas.

Pärast kuivatamist pakendatakse puud võrku ja paberisse ning pannakse tagasi kuivatisse. Paberipakendi on Lehe ise välja töötanud ning ka patenteerinud. Ühendriikides läheb paremini paberpakend, võrk ja kile on põhjamaalaste pärusmaa.

Grill Stardis töötab 10 inimest, olenevalt hooajast rohkem. Lehe sõnul on ülioluline leida hea juht, kes hoiaks asja kontrolli all, sest muidu hakatakse varastama. "Meie õnn oli, et leidsime sellise mehe. Tänu sellele on tootmine professionaalne ja korralik," sõnas Lehe.

Grill Stardi konkurendid ei oska kommenteerida Ameerika Ühendriikidesse kaminapuude eksportimist, sest pole ise sellega tegelenud. Erilisi kadedusenoote pole aga nende vastustes kuulda, kuid ka huvi pole märgata.

Kaminapuid tootva ettevõtte Artal juht Ivar Kaianen ütles, et ei oska seda teemat kommenteerida, sest ei ole mõelnud nii kaugele puude müümise peale.

"Meie veame peamiselt Norra, Rootsi ja Saksamaale, oleme viinud ka Islandile, kaugemaid turge me aga vaadanud ei ole. Samas, kui tehtaks pakkumine, siis miks mitte, iga pakkumist tuleb aga kaaluda," ütles Kaianen.

Kaminapuid põhiteenuse kõrvalt tootev ASi Memphis juhatuse liige Taavi Kookmaa ütles, et pole Grill Stardist ja kaminapuude üle Atlandi tarnimisest midagi kuulnud, kuid uskus, et kui asja hingega teha, siis on kindlasti tegemist kasumliku äriga.

"Huupi mina nii kaugele tarnimisega tegelema ei hakkaks, kuid kui on hea pakkumine, siis miks mitte," sõnas Kookmaa.

Ameerikasse Eesti puitu importiv ettevõte Estonian Forest kinnitab, et nad on New Yorgi piirkonnas suurimad kaminapuude müüjad ja kogu USAs number kaks valge kasepuu pakkujad.

Estonian Forest kuulub kahele mehele, kelleks on ameeriklane Leonard Gannet ja Ukraina päritolu Simon Shevelev. Nad ei avalda täpselt, kui suure osa nende portfellist moodustab Eesti puit, viitavad vaid, et "üle 50%".

Eesti kaminapuid on Ameerikas müüdud 2004. aasta sügisest ehk kaks hooaega. Ning importööride kinnitusel nii edukalt, et müük aastaga nii mahult kui ka käibelt kahekordistus. Sama ülesanne - müüki kahekordistada - on püstitatud ka tänavuseks. Praegu on Eesti halud müügil ligi kümnes osariigis ja 20 ketis, kokku enam kui tuhandes poes. Jaemüügikettide seas on näiteks Pathmark, Shop Right, Stop & Shop ning ka populaarne kvaliteettoidupood Whole Foods Market. "Eesti kaminapuu läheb suurepäraselt," kiidab Leonard Gannet. "Ja klient on väga lojaalne. Kes seda kord ostma on hakanud, jääb selle juurde."

Whole Foodsi pressiesindaja Ashley Hawkins kinnitab, et Eestis toodetud kaminapuu müüb hästi. Keti kauplustes maksab üks 21-liitrine halukimp 9,98 dollarit ehk umbes 130 krooni.

Eesti partnerid, Grill Starti ja Estonian Matchi, leidsid ameeriklased enda sõnul "vanade kontaktide" kaudu. "Väga raske oli algul Eesti partnerite usaldust ära teenida, kuid see on meil õnnestunud," märgib Shevelev. Tänaseks on Ganneti andmetel toodud USAsse 50 konteinerit kaminahalge, millest igaühes on 3000 21-liitrist halukimpu. Puit pakendatakse Eestis, kust see läheb esmalt Antverpeni ja sealt edasi USA sadamatesse.

Gannet räägib, et Eesti puit on hoolimata pikast teekonnast USA turul konkurentsivõimeline just hinna-kvaliteedi suhtelt ja nõudlus kasvab. Eesti kaminapuu on loodussõbralikult toodetud, see on hallituse- ja satikavaba, selgitab ta. Lisaks mängib suurt rolli kase ilus välimus. "Meil on üsna nõudlik turg, sest inimesed, kellel on kaminad, on ka veidi jõukamad," märgib Gannet.

Arvutisüsteemide analüütik Dan Rice ostis Whole Foodsist Eestis toodetud kaminapuid talvel. Ta pani tähele, kust puud olid toodud. "Teadsin ostes, et puit oli Eesti oma, sest see oli sildil kirjas," märgib Rice. Enne seda oli ta ostnud halge, mis parajasti müügil olid, ega olnud kunagi päritolumaale tähelepanu pööranud. Virginia osariigis elav Rice kavatseb Eesti kaubale truuks jääda. "Halud pole nii tohutu suured nagu need, mida ma varem ostsin, nii et neid on lihtsam kaminas põletada," selgitab Rice. "Puu annab kena pragiseva tule ega jäta muud järele kui vaid tuhka."

Gannet ja Shevelev teevad ise ära ka müügitöö. Kui ma nendega pealinna külje all asuva Whole Foodsi kontori ees kohtun, on nende maasturi pagasiruum maast laeni kaubanäidiseid täis. Kohe pärast intervjuud lähevad nad kaupa reklaamima. Shevelev märgib, et mitte ükski pood pole veel nende kaubast loobunud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 15:54
Otsi:

Ava täpsem otsing