Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uued traktorid tulevad puhtamad ja võimsamad

    Kui enam teatakse autode tehnilistest uuendustest ja neile esitatud nõuetest, siis vähem ollakse kursis traktorite tehnilise tasemega. Reeglina kõik see uus, mis autotööstuses on praegu, leiab traktorite juures rakendust nelja-viieaastase nihkega, sageli varemgi. Lisaks elektroonika, andmeside, astmevaba jõuülekande, elektroonika kasutamisele, suureneb automaatjuhtimisega traktorimarkide arv (satelliitnavigeerimine, kaugdiagnoos jt).
    Peamiseks heitgaasis sisalduvaks kahjulikuks gaasiks on lämmastikoksiid (NOx) ja lisandid, mida laiemalt tuntakse tahma all. Tahma moodustamist saab vähendada kütuse põletamisel kõrgel temperatuuril ja lisahapniku juurdeandmisega. Sellistel tingimustel on aga ka oht, et hapnik reageerib lämmastikuga mürgiseks lämmastikoksiidiks. Siin seisnebki mootorikonstruktorite ees dilemma: tingimustes, kui tekib vähem tahma, täheldatakse lämmastikoksiidi suurenemist ja vastupidi - kui tekib vähem lämmastikoksiide, suureneb tahma hulk.
    Heitgaaside vähendamise võimaluste teenäitajaks on veoautode diiselmootorid. Uutel mudelitel on saastenormi Euro 5 täitmiseks lisafiltrid ja katalüsaatorid, mis vähendavad lämmastikoksiide, filtrid püüavad ka tahmaosakesi.
    Põllutraktoreile esitatavad nõuded on mõnevõrra väiksemad. Nii näiteks transpordil kasutatavate traktorile kehtivad Euro 4 ja 5, põllul töötades aga Tier III või IV nõuded.
    Käesoleva aasta esimesest jaanuarist jõustusid saastenormi Tier IIIa nõuded traktoreile, mille mootori võimsus on üle 130 kW. Väiksema võimsusega mootoreile jõustub nimetatud saastenorm aasta hiljem.
    Aastaks 2013 on kehtestatud heitgaasi emissiooni piirnorm, mille kohaselt lämmastikoksiidi sisaldus üle 130 kW võimsusega mootoreil ei tohi olla üle 2 g/kWh kohta. Tahma ei tohi heitgaasis olla.
    Üks abinõu saastenormidest kinnipidamisel on mootoreil kasutatav nn 4-klapi tehnika, millega paraneb gaasivahetus. Kütuse sissepritsimine kõrgel rõhul (1600 baari) ja selle elektrooniline juhtimine (Common-Rail) võimaldab kütuse puhtamat põlemist. Kütuse elektrooniline sissepritse, kasutades selleks eel-, pea- ja järelpritset, ei paranda mitte ainult kütuse põlemist, vaid muudab ka mootori töö vaiksemaks.
    Kasutusel on ka jahutatud heitgaaside tagasijuhtimine. Jahutatud heitgaasid juhitakse mööda põlemiskambreid, vähendades põlemistemperatuuri ja seega NOx-i teket. Muutuva turbiinigeomeetriga turbolaadur (VGT) parandab põlemist ja vähendab turboauke. Mootori pöörete langemisel madalamasse piirkonda muutub kohe turbolaaduri töö, suurendades samal ajal pöördemomenti. Jahutatud heitgaas madaldab põlemistemperatuuri ja NOx-i osa kuni 40%.
    Mootorite võimsuste avaldamine toimub kahe normi: ECE-R24 ja ISO järgi. ECE-R24 järgi avaldatud võimsus on väiksem kui ISOga näidatud, kuna siin on mahaarvatud jahutussüsteemi (ventilaator) tarbitav võimsus ja näit on seega reaalsem. ISO normi järgi antakse võimsus puhta mootori (ilma ventilaatorita) juures. Selle järgi tundub, et ostetakse hobujõude küll odavamalt, kuid rohkem võimsust siiski ei saada.
    Võimsuse väljendamine mõõdetuna jõusiirdevõllil on parim viis võimsuste võrdlemisel. Mitmetes remondiettevõtetes on seda võimalik mõõta. Mootor-jõuülekande juhtimissüsteem (sõitmisel suurel kiirusel madalatel mootoripööretel) on saanud traktori tugevaks müügiargumendiks.
    Autor: Ilmar Karjane
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.