Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kõrgkoolidest saavad majandusüksused

    Tartu Ülikoolis toimub 17.-19. maini Coimbra grupi aastakoosolek: Tartusse tulevad Euroopa juhtivate teadusülikoolide rektorid ning mainekaid teadusülikoole koondava võrgustiku juhatuse liikmed. Selle sündmuse taustal on sobiv arutada Eesti kõrghariduse ja teaduse väljakutsetest ning võimalustest globaliseeruvas maailmas, eelkõige majandushariduses.
    Globaliseerumisest on saanud kasvav ja keerukas raamistik meie tegemistele. Järjest kiiremini luuakse uut teavet ja kaugus ning lähedus on kujunenud suhtelisteks mõisteteks. Sellises olukorras kujunevad tulevikku vaatavate kõrgkoolide puhul oluliseks sellised märksõnad nagu eripalgelisus ja jätkusuutlikkus.
    Me asume võrgustikes - samaaegselt nii kohalikes kui globaalsetes. Neis kõigis on meil tarvis olla ise nähtavad ja näha teisi. Näiteks TTÜ, EBS ja TÜ on European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM) akadeemilise nõukogu liikmed. Tegemist on rikkaliku majandusvaldkonna konverentside ja seminaride võrgustikuga, kus on võimalik jälgida kolleegide tegevussuundi ja tutvustada meil tehtut. Teadustulemuste kasutamine õppetegevuses muutub intensiivsemaks kõigis akadeemilise tegevuse tasanditel. Seetõttu muutuvad võrgustikud, strateegiline partnerlus ja outsourcing igapäevasteks vahenditeks ülikoolide tulemuslikkuse suurendamisel. Külalisprofessorid raja tagant on juba täna igapäevane reaalsus.
    Eeltoodu näitab selgelt, et kõrgkoolid ei saa olla isolatsioonis. Nad ei saa olla vaid osa rahvuslikust süsteemist, kaitstud riigi poolt, kes paneb paika mängureeglid. Me oleme kõigile avatud. Enamgi veel, kõrgkoolid peavad olema oma tulemustelt pidevalt nähtavad, et kindlustada vajalik rahastamine õppeprogrammidele ja teadustööle. Nii leiavadki ülikoolid end kaitsmata konkureerivalt turul.
    Kõik majandusteaduskonnad või -kõrgkoolid konkureerivad üliõpilaste, teadusteemade ja vastavate rahastamisvõimaluste pärast. Enamik majanduskõrghariduse rahastamisest tuleb juba aastaid eraallikatest. Järelikult: parema kodu- ja rahvusvahelise nähtavuse saavutamiseks peavad kõrgkoolid tegutsema ettevõttemajanduslike põhimõtete järgi. Kõrgkoolid kui majandusüksused peavad oma strateegiliste eesmärkide saavutamiseks suutma tagada nii tööjõu, teadmised kui ka finantsressursi. Kui efektiivselt aga kasutatakse sisemist kompetentsi, mis enamikus on suunatud teiste õpetamisele ja nõustamisele, enda juhtimissüsteemide arendamiseks? Kindlasti on siin arenguruumi.
    Samas on kõrgharidussektor igale riigile tuleviku seiskohast oluline ja riigil on huvi selle teenuse kättesaadavust ja kvaliteeti kontrollida. Õppekavade akrediteerimine on siin üks võimalus. TÜ majandusteaduskond on siiani selle kadalipu edukalt läbinud ja saanud täisakrediteeringu oma programmidele, sh ainukesena Eestis ka doktoriõppele.
    Vaatamata konkurentsi kasvule potentsiaalsete üliõpilaste arvu vähenemisel selle kümnendi lõpus, peavad kõrgkoolid samas tegema ka koostööd, et olla tugevamad laiematel teadus- ja haridusturgudel - et paremini vastata haridusnõudlejate ja teiste sidusgruppide nõuetele. See on strateegiline mõõde, kus määravaks saavad oskus oma programme paremini turundada, kompetentsus ja eristumisvõime suhetes sidusgruppidega. Neist tööandjaid on headeks partneriteks nii programmide arendamisel kui ka läbiviimisel. Meiepoolne kasu nimetatud partnerlusest tuleneb võimalusest seeläbi paremini mõista Eesti majanduselus toimuvaid protsesse ja neid mõjutavaid tegureid. Seda teadmist saab hõlpsasti ära kasutada nii auditooriumites ja kui teadusideede arendamisel.
    Nagu näeme, väljakutsete ja võimaluste üle majanduskõrghariduse vallas ei ole põhjust kurta. Jätkugu vaid tarmu teha õigeid strateegilisi valikuid ja otsuseid.
    Autor: Toomas Haldma
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
USA aktsiaturg lõpetas nädala võidukalt
Kõik USA aktsiaindeksid lõpetasid nädala tõusuteel. Dow ja Nasdaq tõusid nädalaga vastavalt 1,14% ja 1,43%, samal ajal kui S&P 500 lisas 0,55%.
Kõik USA aktsiaindeksid lõpetasid nädala tõusuteel. Dow ja Nasdaq tõusid nädalaga vastavalt 1,14% ja 1,43%, samal ajal kui S&P 500 lisas 0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Enefit hakkas vahendama taanlaste päikesepargi energiat
Riigile kuuluva Eesti Energia tütarfirma Enefit ja Taani päikeseelektrijaamade arendaja Nordic Solar sõlmisid lepingu 100 MW Moletai päikeseelektrijaama toodangu müümiseks turule.
Riigile kuuluva Eesti Energia tütarfirma Enefit ja Taani päikeseelektrijaamade arendaja Nordic Solar sõlmisid lepingu 100 MW Moletai päikeseelektrijaama toodangu müümiseks turule.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.