Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maksad vähem, saad rohkem

    Kas me pole juba liiga kaua kuulanud nurinat autoteede ja koolide viletsast seisukorrast või ühistranspordi ja haiglate mahajäämusest? Üks viis kiirendada omavalitsustele ja riigile tähtsate objektide rajamist ja parendamist on kaasata erakapitali.
    Kui Suurbritannia valitsus 1970. aastatel avaliku ja erasektori partnerlusega (public-private partnership - PPP) alustas, oli põhjuseks asjaolu, et valitsusel nappis raha ja ei suudetud maksta avaliku sektori amortiseerunud objektide hädavajaliku ümberehituse eest.
    Tänaseks on kontseptsioonist välja kasvanud meetod, mida kasutatakse laialdaselt infrastruktuuriinvesteeringute riigihangetes enamikus Lääne-Euroopa riikides.
    PPPde kasutamisega saab teha kuluefektiivsemaid avaliku sektori projekte. See tagab parema kvaliteedi ja väiksemad kulud maksumaksjale. Projektil või tootel, mida ostetakse madalaima hinnaga, on tavaliselt pikas perspektiivis kõrgemad käitamis- ja hooldamiskulud. Objekti käitamine ja hooldamine võib moodustada kaugelt üle poole projekti kogukuludest.
    PPP positiivseks jooneks on objekti kvaliteet. Toome näiteks laguneva koolihoone, mis vajab renoveerimist. Tavalise hanke korral on raha kulutatud ja omavalitsus jännis ebapiisava kvaliteediga. Riigihangete kurba loetellu saab tuua suuri infrastruktuuri objekte, kus madal hind on tulnud kvaliteedi arvelt. PPP-mudel tagab aga tasakaalu kvaliteedi ja projekti elueale jaotatud maksete vahel.
    Koolihoone eest vastutav erapartner on huvitatud ehituse kvaliteedist, kuna ainult kvaliteetse ehitise käitamine ja hooldamine on pikas perspektiivis odav. Motivatsioonifaktor on sama tugev kogu lepinguperioodi vältel, kuna makseid tehakse regulaarsete vaheaegadega pika perioodi, näiteks 25 aasta jooksul. Seega teab erapartner, et järgmine osamakse laekub üksnes siis, kui kool on jätkuvalt kasutatav ja vastab kokkulepitud kvaliteedile.
    EL töötab PPPdele soodsa keskkonna loomise nimel juba aastaid. Nii näiteks on Saksamaal, Soomes ja Norras sõlmitud mitmeid PPP-lepinguid infrastruktuuri parendamiseks. Ettevõtjad on PPP kasumlikkuse osas erinevatel seisukohtadel. Mõned arvavad, et PPPdega asetatakse nende õlule liiga suur koormus ja eelistavad traditsioonilist hankemeetodit, teised näevad viljakat uut turuvaldkonda.
    Diskussiooni võib tekitada ka tõik, et erakapitali kaasamine võimaldab mööda hiilida tasakaalus eelarve põhimõtetest. Siin võiks riiki aidata järgmine põhimõte: võtta enda kanda sellised PPP-projektid, mis suudavad genereerida rahavoogu. Koolid saavad pearaha õpilase ja hooldekodud patsiendi kohta, ühistranspordi puhul on rahavoo allikaks piletitulu ja dotatsioon jne. Esialgu tuleks vältida projekte, millel puudub otsene rahavoog tarbijalt (nt maksuta sõiduteed) ning kasutada nende rahastamiseks ELi struktuurifonde.
    Eesti PPP-turu tekkimisel võtavad ka Eesti ettevõtted uued standardid omaks. Eesti võib saada oma infrastruktuuri rajamisel vähema eest rohkem ning Eesti ettevõtted võivad haarata endale osa ka kogu Euroopa PPP-turust.
    Autor: Egil Rindorf
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.