Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juhtimise infosüsteem loob kaoses korra

    Tänu juhtimisinfosüsteemile tõstsime käivet 10 miljonit krooni aastas! Kas tahaksid aasta lõpus nii kuulutada?
    Võidusumma suurus sõltub siin jõude seisnud infovarast - andmete väärtusest, mida pole firma huvides oskuslikult ära kasutatud.
    Kellele juhtimisinfosüsteem aga õieti mõeldud on? Esmapilgul tahaks vastata, et juhile. Aga kas ainult?
    Tihti soovitatakse juhile: räägi alluvatele kuidas firmal läheb ja milline roll igal inimesel on kogu selles suures masinavärgis täita, et ta tunneks ennast osana firmast.
    Vaene juht peaks siis iga inimesega eraldi suhtlema, talle firma olukorrast infot jagama ja seda veel nii pidevalt, et kõikide töötajate infovajadus oleks rahuldatud. Samas peavad ka keskastme juhid ja spetsialistid langetama iga päev otsuseid, mis põhinevad teistest üksustest saadaval infol.
    Kust aga infot saada? Operatiivsüsteemid (näiteks raamatupidamis-, müügi-, ja logistikaprogrammid) ei ole tavaliselt analüüsi tarbeks üles ehitatud. Operatiivsüsteemi aruandlus ei anna ülevaatlikku pilti kogu firma toimimisest, see näitab ainult hetkeseisu.
    Puuduvad aga trendianalüüsid, võrdlused turu ja konkurentidega ning eelarvega, tihti ei saa eri üksuste aruandeid omavahel seostada.
    Eri üksustes võib terminoloogial olla ka erinev tähendus - näiteks laoinimesele algab kampaania mitu päeva varem kui müügiinimesele.
    Operatiivsüsteemi aruandlus ei vasta küsimustele: miks juhtus? Mis jäi juhtumata? Mis hakkab juhtuma?
    Tavalisel vastab aruanne ainult küsimusele: mis juhtus?
    Mille põhjal otsustada, et kuu müüginumber on hea või halb? Kuidas otsust langetada me ei tea uute klientide arvu, kaotatud klientide arvu ja kaotatud klientide varasemat käivet?
    Aruannete saamise aeg kipub pahatihti jääma lubatust hilisemaks. Sageli pole juhil võimalik iga tööpäeva hommikul saada ülevaadet eelmise päeva sündmuste kohta (isegi 80% täpsusega).
    Otsustaja ei saa ennast siis ise aidata, vaid peab küsima infot raamatupidamisest. See võtab omakorda aega ja alati pole ka raamatupidaja käeulatuses.
    Miks ei võiks müügisekretär kliendi kõnet vastu võttes ühe nupuvajutusega teada saada, mille vastu klient eelnevalt huvi on tundnud, milline on olnud kliendi ostukäitumine viimase kolme kuu jooksul ning millised on on olnud tema kaebused?
    See võimaldaks juba kliendiga esimesi lauseid vahetades tunda tema profiili ning miks mitte ka küsida üle, kuidas talle meeldis hiljuti ostetud toode.
    Et operatiivsüsteemi aruandlusest otsuse jaoks vajalikku infot leida, peab välja trükkima pikad aruanded ja neid siis Excelis töötlema, et saada andmed vajalikule kujule.
    Juhtimisinfosüsteemides on aga võimalik näidata ainult otsuse jaoks vajalikke numbreid ilma muu infomürata. Vajadusel saab minna numbrite taha ja näha, miks iga number on selline nagu on.
    Juhtimisinfosüsteem on firmas üks, sellest tuleneb ka ühtne terminoloogia. Sinna jõudvad andmed on korrektsed (vajadusel süsteem töötleb neid eelnevalt). Iga inimese jaoks on võimalik näidata just talle vajalikke ja lubatud andmeid.
    On võimalik näidata juhile ainult hälbeid - kui näitajad on ootuspärased, siis me juhti nende numbritega ei vaeva.
    Kui juht näeb probleemi, saab ta anda alluvale ülesande selle numbri põhjust uurida. Juhil endal on võimalik näha erinevaid seoseid ehk miks see number on just selline, nagu ta on.
    Ja siin ei teki küsimust, et alluv näeb teistsuguseid numbreid kui ülesannet andev ülemus. Ehk jääb siis ära korduv arutelu teemal "Kust sa need numbrid said? Mul on hoopis teistsugused." Küllap on see paljudele tuttav probleem. Sageli on firmades mitu paralleelset operatiivinfosüsteemi või on operatiivsüsteemi ajaloo jooksul vahetatud.
    Juhtimisinfosüsteemidesse saab võtta andmed erinevatest operatiivinfosüsteemidest. Seal andmed omakorda seostatakse ja vajadusel ka töödeldakse.
    Kasutaja ei pea teadma, et tema ekraani all on mitu operatiivsüsteemi. Tema näeb ainult üht otsuste tegemiseks tarvilikku süsteemi - just sellist, kust ta kõik hetkel vajalikud andmed korraga kätte saab.
    Kogu Reval Hotelsi marketingi- ja müügialane juhtimine põhineb infosüsteemil ja selle oskuslikul kasutamisel.
    Näiteks on Reval Hotelsi üks suur võit juhtimisinfosüsteemist võimalus hotellitubade müüki täpsemalt prognoosida. Teame üsna täpselt ette, millal tuleb äriklient, millal turist ja millal astub uksest sisse juhukülaline.
    Eelkõige just tänu teadmistele meie tubade täituvuse kohta on meie töö planeerimine pärast infosüsteemi juurutamist muutunud oluliselt efektiivsemaks.
    Vajadus uue tarkvara järele tekkiski seepärast, et olemasolevad müügi-, lao- ja toitlustusprogrammid ei võimaldanud teha täpseid prognoose ning ka muus aruandluses tekkis vajadus detailsema info järele.
    Varem ennustasime oma täituvust nagu kohvipaksu pealt, kuid nüüd oskame piisava täpsusega ennetada üle- ja alaplaneerimist. Tänu sellele oleme suutnud tänavu vältida ülemajutusi ning ka viimasel hetkel annulleerimisest tingitud tühje tube. Suudame sarnaselt lennupiletite broneerimisele pakkuda paindlikult vastavalt nõudlusele ka sobivat hinda.
    Näiteks planeerime marketingiplaane tehes sooduskampaaniaid ajale, mil eelmistel perioodidel on jäänud toad välja müümata. Seetõttu saame pakkuda ka oma klientidele parimat hinna ja kvaliteedi suhet.
    Süsteemi juurutamine on meil kestnud aasta, mis minu arvates ongi selleks optimaalne aeg. Tarkvara on vaid selle tehniline pool, palju oleme muutnud ka tööprotsesse.
    Autor: Erle Kildjer
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Robloxi aktsia langes 20%
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus: juhtimisest, kinnisvarast ja kliimaseadusest tööstusele
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Läks lahti: Rootsi tõi intressi allapoole ja lubab lisa
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.