Casual Friday - reedene rõõm või peavalu?

Aet Alev 01. september 2006, 00:00

Euroopa äriinimesel tuleb elu jooksul täita kümneid rangemaid ja vabamaid riietumisreegleid (dress code), Ameerikas lausa sadu. Kui eurooplased on aegade jooksul eeldanud, et poliitikud, ärimehed ja riigiametnikud tajuvad ise, mida tööl sobib kanda, siis ameeriklased on armastanud kõik puust ja punaselt ette kirjutada, lootuses, et kõrvalekaldeid ei esine. Vabadusele ja isikupärale ruumi ei jää.

Seda, et hea välimus aitab saavutada edu, räägiti juba sada aastat tagasi. Eriti aktuaalseks muutus teema 1960ndatel, mil ilmus artikleid ja käsiraamatuid, mis pajatasid edu tagavatest rõivastumisreeglitest. Mitmed USA kompaniid läksid lainega kaasa ja määratlesid üsna ranged ettevõttesisesed riietuskoodid, lootes seeläbi tõsta firma mainet.

Casual Friday ajastu saabus 1970ndate lõpus, mil otsustati lipsusõlmed valla päästa. Algas vaba rõivastiili pealetung. Paljud firmad hakkasid propageerima Casual Friday't, ülikonnavaba reedet. Neli päeva nädalas tuli kanda formaalset riietust, reedel võisid aga ülikonna rahulikult kappi jätta ning kampsuni või T-särgi selga panna.

Ühelt poolt oli Casual Friday tekkepõhjus väljastpoolt Ameerikat sissetoodavate soodsate rõivaste hulga kasv, mille mõjul hakkasid suured rõivafirmad läbi viima massilisi kampaaniaid, tehes Casual Friday'st nädala sündmuse.

Nende peamine lootus oli õõnestada klassikaliste rõivaste tootjate edu ning upitada casual-rõivaste müüki ülespoole. Teiselt poolt aga tekkis valgekraedel soov tunda end töökeskkonnas vabamalt.

Eriti populaarseks muutus Casual Friday uue aastatuhande algul dot-com'i õitsengu ajal. IT-firmad, pangad ja New Yorgi börsihaid vaimustusid ülikonnavabast reedest, sest nad leidsid, et see muudab töökeskkonna vabamaks ja loomingulisemaks.

Ettevõtmine kujunes nii menukaks, et "liikumisega" ühinesid enam kui pooled USA ettevõtted.

Ettevõtted ja koolid korraldasid casual-päevi, mil töötajatel või õpilastel tuli maksta tasu casual-rõivaste kandmise eest, raha läks aga heategevuseks. Firmad korraldasid lausa stiilipäevi: "Pöörase mütsi päev", "Hawaii särgi päev", "Esimene koolipäev", "Surfi- ja rannapäev", mille raames üks ettevõte lasi isegi liiva kontorisse tassida ning töötajad võisid paljajalu tööl ringi kõndida.

Algul lubati vabamalt riietuda ainult suvekuudel, kuid peagi lasti ohjad valla aastaringselt. Osa firmasid lasi valmistada oma logoga T-särke ja šortse, propageerides neid sobivate töörõivastena.

Loomulikult ei jätnud teema külmaks moekriitikuid. Nad leidsid, et liigne vabadus viib alla töömoraali. Peagi ilmusid nimekirjad, mis on in ja mis out.

Mitmed moenõustajad ja rõivafirmad leidsid, et ameeriklastele tuleb teha casual'i mõiste lahtiseletamiseks rohkem selgitustööd. Ettevõtetes korraldati loenguid, kus jagati riietumisalast nõu. Lisaks andsid kirjastused välja raamatuid, mis õpetasid valima sobivat töörõivastust.

Teema selgitamiseks võeti 1990. aastatel kasutusele uued mõisted: business casual ja smart casual (urban casual), millest on saanud ühed tähtsamad äririietuse alased väljendid.

Business casual on smart casual'ist ehk kriipsu võrra konservatiivsem, olles levinud näiteks äripartneritega õhtusöögile või mõnele vähem ametlikule üritusele minnes. Trendikamad kombinatsioonid on puuvillane või velvetülikond koos lipsuta triiksärgi, pehmemate kraenurkadega särgi, peene sviitri või pologa. Kindlasti tuleks endale varuda ka üks sametpintsak, mida saab kanda erinevate rõivastega.

Smart casual'i all mõistetakse arukat töörõivastust. Hästi sobivad pluus, velvetpintsak, kvaliteetne meriinolamba villast kudum ning trendikas triibuline või ruuduline bleiser, mida saab edukalt kanda clean-look-teksade või -velvetpükstega. Armastatuim smart casual rõivas on aga linane. Värvipiirangud ei ole casual-rõivaste puhul väga ranged - sõltub kandjast, kui julgeid värve ta välja kannab.

Baltmani brändijuht Tavo Jaanso soovitab sel hooajal kanda musta, halli ja valge värvi kombinatsiooni värskendavate roosade ja violetsete toonidega, sügise poole aga sobitada beeži ja oranži kombinatsiooni tumepruuni ja -violetse tooni või oliivrohelisega.

Riietust aitavad põnevamaks muuta erinevat värvi sokid. Väga moekas on kanda lillasid, roosasid või rohelisi sokke koos sama tooni kudumi või särgiga.

Casual-rõivastuses on väga teretulnud ka mitmesugused aksessuaarid, mis aitavad suurepäraselt rõhutada kandja isikupära ja hoiakut. Jaanso sõnul on praeguse aja hitid mansetinööbid, mille kivi on rõivaga ühte tooni. Kauplustest võib leida nii lilla, roosa, rohelise kui ka oranži kiviga mansetinööpe.

Nagu näha, annab Casual Friday meile suurepärase võimaluse muuta oma rõivastust põnevamaks, mängulisemaks ja vabamaks. Ühtlasi saame enam välja tuua oma stiili ja isikupära ning lisada halli ja musta kõrvale lõbusamaid värve.

Võin julgesti väita, et Casual Friday on rõõmus ja vahva ettevõtmine töönädala lõpus, mida tasuks kindlasti proovida.

Julgeid ja lõbusaid valikuid!

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing