Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bussisoov edasta teenuse pakkujale võimalikult varakult
Eesti Ekspressi turundusspetsialist Merle Raie ütleb, et busside valikul mängivad tema jaoks rolli hind ja kvaliteet. Tavaliselt valitakse uued ja korralikud bussid ning tellimust tehes arvestatakse umbes kuuajalise etteteatamise ajaga.
Raie märgib, et probleeme on neil olnud just suurema hulga, ehk 200-300 inimeselise rahvahulga sõidutamisega, kuna sellisele hulgale inimestele on raske ühest kohast busse saada.
Ferroline Group OÜ büroojuht Eneli Nuuma lausub, et bussi rentimisel on nende jaoks siiani määravaks olnud see, kes suudab vajalikku teenust Ferroline'i valitud ajal osutada. Kui pakkujaid on rohkem, siis on kriteeriumiks kindlasti ka hind.
Probleemid rentimisel tekivad Nuuma arvates vaid siis, kui tellimuse esitamine liialt hiljaks jääb.
"Tavaliselt teeme tellimuse poolteist kuud kuni paar nädalat ette. Siiani oleme küll alati kellegi leidnud, kes sobival ajal bussi rendib, kuid valikuvõimalused tihti puuduvad," räägib ta.
ASi Tallinna Vesi avalike suhete spetsialisti Kristina Halliku sõnul osutub busside tellimisel nende jaoks määravaimaks hinna ja kvaliteedi suhe. Märkimisväärseid probleeme sobiva bussi leidmisel ei ole seni tekkinud.
Bussisoovi broneerimise aja kohta ütleb Hallik, et see oleneb olukorrast. Suvekuudel on paslik umbes kuu aega ette teatada, kuid samas on transport saadud ka lühema etteteatamisega.
ASi Taisto Bussid turundusjuht Marge Pärn soovitab bussi tellimist viimasele minutile mitte jätta. Kui tellimus tehakse aegsasti, on hinnad soodsamad ning vajadusel lihtsam ka väiksemaid muudatusi teha.
Veel toonitab Pärn, et ehkki kliendid kipuvad seda aeg-ajalt unustama, peab tellija mitmepäevasel reisil organiseerima ka bussijuhtide majutuse.
Bussireisid OÜ transpordispetsialist Raivo Avagoo rõhutab, et kliendid peaksid oma sõidusoovid, eriti need, mis langevad turismi tipphooajale maist septembrini või aastavahetusele, edastama bussifirmadele võimalikult vara.
BB Transpordi esindaja Ben Baum aga toob välja uue trendi. Nimelt on paljud ettevõtted hakanud enda ettevõtte tarbeks busse ostma, et mitte tellida transporditeenust väljast. Nii jääb Baumi sõnul ära palju asjaajamist ja muretsemist.
Bussi tellides tuleb silmas pidada, et kui tellimus jääb viimasele minutile, ei ole suvehooajal tihti enam võimalik transpordivahendit saada.
Reegel on lihtne: mida suurem seltskond, seda pikemalt tuleks ette tellida.
Optimaalne aeg, mille korral klient saab soovitud tasemel bussi, on suvel vähemalt kaks nädalat. Talvel piisab aga, kui tellimus tehakse umbes viis päeva varem.
Suurimad probleemid tekivad kliendile parima transpordilahenduse pakkumisega siis, kui klient ei ole enda jaoks läbi mõelnud, millist bussi, kuhu, kui kauaks, millal, mis varustusega, millisel eesmärgil ning mis marsruudil ta täpselt soovib.
Paraku ei oska kliendid sageli arvestada sedagi, et tegemist ei ole sõiduauto, vaid bussiga.
Näiteks sõidab buss sihtpunkti autost oluliselt kauem. Samuti ei ole bussiga igal pool võimalik peatuda ja kui peatusi tehakse, võtab näiteks 50 inimese bussi tagasi saamine oluliselt rohkem aega kui kolme inimese naasmine sõiduautosse. Seega tuleb bussiga teekonda planeerides arvestada umbes poolteist korda pikema ajavaruga kui sõiduauto puhul.
Mõelda tuleb sellelegi, et bussijuhile kehtib töö- ja puhkeaja seadus, millele tuleb pikemate sõitude organiseerimisel kindlasti mõelda. Näiteks ei ole vastavalt seadusele ühel bussijuhil lubatud teha pikemat sõidupäeva kui üheksa tundi.
Nõue tuleneb eelkõige vajadusest tagada klientide turvalisus, sest bussijuht väsib nagu iga teinegi inimene. Vahe on ainult vastutuse suuruses: bussijuht vastutab tavaliselt umbes 40-50 inimese turvalise kohalejõudmise eest.
Autor: Teele Teder