Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Põdratest valmistab ette halvimaks

    Auto on äkki risti teel, hetk kulub aega, et aru saada, mis juhtus. Raadiotelefonist kostab instruktor Marguse kommentaar: "Nii, nüüd lõpetasid sa küll vastassuunavööndis rekka rataste all. Aga pole hullu, sul on võimalus veel proovida." Libedal teel võibki auto käituda täiesti ettearvamatult. Seda juhul, kui sa ei tea, mida kontrolli alt väljunud autoga peale hakata. Õnneks on see õpitav ja üks koolitus võib päästa su elu.
    On sombune novembrilõpu päev Männikul Rate.ee liberajal. Libedasõidu koolitus on jõudnud praktilisse faasi. Esimene harjutus: läbida märjal asfaldil koonustega tähistatud "uss", teha tagasipööre ja sõita "uss" läbi veega ülevalatud liberajal. Kiirusega 60 km/h ja nii, et auto teelt välja ei paiskuks. Aga just see viimane kohe esimesel katsel juhtubki. Kuna tegemist on harjutusväljakuga, ei leia ma end õnneks ei kraavist ega vastassuunavööndist. Raadiotelefonist kuulen OÜ Autosõit instruktori Marguse kommentaari: "Nii, üritasid piduritega autot juhtida? Pidurit ära libedaga üldse puutu! Järgmine kord vajuta sidur alla ja vähem rooli!"
    Sel ringil ongi juba parem, Margus kiidab ja soovitab järgmisel ringil 2-3 km/h võrra kiirust tõsta. Kiirus võib olla ehk 5 km/h võrra suurem kui eelmisel korral, auto keerab taguotsa ette, teeb ühe väiksema ja kaks suurt tiiru. Appi, mõtlen nõutult, kas ma siis üldse enam sõita ei oska?! Marguse hääl raadiotelefonis: "Keerasid rooli liiga aeglaselt tagasi! Proovi järgmine kord kiiremini!"
    Enne rajale minekut olen kuulanud pool päeva põhjalikku selgitust selle kohta, kuidas auto libedal teel käitub ja miks. Täpsemalt: miks sõidetakse teelt välja, miks võib auto kalduda vastassuunavööndisse, ja muidugi ka sellest, mida sellistel puhkudel teha. Olen maanteel põdrapildiga liiklusmärki nähes tihti mõelnud, mis saab, kui tõesti ükskord põder peaks auto ette jooksma. Selge see, et põdraga kokkupõrget tuleb igal juhul vältida. Aga kuhupoole rool keerata? Kas üritada põdrast mööda sõita eest- või tagantpoolt? Kas riskida sõita vastassuunavööndisse? Sellele, mis saab siis, kui asfalt on libe, kiirus suur ja õues pime, pole julgenud isegi mõelda. Aga just sellisesse olukorda mind liberaja teises harjutuses pannakse.
    Rajal on püsti karvased tutid, mis peab olema "põder". Sellest tuleb iga hinna eest mööda saada. Põdrale täie hooga kas otse või külg ees otsa sõitmine tähendaks, kui mitte surmapauku, siis raskeid vigastusi kindlasti. Ja et auto pärast põdrast möödasaamist kraavi või vastassuunavööndisse ei lendaks, tuleb seejärel veel ka oma sõiduritta tagasi saada. Nagu selgub, on harjutus kõva pähkel, ja mitte ainult kursusel osalevatele naistele, vaid ka politseinikele. Minul õnnestub kiirusega 50 km/h "põdrast" ja selle kõrval käega vehkivast instruktorist õigelt poolt mööda sõita, nii et auto libedal pinnal ka tee peale jääb, umbes kolmandal katsel. Kiirusel 55 m/h õnnestub asi hädapärast veel ka, kuid 60 km/h on juba üsna lootusetu. On hämmastav, kui suur vahe võib olla juba viiel kilomeetril tunnis!
    Parimal juhul riivan "põdra" saba ja suudan vägisi tagumist otsa ette keerava auto läbi häda tagasi rajale tuua. Halvimal juhul lõpeb lugu "põdrale" otsasõidu ja kolmekordse piruetiga - see käib kiiremini, kui ma midagi teha suudan. Andrus kordab raadiotelefonis ikka ja jälle kannatlikult üle: "Hakkasid keerama liiga vara! Pöörasid rooli liiga palju! Käed töötavad roolil liiga aeglaselt! Unustasid siduri alla vajutada!" Lihtne öelda, aga katsu sa seda teha …
    Kolmas harjutus on takistusest möödasaamine koos pidurdamisega. Sest kui väga libe on, võib pidurdamisest ikkagi ka kasu olla. Aga pidurdada tuleb siis korralikult, hüpata täie jõu ja mõlema jalaga peale - vasak sidurile ja parem pidurile. Siis, kui selgub, et enne takistust auto seisma ei jää - pidur lahti lasta ning, sidur all, kergelt rooli keerata.
    Trikk libedal teel ongi see, et järsult rooli pöörates tuleb vajutada sidurit. Siis on lootust autot kontrolli all hoida. Kui auto tagaots hakkab ühele või teisele poole libisema, tuleb rooli täpselt samas suunas keerata. Aga mitte palju, vaid natukene. Enamik inimesi läheb sellises olukorras närvi ja keerab veerand pöörde asemel pool pööret või mis veel hullem ja veelgi tavalisem, hakkab meeletu kiirusega rooli ühele ja teisele poole rebima. Isegi kui auto on kontrolli alt väljas, ei tohi sidurit lahti lasta - mootor sureb välja ja siis ei ole lootust isegi lõpuks seisma jäänud autoga kiirelt edasi sõita, kui näiteks auto on teel risti või vastassuunavööndis.
    Omast kogemusest võin nüüd öelda: et paanikat ei tekiks, on vaja teada, mida teha. Aga teadmisest üksi ei piisa. Vaja on harjutada. Igal juhul sõidan ma edaspidi oluliselt aeglasemalt.
    Fotod: Julia-Maria Linna
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.