Jõulumüük kahekordistab käibe

Triin Rebane 15. detsember 2006, 00:00

Jõulude ajal lubavad inimesed endale rohkem ning hellitavad oma lähedasi tavapärasest väärtuslikemate kingitustega. Rimi Eesti suhtekorraldusjuhi Mare Bakkeri sõnul suureneb jõulukuul Rimi hüpermarketites müük eelneva kuuga võrreldes ligi kahekordseks. Seevastu Rimi kodupoodides ehk supermarketites kasvab müük detsembris veerandi võrra.

Bakkeri ütlusel suureneb müügimaht hüper- ning supermarketites eelkõige põhjusel, et ostud sooritab klient just seal, kus kõik on korraga kättesaadav - nii toit kui ka kingitused.

Müük kasvab ka Tallinna Kaubamajas. Kaubamaja turundusdirektori Enn Pareli kinnitusel kasvab novembriga võrreldes kaubamaja käive detsembris umbes kaks korda. Kui aga võrrelda jõulunädalat aasta kõige kehvema müügiga nädalaga, on vahe enam kui kolmekordne. Kõnekas fakt on see, et jõulude-eelsetel päevadel külastab näiteks Tallinna Kaubamaja umbes 60 000 inimest päevas, lisab Parel.

Müügikasv ei jää tulemata ka Rakvere Lihakombinaadis, sest detsember on lihakombinaadi kõige suurema müügiga kuu aastas. Rakvere Lihakombinaadi turundusdirektori Anne Mere sõnul on viimastel aastatel müügikasv olnud 15-20% kõrgem eelnevatest kuudest. "Haripunkt on kahtlemata jõulunädal, mil müüakse 30% kogu jõulukuu müügist," lisab Mere.

Jõuluperioodil suureneb kõiksuguste kaupade kasv. "Lihtsam oleks loetleda, milliste kaupade müük ei suurene," selgitab Enn Parel. Mängusid ja mänguasju müüme jõulude ajal ikka mägede kaupa, lisab ta.

Rimi supermarketites ostetakse Mare Bakkeri sõnul jõulude ajal peamiselt toidukaupu. Siiski on jõuluperioodiks varutud ka rohkem tööstuskaupu, kõige enam on laiendatud mänguasjade valikut. Rohkelt ostetakse ka kommi ja šokolaadi, mis paratamatult kuuluvad jõulude juurde.

Rimi hüpermarketites on suur menu jõuluteemalistel tööstuskaupadel ning kangel alkoholil. Tavapärasest enam ostetakse ka delikatesstooteid.

Kui kaubamajadel ning supermarketitel on osa tooteid popimad ning osa mitte, siis Rakvere Lihakombinaadis suureneb detsembris kõikide kaubagruppide müük. "Jõulukuul kasvab üleüldine lihatarbimine, mida kroonib jõulunädala suur verivorsti ja seaprae söömine," selgitab Anne Mere.

Pea iga teine Eestis söödav verivorst on toodetud Rakvere Lihakombinaadis. Seetõttu hakkab lihakombinaat jõuludeks valmistuma juba pärast jaanipäeva. Verivorstide jaoks oleme näiteks verd varunud juba alates juuni algusest, lausub Mere.

Jõulude aegu suureneb ka jõudsalt alkoholi müük. "See aga ei tähenda, et jõulude ajal inimesed ennast massiliselt täis jooksid," lisab Enn Parel. Lihtsalt kliente on rohkem ning ostetakse pigem pidulikemaid jooke nagu hea vahuvein, konjak, kvaliteetne viski, glögi.

"Talvel lähevad inimestele kõige rohkem peale kõiksugused seest soojendavad joogid, mida on mõnus kodus nautida, kui väljas pakane paugub," lausub Parel. Kõige populaarsemad joogid on siiski hõõgvein ja glögi. Erinevat alkoholi ostetakse ka kinkimiseks, mistõttu on populaarsed kõiksugused kinkepudelid ning elegantselt pakitud karbid.

Jõulukaunistused ning jõulutegelased hakkavad Eesti kaupluste akendele ilmuma juba novembris. Vanades Euroopa maades pannakse kaunistused ja vidinad üles juba oktoobri lõpus. Põhjus selleks on lihtne - paljud inimesed soovivad novembri lõpus hakata mõtlema sellele, mida oma lähedastele, sõpradele ning tuttavatele jõulukuul kinkida.

Trenditeadlikumad ostjad soovivad jõulukaunistused ja -kingitused valmis vaadata varakult, kui valik kõige on parem ning tõsine trügimine pole veel alanud. Tihti saavad nii-öelda hitt-tooted detsembri alguseks juba otsa, selgitab Parel.

Tallinna Kaubamaja alustab uute jõulude plaanimist juba kohe pärast eelmisi jõule.

Nimelt toimuvad jaanuaris mitmesugused messid, kuhu kaubamaja ostujuhid ja väljapanekute loojad lähevad uusi trende nuusutama ning parimat kaupa sisse ostma. Lisaks aitab varajane jõulumüügi ettevalmistus detsembrikuult koormust maha võtta.

Jõulukuu on kaubamajade töötajatele kindlasti kõige väsitavam ning stressirohkem kuu aastas. Kliente on tavalisest märkimisväärselt rohkem ja nende ostukorvid on suuremad. Lisaks on kliendid jõulukuul märgatavalt närvilisemad ja nõudlikumad.

Erinevaid meetodeid kiire ning väsitava perioodiga võitlemiseks on mitmeid. Näiteks püüavad Rimis kontoritöötajad enne jõule kauplustes abiks käia. Rakvere Lihakombinaadis peletatakse jõuludest tekkinud väsimust eemale jaanuari alguses toimuva ettevõtte aasta käimalükkamise peoga.

Kuigi töötajatele on jõulukuu kurnav, leiab Tallinna Kaubamaja turundusdirektor Enn Parel, et selles on ka palju positiivset. "Saame ju valmistada kingitegemise ja -saamise rõõmu kümnetele ja isegi sadadele tuhandetele inimestele," selgitab ta.

Jõulukuu müüki mõjutab suurel määral ka ilm. Näiteks ei ole kellelgi isu minna kümnekraadise soojaga kauplusesse päkapikke, piparkooke või verivorste soetama. Müügi paneb vohama ikka tõeline jõuluilm. Nii suurenes vahepeal Eestit tabanud lumesaju käigus ka jõulusöökide ostmine.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 09:43
    Otsi:

    Ava täpsem otsing