Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Altvee: Tallinki laevad ehitatagu Eestis

    Intervjuu SEB Eesti Ühispanga juhi Mart Altveega.
    Poliitikud lubavad ja tööinimesed nõuavad üha järsemat palgatõusu. Milleni see viib?
    Viimaste aastate kiirel palkade kasvamisel on olnud mitu allikat: väga hea olukord välisinvesteeringutega, väga hea olukord laenuturul ning loomulikult odav tööjõud. Nüüd tekib küsimus, mis on järgneva 15 aasta kasvutegurid. Väga oluline on leida sektorid, kus oleme piisavalt tublid, et välisinvestoreid ka edaspidi siia meelitada. Jätkuva edu saavutamisel muutub oluliseks kohalike ettevõtjate, teadlaste ja poliitikute veelgi parem omavaheline koostöö.
    Tooge mõni näide, kus koostöö oleks edu võti.
    Võtame näiteks Tallinki. Laevad, mis sõidavad Soome ja Rootsi vahet ning veavad korraga paari tuhandet reisijat, vajavad hulka teenuseid. Seda, kellelt neid teenuseid osta, ei otsusta enam Soome või Rootsi endine tippjuht ja see omakorda teeb ärevaks iga sealse ettevõtja, kes seni on neid teenuseid osutanud. Peaksime mõtlema, kuidas kasutada niivõrd suurt tehingut nagu Silja Line'i ostmine Tallinki poolt ära ka teiste Eesti ettevõtete jaoks.
    Mida arvate välistööjõust kui paljude ettevõtjate viimasest õlekõrrest?
    Kui tahame iga hinna eest kiire majanduskasvu jätkumist, on välistööjõu sissetoomine õigustatud. Mulle eraisikuna meeldib samas Eesti hõre asustus ja et saab sõita ka metsateed mööda, mitte pole üksnes küla ja linn üksteises kinni. Kui me ei taha välistööjõudu sisse tuua, tuleb keskenduda neile aladele, milles ainus lisandväärtuse loomise võimalus pole odav tööjõud, vaid ka oskusteave ja tehnoloogia. See ei ole tõenäoliselt lihtne muutus, kuid on teostatav.
    Eraisikud ägavad laenude all. Mis toimub ettevõtete laenuturul?
    Mulle teeb muret, et eelmisel aastal kulutati kogu ettevõtetele antud laenudest üle poole kinnisvarale. Kokku andsid Eesti pangad 12 kuuga ettevõtjatele välja umbes 32 miljardi eest laene ja sellest 18 miljardit paigutati kinnisvarasse. Lühiajaliselt on see tore, aga kas selline käitumine ka pikaajalise edu tagab, on iseküsimus. Järgmine küsimus on see, mis saab siis, kui kinnisvaraturg enam ei kasva. Kui veelgi sügavamale vaadata, võib küsida, mis on poliitikud teinud selleks, et kapital, mis meie kinnisvaraturult on teenitud, jääks Eestisse, mitte ei otsiks kiire kasumi teenimise võimalusi välismaal.
    Kuhu peaks selle kapitali Eestis suunama?
    Kui oleks rohkem projekte teistes sektorites (lisaks kinnisvarale - toim.), siis ei peaks muretsema ei kodumaiste ega välisinvestorite kahaneva huvi pärast meie riigi vastu. Toon taas Tallinki näite. Mõni kuu tagasi lasi Tallink Helsingis vette järjekordse laeva. Laeva ehitamine andis Soomes aastaks tööd umbes 600 inimesele. Kui lisada allhankijad, siis tõenäoliselt 2000-3000 inimesele.
    Küsin iseendalt ja teistelt majanduselus toimetajatelt, kui palju me oleme ära teinud selleks, et mõni järgmine laev oleks ehitatud Eestis. Unistuse asemel võiks see olla täiesti teostatav eesmärk.
    Millised võimalused meil veel kasutamata on?
    Tunnen muret nende kommentaaride pärast, mis on öeldud ärisuhete kohta Venemaaga. On mõista antud, et Venemaa osakaal meie ekspordis on nii väike, et sealne turg polegi eriti oluline. Minu arvates peaks hoopis vaatama, mis on sealse turu potentsiaal ning kas just see, et Venemaale eksportimise osakaal on väike, pole probleem omaette.
    Me räägime, et Eesti majandus on näoga lääne suunas ja oleme selle üle uhked. Huvitav, et kõik teised lääne poolt vaatavad näoga hullusti ida poole. Kas meie oleme ainukesed targad? Mina arvan, et Venemaa on nii suur turg, et meie ärimeeste jaoks on seal jätkuvalt palju võimalusi.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.