JD 7530 pakub juhile kerget tööpäeva

Ain Alvela 18. aprill 2007, 00:00

John Deere'i 30. seeria eelmise aasta lõpus müüki jõudnud mudelid 6030, 7030 ja 8030 töötati välja eelkõige selle tõttu, et John Deere'il puudus siiani selles võimsusklassis konkurentidega täpne analoog.

Väliselt on traktorid üldjoontes küll sarnased varasema, 30. seeria väljatöötamise aluseks olnud 6000. seeria masinatega. Aga välise sarnasusega paralleelide tõmbamine ka piirdub.

Eesmärk oli valmistada traktor, mis on võimalikult universaalne ühest küljest kõikide põllu-, teisalt aga ka transporditööde tegemisel. Kõikidel 30. seeria mudelitel on uuendusena kasutusel intelligentne võimsusekontrolli süsteem (IPM), mis võimaldab transpordi- ja jõuvõtuvõlli töödel saavutada täiendavalt kuni 30 lisahobujõudu üle nimivõimsuse.

ASi Mecro tootejuht Janno Kelt märgib, et lisavõimsuse kasutamise võimalus teeb traktori universaalsemaks.

"Mida rohkem võimsust traktori kaalu ühe kilogrammi kohta, seda efektiivsema masinaga on tegemist," selgitab Kelt. "Eks põhilised parameetrid traktori puhul olegi need, et traktor peab olema maksimaalselt efektiivne ja maksimaalselt ökonoomne."

IPMi kasutamisel on kaks kitsendust. Esiteks - see hakkab tööle vaid siis, kui võimsustarve on vähemalt 9 hj ja traktor liigub. Teiseks ei rakendu IPM ka põlluharimistöödel, kui jõuvõtuvõll ei tööta.

John Deere'i enda toodetud 6,8-liitrine Tier III saaste- ja müranõuetele vastav mootor on senisest efektiivsem. Autotööstusest on JD üle võtnud muutuva geomeetriaga turbolaaduri. Viimase tööpõhimõte seisneb turbolabade elektroonilises töönurga muutmises vastavalt koormuse muutumisele.

Uuendusena on mootoril heitgaaside järelpõletussüsteem, kus keskmiselt 10% heitgaasidest suunatakse vahejahuti kaudu uuesti põlemisprotsessi. Sel moel saab vähendada lämmastikdioksiidi paiskumist keskkonda.

Kuna mootori võimsusastmed on suurenenud, tähendab see ka erinõudeid jahutussüsteemile. John Deere'i traktoreid on läbi aegade iseloomustanud suured jahutusradiaatorid, mis paistavad silma ka masinate välises disainis.

JD 7530 on varustatud kahes sektsioonis jahutussüsteemiga, kus on tegemist kahe täiesti eraldi jahutussärgiga.

Viimased neli põlvkonda John Deere'e on täisraamil traktorid, mis tähendab, et käigukast või mootor ei ole kasutuses osana kandevkonstruktsioonist - kõik agregaadid on kinnitatud jäigale raamile. Selline lahendus vähendab masina komponentidele langevaid pingeid ning lubab traktori raskust sildadele ühtlasemalt jaotada.

Lisana on võimalik tellida esisillavedrustus, mis JD 7530 puhul on hüdrauliline pidevalt aktiivne kolmepunktivedrustus. Varasemate esisildadega võrreldes on uuendus see, et kabiinist saab muuta esisilla kõrgust. Säärane võimalus muudab haakimise mugavamaks, samuti on nõnda lihtsam lisada või ära võtta lisaraskuseks kasutatavaid kuni 50 kg kaaluvaid lehtraudu, eriti aga monoliitset kuni 1,5 tonni kaaluvat lisaraskust.

Tagumise haakeseadme ja jõuvõtuvõlli juhtimiseks on traktori poritiivale dubleeritud vastavad juhtnupud.

Kabiinid - nii nende karkass kui ka interjöör - on John Deere'i sellise võimsusklassi traktoritel ühesugused. Küll on aga uued juhtimisseadmed ja armatuurlaud. Viimase puhul kasutatakse nn sõiduauto-tüüpi armatuuri, kus kõrvuti pöörete- ja kiirusemõõtja, lisaks on rooli alla dubleeritud ka olulisemate tööolukordade näidikud. Juhtimise muudab mugavaks asjaolu, et kõik mingit tüüpi juhtseadmed on eristatud kindla värvikombinatsiooniga.

Uudne on kabiinis trooniv juhtmonitor, mille abil saab seadistada traktori funktsioone ja kust saab lugeda infot näiteks tehtud töö kohta. Ja oluline on see, et kogu selle toreduse häälde saamiseks piisab, kui natuke süveneda, ning juba avastad, et asi pole keerulisem mobiiltelefoni seadistamisest.

Monitori kasutamist lihtsustab omajagu seegi, et teksti osa on programmis tühine, põhiliselt toimub juhtimine lihtsasti mõistetavate ikoonide kaudu. Pealegi on nüüdseks valmis kirjutatud ka John Deere'i traktorite pardakompuutrite eestikeelne menüü.

ASi Adavere Agro juhataja Hannes Alusalu on oma suurtalus John Deere'i traktoreid kasutanud viimase viie aasta vältel ja mainib nende ainsa puudusena, et varuosad kipuvad üha kallinema.

Omal ajal said John Deere'i kasuks otsustamisel kaalukeeleks tehnilised näitajad, mis sobisid teravilja ja õlikultuuride kasvatamisega tegeleva Adavere Agro vajadustega. Veojõud ja kütusekulu on Alusalu sõnul John Deere'il muljetavaldavad ning pettunud ta pole, sest ka tänavu kevadel täieneb firma masinapark veel ühe uue traktoriga, milleks on just JD 7530. Tegemist on viienda seda marki traktoriga Adavere Agros.

"Minu arvates on JD traktorid teistega täiesti võrreldavate hindadega. Ainuke lugu, mis muret teeb, on see, et JD tagavaraosad kipuvad olema mõnevõrra kallimad kui teiste traktorite omad."

Esimesena soetatud JD liisinguperiood on tänaseks mööda saanud, aga Hannes Alusalu loodab, et masinale leidub Eestis ka järelturgu.

Saksamaa jagab John Deere'i traktorituru liidrirolli Fendtiga. Tõsi, viimastel aastatel on kaalukauss kaldunud JD kasuks.

Võib-olla on John Deere'i kvaliteeti aidanud kõrgel hoida see, et vastupidiselt teistele traktorivalmistajatele on John Deere'i seadised ja agregaadid välja töötanud ja traktoriks kokku pannud põhiliselt firma ise. Sellest tulenevalt on traktori valmistamisest parem ülevaade ja konstruktoreil alati hea võimalus kehvavõitu detaili kiireks muutmiseks.

Mida keerulisem masin, seda täpsem peab olema tema teenindus. Vahel juhtub, et põllumees unustab selle tõe ja jätab mõne määrdenipli üle käimata või mõne ebahariliku heli tähele panemata. Sageli toob see kaasa ka mõne kergema rikke.

Kütusesüsteemi täpne ja tundlik Boschi tehnika on tekitanud probleeme kehva diislikütuse kasutamise tõttu. Vahetamist vajavad nii kütusesüsteemi- kui ka elektroonikajupid on kallid. Pole harvad juhtumid, et traktorisse installeeritud paljud võimalused ei leia traktorijuhi teadmatusest või vähestest oskustest tulenevalt kasutamist, ja seda mitte ainult John Deere'i, vaid ka teiste traktorite puhul. Võrreldes firmade kolme-nelja aasta tagust teenindust praegusega, on see paremaks muutunud ja firmade vahel ühtlustunud.

John Deere'i traktori Eesti omanikest on umbes 75% jäänud truuks firma teenindusele ja kasutavad teeninduse täispaketti.

John Deere 7530 on oma võimsuse poolest ehk võrreldav New Holland T 7030 või T 7040 traktoritega. New Hollandi traktoritele on iseloomulik, et jõuvõtuvõlli kompenseerimise osa on teistest mõnevõrra suurem.

John Deere'i eelis on teatud mõttes nende tugevas kaubamärgis, mida ettevõte läbi aastate on müügiargumendina kasutanud. Ajal mil teised suuremad traktoritootjad on koondunud gruppidesse, on John Deere ühinemistest kõrvale jäänud.

Vanasti, kui näiteks käigukastid olid mehhaanilised ja automaatikat masina küljes vähem, oli nende eelis seegi, et suurem osa traktori agregaatidest toodeti JD enda tehastes. Nüüd see enam paljuski nii ei ole, sildasid ja astmevabu käigukaste nad ise üldiselt ikkagi ei tooda.

Üldiselt hinnaklassilt on Fendti traktorid kõige kallimad, järgneb John Deere. New Hollandi hinnaklass jääb neile 10-20 protsenti alla ja eks me püüa seda eelist kasutada. Kuna meiegi põlluharijatel on nüüd kogemused olemas, saavad nad hakata hindama, kas üks või teine masin ikka on oma hinda väärt. Või saaks sama tööd teha natuke odavama masinaga samavõrra hästi. Ka eelmise aasta müüginumbrid näitasid seda.

Kui ikka mujalt raha enam ei anta, tuleb hakata oma rahakoti sisu lugema. Ainult nime eest teistest rohkem raha küsimine tänapäeval enam ei toimi.

Eestis on John Deere'i põllumajandustraktorid saadaval alates 1998. aastast, kui firma ametlikuks esindajaks siinmail sai AS Mecro.

Ettevõtte müügidirektor Tauno Maasik meenutab nüüd, et alguses oli siinsel turul suhteliselt raske kanda kinnitada, sest lisaks kõigele muule on John Deere tuntud ka oma konkurentidest kõrgema hinnaklassi poolest.

Praeguseks on müük joone peale saadud, John Deere oli mullu 49 masinaga traktorimüügi edetabelis 5. kohal, jäädes vaid ühe traktoriga alla Massey Fergusonile.

"Kui veel paar aastat tagasi ostsid meie traktoreid põhiliselt agrofirmad, kellel haritavat maad vähemalt 600 hektarit, siis nüüd on John Deere suutnud turule tuua ka väiksemaid, näiteks alla 100 hektari suuruste põldude omanikele sobilikke mudeleid," räägib Maasik. "See on toonud meie klientide sekka ka väiketalunikke." Eestis on John Deere'i traktorid saadaval võimsusevahemikus 75-360 hj.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:30
Otsi:

Ava täpsem otsing