Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Inimestel ja loomadel ühesugused mured
Lavaloo sündmused hargnevad ühe külakese laudas, kus rikka talupere tütar Daša avastab ühtäkki, et on jäänud lapseootele vaese naabripere pojast Alekseist.
Samas unistab hingeline Siga tiibadest, kõiketeadja Kukk deklameerib raadiouudiseid ning Lehm, Hobune ja Koer arutavad päevategemisi.
Pole sugugi nii, et pererahval omad, laudarahval omad mured ja rõõmud. Mis pererahval mureks, see ka laudaelanikel südamel.
"Tõotab tulla väga vahva lugu," kiitis nukuteatri direktor Meelis Pai materjali, mis tema sõnul ühiskonnakriitiline ning samas väga selges ja kerges vormis kirja pandud.
Näidendi kiituseks kõlab seegi, et viis aastat tagasi kirjutatud lugu on tänaseks jõudnud maailma eri paigus enam kui sajale lavale.
Ukrainlanna kirjutatud näidendi toob Eestis lavale tšerkessi päritolu nukulavastaja Jevgeni Ibragimov, kes on samuti maailmas kuulsust kogunud.
Venemaal on ta oma töödega kolmel korral võitnud sealse kõrge teatriauhinna Kuldne Mask, tähelepanu on väärinud ka tema lavastused Tšehhis, Poolas, Belgias, Prantsusmaal ja Türgis.
Eestis lavastab Ibragimov esimest, kuid päris kindlasti mitte viimast korda.
Ta on nimelt sõlminud Eesti nukuteatriga pooleteiseaastase töölepingu ning toob siin välja vähemalt kolm lavastust.
Meelis Pai sõnul oli see suur juhus, et ta sattus umbes aasta tagasi Hakassiasse rahvusvahelisele festivalile, mida korraldas Ibragimov.
Pai tegi Ibragimovile ettepaneku tulla mõneks aastaks Eestisse nukukunsti edendama, millega viimane pärast pooleaastast mõtlemisaega ja mitut külaskäiku Tallinna ka nõustus. Oma esimese lavastuse Eestis teeb ülikeeruliste tehniliste lahenduste poolest tuntud Ibragimov ilma nukkudeta, vaid üksikuid nukuelemente kasutades. Seda soovist truppi paremini tundma õppida.
"Väga lihtsa loo" vaataja vanuse alumine piir jookseb 10-12 eluaasta juures, nooremad ei pruugi nähtavast lihtsalt aru saada.
Kindlasti on laval aga sedagi, mida ainult täiskasvanu oma elukogemuse põhjal mõistab.
Ideaalis nägi Meelis Pai teatrist lahkumas lapsi ja täiskasvanuid, kelle vahel on nähtu põhjal tekkinud elav arutelu.
Võrreldes näiteks viie aasta tagusega on olukord nukuteatris muutunud - kui siis saatis vanem tavaliselt lapse saali ja tegeles etenduse ajal oma asjadega, siis tänasel päeval istub ta pigem koos lapsega saalis.
"Ilmselt on koos olemiseks aega nii napilt, et väärtustatakse iga hetke," leidis teatridirektor.
Autor: Ülle Hallik