Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ATKO looja Arvo Sarapuu - Riigikogu suurim ärimees

    Perefirmasse on kaasatud kõik Arvo Sarapuu neli tütart. Kethrin juhatab turismifirmat ATKO Tours, Meril on ATKO Grupi finantsdirektor, Kätri õpib juurat ja juhatab Paides asuvat Nelja Kuninga hotelli ning Marit õpib majandust ja on abiks kontserni raamatupidamises. Praegu veel keskkoolis õppivas Arvo Sarapuu juunioris näeb Sarapuu seenior tulevast ehitajat, kes õpingute lõppedes võtab enda õlule ATKO ehitustegevuse. Kethrini abikaasa Margo Tomingas on ATKO Grupi juhatuse esimees. Ainsana seisab ärist eemal Paide linnapea ametit pidav pereema Kersti Sarapuu, ehkki temagi on omanikuna paari ettevõttesse kaasatud.
    "Olen püüdnud luua motiveeriva süsteemi, kus nii lapsed kui ka väimees peaksid olema kõik huvitatud perefirma arendamisest," lausub Arvo Sarapuu. "Suudan näidata lastele perspektiivi. Kui oleksin võõrastega koos teinud, tekiks kohe usalduse küsimus - kas ikka kõigest tasub rääkida. Kui aga kõike oma lastega koos teha, siis on see minu jaoks meeletu väärtus."
    Sarapuu leidis end äris suhteliselt hilja, siis, kui seljataha oli jäänud kaheksa aastat Järva maavanemana ning aasta kadunud Maapanga juhina. "Teadsin maavanemana, kuidas toimib ühistransport. Väimees Margo oli noor ja väge täis. Ja pealegi kaks vanemat tütart ütlesid mulle - isa, teeme nüüd midagi endale ise. Tänaseks olemegi neljakesi ATKO Grupi omanikud," meenutab Sarapuu aastat 1998, mil pandi alus esimesele ühisärile, turismifirmale ATKO Tours. Peatselt liisiti kolm esimest reisibussi. Ning sealt edasi jõuti loogilise jätkuna bussiliinideni. Näiteks Järve bussipark osteti pankrotipesast, Harjumaa Liinid aga riigilt erastamise teel. "Harjumaa Liinid oli tegelikult paljaks varastatud, suur osa varast oli kanditud seniste juhtide puukfirmasse," räägib Sarapuu ATKO arengust, mis on praeguseks jõudnud selleni, et tegutsetakse juba üheksas maakonnas.
    Kõik pole läinud mõistagi libedalt. Näiteks Kohtla-Järvel käib ATKO kohut, nõudes linnalt tehtud töö eest saamata jäänud 20 miljonit krooni, millele lisanduvad viivised. ATKO Grupp on ka üks suuremaid riigihangete vaidlustajaid, ehkki konkurendidki on mitmeid hankeid vaidlustanud. Asjaolu, et Arvo abikaasa on Paide linnapea, on kaasa toonud korruptsioonisüüdistusi, mida on pidanud selgitama koguni õiguskantsler Riigikogu ees. Sarapuu igipõline vaenlane, reformierakondlasest Paide ekslinnapea Tõnis Kõiv on oma kodulehel Sarapuu tegemistele terveid külgi pühendanud. Negatiivses võtmes mõistagi.
    Eriti palju etteheiteid on esile kutsunud ATKO Gruppi kuuluva Harjumaa Liinide tegevus. Sarapuu ise leiab, et Harjumaa bussiliinide häda peitub alarahastamises. Kui enamikus maakondades katab dotatsioon ligi poole piletihinnast, siis Harjumaal on dotatsiooniga kaetud vaid 13,7 protsenti kulutustest.
    "Mulle meeldib praegu poliitikas olla," sõnab Sarapuu, kes liitus hiljuti Savisaare juhitud Keskerakonnaga. Kahe mehe soe suhe sai alguse juba ammustel Rahvarinde päevadel.
    Tulevikuplaane on Sarapuul palju. Koos ühe Austria partneriga tahetakse investeerida 40 miljonit eurot ehk ligi 600 miljonit krooni biodiislitehase rajamisse. Kui praegune katsetsehh suudab toota 10 000 tonni biodiislit, siis kavandatud tehase tootlus oleks vähemalt kümme korda suurem. Praegu käib asukoha valik. Kohtla-Järvel ootab rajamist tööstuspark. Tallinnas Kadriorgu on aga plaan ehitada eralasteaed koos mänguasjamuuseumi ja mänguväljakutega. Sinna, kus kunagi asusid jäähall ja väliujula.
    Aivo Pärn, konkurent, ASi GoBus juhatuse esimees
    Kui ta veel maavanem oli, sain temaga hästi läbi. Pärast ATKO Grupi teket on meil konkurendisuhted ning eks sel pinnal on ka pingeid tekkinud.
    Praegu, Riigikogu värske liikmena seisab tal ees uus eluetapp ja ma loodan, et ta vaatab sealt kõrgelt nüüd ühistranspordile teise pilguga ning seisab hea selle eest. Ja mitte ainult enda huvides. Siiani on ta öelnud, et vaid tema suudab midagi ära teha. Eks tal ole viimasel ajal selline pisut hooplev stiil tekkinud. Nii et ma ootan temalt konstruktiivsust.
    Seda, miks ta Harjumaal ei suuda inimeste vedamisega kuidagi toime tulla, ei oska ma küll öelda.
    Tõnis Kõiv, poliitiline vastane, reformierakondlane, Riigikogu liige
    Ta pole mu vihavaenlane, vaid pigem poliitiline vastane. Inimesed, kes oma tegudes töötavad rahva huvide vastu, ei saa sellesama rahva huvide eest esineda. Ja Sarapuu on ettevõtjana just selline inimene. Näiteks Järvamaal rikub ta lepingut sellega, et sealseid bussiliine teenindavad lepingus ettenähtust vanemad bussid. Lisaks ei lase ta lõpule viia Paide-Türi bussiliini riigihanget, ehkki selle liiniga on seotud pooled Järvamaa elanikud. Sarapuu alustatud vaidlus käib juba ligi aasta.
    Hugo Osula, ASi SEBE nõukogu esimees
    Meie ei ole ATKO Grupi konkurent. Kui SEBE on keskendunud kommertsliinidele, siis Sarapuu firmad tegutsevad neil liinidel, mida riik doteerib. Ja ma ei ole seetõttu ka temaga kuigivõrd kokku puutunud.
    Vaadates ATKO Grupi arengut, tundub, et Arvo Sarapuu on ette võtnud suure missiooni. Andku jumal talle selleks jõudu.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.