Nõudmine aktiivselt külastatavate kaubanduspiirkondade vastu kasvab

Atko Väikmeri 15. oktoober 2007, 00:00

Kui varem ei omanud kaupluse asukoht paljudele omanikele primaarset väärtust, siis praegu otsivad kaupmehed endale pinda väga kindlasse piirkonda, kus ees tegutsevad juba sama valdkonna esindajad. See ei ole aga lihtne.

Ühelt poolt tundub kaubanduse tsoneerumine jabur - milleks minna konkurendi kõrvale ning kaotada osa käibest, kui on võimalik nokitseda konkurentidest eemal?

Teisalt aga kujuneb tarbijatel õigustatud arusaam, et antud piirkonnas on valik suurem. Üksikult asetsevatele pindadel on kliendivoog lihtsalt oluliselt väiksem. Majanduslikult kalkuleerivad ärimehed eelistavad viimast.

Toome siinkohal ka mõned näited. Pärnu maanteel on enne Tammsaare teega ristumist nn sisustuspoodide tsoon. Iga mööbliostja teab, et Järve keskuses tegutsevad kõik suuremad ja tuntumad tegijad ning seetõttu antud piirkonnaga tihtipeale ka piirdutakse.

Järve keskuse lähiümbruses on end sisse seadnud mitu automüügi firmat, samas on autofirmad turul veel rohkem killustunud. Vaadates näiteid suurematest Euroopa linnadest, on ilmselt vaid aja küsimus, millal automüüjad end üksteisele lähemale sätivad.

Paljud ehitusmaterjalide müüjad tegutsevad Peterburi teel ning taaskord teab iga tallinlane, et kõik kruvid ja poldid saab kätte kilomeetri raadiusest.

Sama näide kehtib ka teenindusettevõtete puhul - mitmed suuremad kinnisvarabürood on end sisse seadnud Stockmanni ja Tallinna Kaubamaja vahelisel alal. Seda küll mitte majandusliku loogika, vaid prestiiži tõttu.

Täielikku tsoneerumist ei tule ilmselt kunagi, sest linn on suur ning Haabersti linnaosas elaval inimesel on ilmselgelt tülikas mutrivõtme järele minna Lasnamäele. Samas võib ühe kaubandussektori tsoone tekkida ka mitu.

Veel üks näide automüüjatest - Haaberstis laiutab BMW maaletooja, samal ajal kui põhikonkurentide Mercedese ja Lexuse esindajad on Pärnu maanteel, kus rohkemgi automüüjaid ümberringi. BMW lähedal on aga Audi, Porsche ja Brabuse esindused. Sisuliselt tekkis Haabersti piirkonda juba uus automüüjate tsoon, nagu tekkis ka Ülemiste ristmiku ümbrusesse suunaga linnapiirile mööda Tartu maanteed.

Ka muu kaubanduse osas on turg muutunud oluliselt loogilisemaks. Rahavahetuseks ning alkoholimüügiks on ideaalseimad piirkonnad vanalinn või sadama lähiümbrus. Riidekaubanduse ja koduelektroonika mekaks on kujunenud suuremad kaubanduskeskused.

Eksklusiivsete toodete müügiks on ideaalseimaks variandiks kesklinnas suure trassi äärne ala - heaks näiteks on Hugo Bossi esinduskauplus Pärnu mnt-l või Villeroy & Bochi kauplus Pärnu maanteelt nähtaval Valli tänaval.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing