Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
ELi kohus tühistas Volkswageni kaitse
Kohtu otsus on ühtlasi roheline tuli Porschele, teisele Saksa autotootjale, mis on pidanud plaani kordades suurema kaasmaalase allaneelamiseks.
Kohus otsustas, et 1960. aastast Saksamaal kehtinud seadus, mis ei andnud ühelegi aktsionärile hoolimata osaluse suurusest rohkem hääleõigust kui 20 protsenti, ei ole põhjendatud ning takistab ELis kapitali vaba liikumist.
Kuuekümnendatel aastatel, mil Volkswagen osaliselt erastati, oli seaduse peamine eesmärk kaitsta Alam-Saksi liidumaa majanduslikku võimsust ning suurt Saksa tööandjat ülevõtmiste eest.
Nn Volkswageni (VW) seaduse kummutamine oli Brüsselile tähtis vahevõit võitluses ELis pead tõstva protektsionismiga, kus liikmesriigid erineval moel - küll kuldaktsiate, küll riigi osaluste abil - üritavad rahvuslike suurfirmade ülevõtmisi blokeerida.
Päev varem kapituleerus Euroopa Komisjoni nõudmiste ees ka komisjoniga üheksa aastat vägikaigast vedanud tarkvarahiid Microsoft, nõustudes lõpuks oma tehnoloogiat konkurentidega jagama.
Porsche tegevjuhi Wendelin Wiedekingi toob eilne kohtuotsus sammu võrra lähemale Piechi ja Porsche perekondade autoimpeeriumide laiendamisele. Kaks aastat tagasi ostis Porsche Volkswagenist 31 protsenti, põhjendades seda vajadusega kaitsta kahe firma strateegilist koostööd. Läinud kuul kinnitas Wiedeking, et Porschel on huvi oma osalust VWs "oluliselt suurendada".
Wiedeking ning Volkswageni juhatuse esimees Ferdinand Piech, kelle vanaisa leiutas Volkswageni "põrnika", tahavad Euroopa suurimast autotootjast teha nii suuruselt kui ka efektiivsuselt väärilise võistleja Jaapani Toyotale.
Porsche juhid "on globaalses autotööstuses ühed kõige osavamad kapitalistid, kelle maaniaks on efektiivsus, toote kvaliteet ja brändi juhtimine - kõik oskused, mis Volkswagenile väga marjaks ära kuluvad," kommenteeris agentuuri Moody's analüütik ajalehele Wall Street Journal.
Ülevõtmine annaks olulist sünergiat nii tootmises, allhankijatega kauplemises kui ka tehnoloogilise innovatsiooni alal, mida nõuavad ELi järjest karmimaks muutuvad standardid. Tootmismahult on Porsche täna Volkswageniga võrreldes 60 korda väiksem.
Rootsi majandusleht Dagens Industri spekuleeris läinud nädalal, et Euroopa Kohtu otsus on alles esimene vaatus Euroopa autoturul ees ootavas suuremas draamas, kus peategelased on Volkswagen, Scania ja MAN. Järgmises vaatuses teeks Scania, mida kontrollivad Volkswagen ja Rootsi mõjukas Wallenbergide tööstusperekond, ülevõtupakkumise Saksa veoautode tootjale MAN. Kolmandas vaatuses müüvad Wallenbergid oma osaluse Scanias.