Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
GoBus kukkus ise auku
Kummaline on lugeda GoBusi tegevjuhi Rene Alpiuse hala teemal "oleme kahjumis, andke ruttu lisaraha". Selline rahalunimine tundub kohatu ajal, mil on ilmnenud ettevõtte omapärane ärikultuur.
Ma ei kahtle selles, et ühistransport on maal elu jätkumise üks eeldusi. Buss peab käima, kuni külas on veel ainuski suits. Ma ei hakka siinkohal rääkima, et on palju külasid, kuhu ikkagi täna, aastal 2007, buss ei käi või kui käib, siis nii võimatult totral ajal, et kohalik elanik ka parima tahtmise juures sellega sõita ei saa. Kuid eks see ole firma otsustada, kuidas ta liine korraldab.
GoBus tahab, et riik annaks talle kiiresti rohkem dotatsiooniraha. Sest kõik bussifirma majandatavad liinid on kahjumis ning ettevõtte juhi maalitava pildi järgi on bussiäri üleüldse üks täiesti mõttetu ala. Kahjum olnud firmal lausa nii suur, et eelmise aasta lõpuks oli GoBusi omakapital vajunud 30 miljoniga miinusesse ning omanikel tuli tänavu ettevõtte tegevuse jätkumise nimel korralik rahasüst teha.
Vaatamata miinustes virelemisele on GoBus haaranud Eestis lühikese ajaga muljet avaldava turu - tema teenindada on suurem osa seitsme maakonna liinidest. Valdavalt on tegu pikaajaliste lepingutega, mis saadi riigihangetelt. Riigihankeid võidab GoBus aga eriti võimsa varuga, näiteks pakuti Valgamaal teistest kolmandiku võrra madalamat hinda.
Isegi kui eeldada, et konkurendid töötavad ausalt, tunduvad need hinnakäärid ikkagi uskumatult suured - imede ime, aga GoBus suudaks justkui töötajaid konkurentidest märgatavalt väiksema palgaga tööl hoida või ostab kuskilt kütust teistest bussifirmadest tunduvalt odavama hinnaga.
Eelmisel nädalal GoBusi tänaseks juba eksjuhtidele ja Valga maavanem Georg Trašanovile esitatud altkäemaksukahtlustused panevad muidugi kogu selle firma tegutsemise hoopis teise valgusesse. Selle info järgi tundub siiski, et mingit imet polegi. GoBus lihtsalt läks hangetel konkurentidele ära tegema, kuid omamoodi. Ning kukkus paraku ise konkurentidele kaevatud auku.
Selles, et napilt aasta tagasi sõlmitud lepingud omavalitsustega on nüüd osutunud lausa kahjumlikeks, peaksid GoBusi juhid küll vaid iseennast süüdistama. Mitte riiki, ilma, kapot ega äkitselt ausaks muutunud ametnikke. Ning võib-olla peaks vahelduseks proovima ka ausat konkureerimist.