Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Briti luksusmargid kolisid India autotalli
Tata Group, mis tõi aasta algul turule maailma odavaima rahvaauto Nano (2500 dollarit), maksab kahe luksusmargi eest raskustes USA autotootjale Ford 2,3 miljardit dollarit. Seda on üle poole vähem, kui Ford ise 1989. aastal Jaguari ja 2000. aastal Land Roveri eest maksis. Lisaks maksab Ford firmade pensionifondi 600 miljonit dollarit.
"Usun, et Sir William Lyons pöörab hauas ringi," märkis kauaaegne Jaguari fänn ajalehele Los Angeles Times, viidates ühele firma asutajatest, kelle samuti lojaalne Jaguari klient kuninganna Elizabeth II 1956. aastal rüütliks lõi.
Analüütikud näevad võimalikke maineprobleeme, sest Indiat pole harjutud veel sellise hinnaklassi autodega seostama. Suurbritannias võib Jaguar maksta üle 1,5 miljoni krooni ning kallim Land Rover üle 1,2 miljoni.
See on esimene kord, kui Briti endise asumaa India firma võtab üle lääne autotootja. Samas pole teisedki Briti autotööstuse kroonijuveelid enam kohalikus omanduses - MG ja Rover on müüdud hiinlastele, Aston Martini ostsid Kuveidi investorid ning Bentley, Rolls-Royce ja Mini kuuluvad Saksa autotootjatele.
Genfi automessil ütles Tata Groupi juht ja India suurima tööstusdünastia liige Ratan Tata, et kindlasti püütakse säilitada Jaguari ja Land Roveri imago ja feeling. "Me ei kavatse mingil moel neid kaubamärke väänutada," ütles Ratan Tata, kes on tundnud huvi ka osaluse vastu Ferraris.
Esialgu lubab Tata jätkata mõlema luksusauto tootmist Suurbritannias, kus on kaalul 16 000 töökohta.
Ostu ajastus pole ehk kõige parem - halbade kodulaenudega hädas Wall Streeti pangad on koondanud üle 34 000 töötaja. Aasta esimese kahe kuuga on Jaguari ja Land Roveri müük USAs tagurdanud vastavalt 33% ja 13%.
"Mõlemad on edevustooted ning majanduse mõõna ajal ootavad neid ees ilmselt rasked ajad," kommenteeris agentuurile Bloomberg üks autoanalüütik. Eriti suured probleemid on Jaguaril, Land Rover on kasumis.