Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vaba langemine säästab lennuki kütust

    Stockholmi Arlanda lennujaama lennurajal viimaseid meetreid mõõtes seletab roheliselt maanduma planeeritud Airbusi piloot, et ega midagi huvitavat juhtuma ei hakka. "Tiirutame tunnikese ja siis maandume, reisijad ei tunne midagi," hõikab piloot läbi avatud kokpitiukse.
    Piloot ei vassi. Tavapäraselt annab maandumisest märku raputamine ning vahelduv kiirendamine ja pidurdamine 3000 meetri kõrgusel. Airbusi metalses kõhus istudes avastan oma meelehärmiks, et lennuk maandub, alles siis, kui on võimalik juba maapinnal inimesi eristada. Ei mingit raputamist, vaid sujuv ja mugav langemine.
    Rohelise maandumise aluseks on kütuse sääst. Lennukite kütusevajadus on viimase 40 aastaga vähenenud neli korda. Sama kütusehulgaga, millega 1960ndatel pääses Stockholmist vaid Mallorcale, lennatakse nüüd Kaplinna. Tänapäeva lennuk tarbib ühe kilomeetri läbimiseks kütust sama palju kui motoroller - umbes 30 grammi reisija kohta.
    Kuid on võimalik veelgi kokkuhoidlikum olla ning mängu tuleb uuenduslik maandumistehnika.
    Nagu ikka liikluses on ka lennunduses kiirteed, külavaheteed ning ristmikud, kus tuleb teed anda ning kaasliiklejaid jälgida. Enamasti tunneme lennukiga lennates pidevaid pidurdusi ja kiirendusi. Seda tehakse nii-öelda ristmikel ehk siis lennujaamade kohal teistele lennukitele tee andmiseks ning vaba maandumisraja ootamiseks, kulutades üüratult kütust. Roheline maandumine on aga selle vastand - maandumine on sujuv ning sekundi täpsusega kavandatud, lennuk planeerib paarisaja meetri kõrgusele ning seejärel maandub juba tavapäraselt, korraks kiirendades.
    Roheline maandumine on sujuvam, kiirem ning valutum. Lisaks keskkonnasõbralikum.
    SASi keskkonnaosakonna direktor Nils Erik Nertun kinnitab, et iga roheline maandumine säästab umbes 150 kilogrammi kütust ning keskkonda jääb paiskamata umbes 300 kilogrammi süsinikdioksiidi. Mõelge, milline sääst - ainuüksi Arlanda lennujaamas maandub kümneid lennukeid tunnis!
    Eestissegi saaks Nertuni sõnul uue maandumistehnoloogia tuua. "Siis, kui lennujaamad investeerivad uude tarkvarasse ning läbivad koolituse," ütleb Nertun.
    2005. aasta andmetel pärineb lennundusest umbes 2% fossiilsete kütuste põhjustatud CO2 saastest ning arvatakse, et 2050. aastaks võiks see protsent tõusta 3ni.
    Enamik lennufirmasid on keskkonnasäästuprogrammidega juba alustanud, Virgin Atlantic näiteks teatas, et paneb kogu oma tulevaste aastate kasumi keskkonnasäästliku lennunduse arendamisse.
    Briti suurärimehe Richard Bransoni lennufirma Virgin Atlantic tegi mõned nädalad tagasi maailma esimese biokütusel õhulennu Londonist Amsterdami. Bransoni sõnul on tegu olulise verstapostiga, jõudmaks tulevikus puhtamate kütusteni. "Meie otsingud selle nimel, et fossiilsetest kütustest loobuda, ei ole sellega lõppenud," ütleb Branson.
    Kuigi Amazonase ürgmetsades kasvanud pähklitest toodetud biokütus moodustas vaid 20% lennul kasutatud kütusest, on seda juba tabanud halastamatu kriitika. Keskkonnakaitserühmitus Friends of the Earth nimetab lendu meediatrikiks ning kutsub üles pöörama tähelepanu tagajärgedele, mida mitme biokütuse laialdasem kasutamine keskkonnale, inimestele ja toidukaupade hindadele kaasa toob.
    Tallinna Ülikooli ökoloogia instituudi keskkonnauuringute õppetooli juhataja Jaan-Mati Punning sõnab, et biokütuse kasutuselevõtt lennunduses on kahtlasevõitu. "Kust võtta pähkliõli? Pealegi on ÜRO tunnistanud biodiisli kasutamise inimvaenulikuks ettevõtmiseks, sest toitu hakkab nappima ja maad tuleb kasutada otstarbekamalt," sõnab ta.
    Teadlased loodavadki pigem teise põlvkonna biokütusele ehk jäätmekütustele, sest biojäätmetest kütuse tootmine ei nõua täiendavate põllumaade kasutuselevõttu.
    Estonian Air ei julge pähkliõlile suurt tulevikku ennustada. "See näitab pigem seda, et pingsad otsingud alternatiivkütuse leidmiseks käivad. Kõige enam on seni tähelepanu pööratud aerodünaamika efektiivsuse parandamisele, eriti õhkutõusmisel, lennuki kere kaalu vähendamisele, kütusekulu vähendamisele ja nii edasi," edastab lennukompanii seisukoha PR-juht, kes lisab, et firma on seadnud uute lennukite soetamise kriteeriumiks keskkonnale tekitatud koormuse range jälgimise ja vähendamise, sh kütusekulu ja mürataseme vähendamise. Järgmisel aastal soetatavad CRJ900 NextGeni lennukid vähendavad keskmist kulu 14-25% ühe istekoha kohta.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.