Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transiidipoliitika: tõstan käed ja annan alla

    Eesti on pärast aprillisündmusi ja seejärel kaotatud transiiditonne Reformierakonna juhtimisel valge rätiku ringi visanud ja loobunud nii Vene kütusetransiidi tagasitoomisest kui ka hiinlaste konteineritransiidi kohalemeelitamisest.
    Reformierakond eesotsas peaminister Andrus Ansipiga ütlevad, et transiit oleks kadunud niigi. Arvan, et Eesti võitlus transiidi eest ei ole lootusetu ja loobumisega kaotab riik ühe perspektiivsema majandusharu.
    Kõikvõimsad Vene sadamad on ülepaisutatud müüt. Nii olemasolevatel kui ka ehitatavatel Venemaa sadamatel ei jätku võimsust, et teenindada kogu idanaabri import- ja eksportkaupa.
    Venemaa sadamatel ei jätkunud isegi nii palju võimsust, et sinna oleks mahtunud aprillisündmuste järel Tallinna Sadamalt ära võetud kaup. Mullu vähenesid Tallinna
    Sadama veomahud 2006. aastaga võrreldes 13%. Kuid mitte kõik see kaup ei liikunud Venemaa sadamatesse, vaid Lätti, kus sadamate mahtude kasv oli möödunud aastal 37%.
    Venemaa sadamate võimsus kasvab lähiaastatel, eelkõige, kui valmib Ust-Luga sadam. Ennustatakse, et uued Eesti transiidimahu vähenemised toimuvad 2009, kui Ust-Lugas valmib 8 miljoni tonni võimsusega masuuditerminal, ro-ro- ja konteinerterminal ning käiku võetakse multifunktsionaalne üldkaubaterminal.
    Kuid Euroopa, eelkõige Venemaa import Aasiast kasvab palju kiiremini. Läänemere sadamate konteinerveoste turg kasvab praegu 16% aastas. Prognoositakse, et viie aastaga kahekordistub Läänemere sadamaid läbivate konteinerite hulk. Sellest kasvust jätkub tööd nii Venemaa kui ka Soome ja Balti riikide sadamatele.
    Peaminister Andrus Ansip on soovitanud transiidi ihalejatel tõsiselt järele mõelda, kas transiitkaup on Eestisse ikka nii soovitav, kuna see ummistab meie teed ja piiripunktid. Tal on õigus.
    Teed ja piiripunktid lähevad tõepoolest umbe, kui ei investeerita infrastruktuuri. Juba aastaid on lahendamata piiriületuse korraldus Eesti-Vene piiril Narvas. Võib öelda, et Venemaad on meil raske sundida tõstma veoautode läbilaske kiirust piiripunktist.
    Kuid uue Narva silla ehitamine ja veoautodele vajaliku infrastruktuuriga ooteplatside rajamine on Eesti teha. Maanteede koormuse vähendamiseks peab arendama konteinerite transporti raudteel. Selleks on aga vaja Eesti Raudteel konteinerplatvorme, mille suur defitsiit ei lase Eesti Raudteel praegu kõigi soovijate konteinereid raudteel transportida.
    Samas polnud valitsuse hiljuti kinnitatud transpordi investeeringute kavas, milles pandi paika projektid Euroopa Liidult finantseerimise taotlemiseks, veel ühtegi transiidi läbilaskevõimet suurendavat projekti. Seega näib, et ummikute vähendamist transpordis ei ole tõepoolest suurt loota.
    Helgem moment koitis, kui Tallinna Sadama nõukogu kinnitas investeeringud uue konteinerterminali ehitamiseks. Luba anti siiski esialgu plaanitust väiksema terminali ehituseks ja pärast seda võttis peaminister veel kord rõhutada, et kogu transiidisektori tähtsus on ülehinnatud.
    Praegune Eesti transiidikaotus ei ole püsiv. Sarnase, Venemaa põlu alla sattumise elas mõned aastad tagasi üle
    Läti, kui oli oma kooliotsuste tõttu idanaabri silmis n-ö paha poiss. Ka siis suunati Venemaalt Läti sadamatesse liikunud transiit ümber ja keerati kinni Ventspilsi naftajuhe. Tõsi, naftajuhe on jäänud kinni siiani.
    Samas kasvasid Läti sadamate mahud eelmisel aastal 37%. Sarnast taastumist näitab juba ka Eesti transiit. Eesti Raudtee idapiirilt vastuvõetavate rongide arv on kuust kuusse taas kasvamas.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Jaak Roosaare hindab üksipulgi kohalikku aktsiaturgu
Jaak Roosaare endagi käsi on sügavalt Tallinna börsil ning ühes Igor Rõtoviga teeb investor ülevaate, milliseid Eesti aktsiaid osta ning millised maha kanda.
Jaak Roosaare endagi käsi on sügavalt Tallinna börsil ning ühes Igor Rõtoviga teeb investor ülevaate, milliseid Eesti aktsiaid osta ning millised maha kanda.