Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Turismiärimehed, kui valitsus peksab, järelikult armastab

    Valitsus soovib tõsta Eesti ekspordisuutlikkust. Turismiäri on osa ekspordist. Kuid just turismiäri kavatseb valitsus rahapuuduses ohvriks tuua, tahtes hotellide käibemaksumäära tõsta ühe hooga enam kui kolm korda suuremaks.
    Eksport jaguneb Eesti kontekstis kolmeks: turism, tööstus ja transiit. Tööstusekspordiga on meil riigis tervikuna lood kehvad: valitsus ei soovi kaasa aidata ka selliste ekspordisuutlikkust tõstvate projektide arengule nagu tööstusparkide rajamine.
    Transiit kui "marginaalne osa Eesti majandusest" kuulutati valitsuse poolt juba 2007. aasta kevadel kahjurluseks.
    Nüüd on siis järg turismi käes: ka seda tegevusvaldkonda pole valitsuse meelest Eesti majandusele vaja.
    Valitsuse koalitsioonileppesse on muu seas raiutud, et käibemaksumäära ei muudeta. Hotellide käibemaksu viielt protsendilt 18 protsendile tõstes peab valitsus lisaraha nimel oma sõnu sööma. Et valitsus on pidevalt ja korduvalt oma sõnu söönud, pole see enam eriti keeruline.
    Poliitilised lubadused polegi praeguses olukorras peamised. Otsuseid langetades peaks hoopis hoolega mõtlema, mida nende otsuste ellurakendamine Eesti majandusega tervikuna teeb.
    Turismi kui majandussektori olulisust ei ole vaja ilmselt tõestama hakata, pigem otsiks vastust küsimusele, miks peaks turist just Eestisse tulema. Vahemere ääres asuvate riikide kliimaga ei kannata meie ilmastik võrdlust välja. Järelikult tuleb leida muid hoobasid, millega turiste meelitada.
    Pärast Euroopa Liiduga ühinemist Eestit külastavate turistide hulk kasvas. Maailmas on kindlasti palju inimesi, kes pole veel Eestit külastanud, kuid sooviksid seda teha. Meie kiiresti tõusnud hinnatase aga teeb turistid ettevaatlikuks. Kui odavam on veeta kümme päeva Hispaania päikese all, siis kuhu minna?
    Eestit mitmeks päevaks väisavate välisturistide arv kasvas kuni 2006. aastani ning on sellest ajast peale langenud. Kui 2005. aastal majutati pealinnas kokku 1 029 000 välisriikide kodanikku, siis 2006. aastal oli majutatute arv juba 29 000 turisti võrra väiksem. Langustrend jätkus ka 2007.
    Eesti majanduse huvides on, et turiste tuleks rohkem ja nad peatuksid Eestis pikemalt ning külastaksid peale Tallinna vanalinna ka muid Eesti vaatamisväärsusi. Liiatigi kui riik on teinud turistide meelitamiseks kulukaid mainekampaaniad.
    Kui tõstame käibemaksu ning majutusteenuste hinnad Eestis tõusevad, peletame mitmepäevaturiste eemale. Odavat lõbu jahtivaid kruiisituriste ei eelista me isegi kuigivõrd. Lisaks on nendegi huvi Eesti vastu raugemas, kuna alkohol on kallis. Saame korraga nii noka kui ka saba lahti, ent kukume ikka kummuli.
    Käibemaksu tõstmine oleks kehv signaal meie hotellide Euroopa koostööpartneritele. Peale selle võib arvata, et majutusteenuse pakkujad on end pikemaks perioodiks lepingutega sidunud. Kavandatava käibemaksu tõusuga ei ole olnud võimalik arvestada.
    Seega kannavad Eesti ettevõtted Eesti riigi käe läbi otsest kahju. Valitsus kavatseb hammustada kätt, mis teda toita võiks!
    Maksumäära tõstmine ei kindlusta ka riigi tulude kasvu.
    Reisikorraldajate müüdavate pakettide (majutus, hommikusöök, ekskursioonid, kultuuriteenused jm) hindadest moodustab majutusteenuse hind ligi 60 protsenti. Kui sellele peaks lisanduma veel kõrgem käibemaks, kahandab see Eestisse suunduvate reisipakettide konkurentsivõimet veelgi ning turistid suunduvad suure tõenäosusega mujale.
    Viimastel aastatel on kasvanud siseturismi osatähtsus. 2007. ja 2008. aastal korvas välisturistide ööbimiste arvu vähenemise majutusasutustes siseturistide ööbimiste arvu kasv.
    Samal ajal peame arvestama asjaoluga, et Eesti praeguses majandussituatsioonis võib sisemaine tarbimine lähiajal väheneda. Majutusasutuste teenindamisega on seotud pesumajad, koristusfirmad ja hulk teisi ettevõtted.
    Ööbimiste arvu vähenemisel ei pruugi riik majutusasutustele kehtestatava 18protsendilise käibemaksumäära korral saada suuremat maksulaekumist kui praeguse viieprotsendilise maksumäära kehtima jäämisel.
    Pigem võivad maksutulud isegi väheneda, sest osa hotelle on sunnitud üldse uksed sulgema: tööta jäävad nende endi töötajad ja neile teenuseid pakkuvad firmad. Püüdes hotellide taskust võtta, näpistab riik ikkagi vaid enda käest!
    Lõpuks on valitsuse käibemaksuafäär vastuolus üldiste Euroopa suundumustega. Euroopa Liidu maksuvolinik soovib, et tulevikus saaksid Euroopa Liidu liikmesriigid otsustada käibemaksumäära alandamise üle oma riigi teatud teenindusvaldkondades (ühe näitena oli toodud toitlustus).
    Paratamatult toob toasooja hinna hüppeline kallinemine sel sügisel hotellipidajatele kaasa täiendavad kulutused. Peale kütusehinna tõusu saavad nad jalahoobi ka oma riigi valitsuselt, kes küll sõnades ootab neilt ekspordinumbrite kasvu, samas tegudes lämmatab turgu kõrgema maksumääraga kägistades.
    Mäletatavasti kurtsid turismivaldkonna esindajad juba möödunud aastal, et pärast kevadiste massirahutuste meediakajastusi rahvusvahelises meedias jättis valitsus neid selgitustöös üksinda. Broneeringuid tühistavaid turiste ei veennud keegi, et Eestis on tavapärane olukord taastunud ning siia riiki on turvaline tulla.
    Tollast tegevusetust ning nüüdset aktiivset agitatsiooni käibemaksumäära muutmise nimel tervikuna vaadates võib jääda mulje, et valitsuse plaan ongi eksporti elavdada selle valdkonna ettevõtteid piinates.
    Teadke siis, turismiärimehed ja hotellipidajad: kui peksavad, siis järelikult armastavad!?
    Autor: Jaanus Mutli
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.