Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ellujääjatel uued võimalused
Ometi ei heiduta see logistika- ja transpordivaldkonna ettevõtjaid, kes loodavad, et turul püsimajääjatele pakub alanud aasta uusi võimalusi.
"Vaatamata kõigele negatiivsele, mis Eesti transiidisektori arengut mõjutas, rõõmustab see, et transiidifirmad suudavad siiani rahvusvahelisel tasemel konkurentsivõimelised olla," näeb Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni tegevdirektor Ago Tiiman tulevikku positiivsena.
"2009. aastast loodan kahte olulist asja: et rahvusvaheline majandusareng pööraks tõususuunale võimalikult kiiresti ning et Eesti valitsusel jätkuks julgust ning aru, et ametlikult ja avalikult tunnistada Eesti geograafiline asend riigi strateegiliseks ressursiks," rääkis Tiiman.
DSV Transpordi juhatuse esimehe Jaan Lepa sõnul jaotatakse sel aastal ümber turuosad, kuna praeguse hinnataseme juures pole jätkusuutlikkus võimalik.
"Kuna meie tegutseme teenindussfääris, siis 2009. aastal on raske oodata midagi enamat kui Eesti majanduselt tervikuna, seega meie turumahu orgaanilist kasvu ei planeeri," paljastas Lepp DSV ootusi.
Ka CF&S Estonia ASi juhatuse liige Ants Ratas oli kindel, et kõikidele transpordi vallas tegutsejatele sel aastal kohta pole. "Kui 2007. aastal oli vedaja turg ja vedaja dikteeris hindu, siis nüüd on turul ülepakkumine ja dikteerib klient. Tundub, et põhi on veel kaugel ja veohinnad langevad, paljud laevad seisavad tööta ja laevatehastest tuleb neid juurde," rääkis Ratas.
Eesti Sadamate Liidu tegevdirektor Viktor Palmeti arvates torkas möödunud aastal silma riigivõimu ja ettevõtluse vahelise lõhe suurenemine. "Rahvusvahelise transpordi ja seal hulgas transiitvedude alal ollakse erilainetel," rääkis ta. "Lisaks on väga halb, et Eesti poliitikud ei suutnud alustada dialoogi Venemaaga." Positiivseks hindas Palmet aga majanduspoliitilise aktiivsuse Hiina suunal.
Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu juhatuse esimees Illimar Paul arvas, et ehkki ees on palju ohte, leidub ka uusi võimalusi.
Nõudluse järsu languse tõttu on küll kõik turud tasakaalust välja viidud, ent samas on toorme ning energiakandjate hinnad rekordmadalal.
"Transiidimahtude järsk langus tõi kaasa raudteetariifide tõusu, mis omakorda peletas eemale veosemahud." Kui tariifid veel tõusevad, võivad Eesti raudteel lõppeda viimsedki kaubavood, arutles Paul. "2009. aasta tuleb väga huvitav! Hiina keeles koosneb sõna "kriis" kahest hieroglüüfist, millest üks tähendab ohtu ja teine võimalust."
Möödunud aastal olid lennutranspordis toimuvate kaubavedude seisukohast olulisemad märksõnad nafta hinna tõus, lennufirmade pankrotid ja kartellikokkulepete trahvid.
Naftahindade muutus mõjutas kõiki lennufirmasid, teenuse kasutajatele tähendas see olulisemalt kallimat teenust. Aasta lõpp tõi aga endaga kaasa nafta hindade olulise alanemise, mis omakorda vähendas lennutranspordi teenuste hindu.
Näiteks oli kütuse lisatasu augustis suurusjärgus 1,35 eur/kg ning detsembri lõpuks oli see langenud tasemeni 0,55 eur/kg. Vahe on 12,50 krooni ühe kilo kohta.
Pankrotte oli statistika järgi 2008. aastal rohkem kui pärast kaksiktornide terroriakti aastal 2001. USAs määrati konkurentsiseaduste rikkumiste eest lennufirmadele trahve ja kahe lennufirma töötajale määratati ka reaalne vangistus.