Kinnisvarakoormad rõhuvad automüüjaid

Kadri Bank 01. aprill 2009, 00:00

Just tänaoleks pidanud toimuma Harju maakohtus ASi Fakto vastu esitatud pankrotimenetluse arutamine, mille abil viimase äripartner Voxcom Invest soovis Pirita tee 72 kinnistu arendamisest taganeda ja juba tehtud osamakset Faktolt tagasi saada.

Fakto nõukogu esimees Leho Siimsen pidas Voxcomi avaldust survemeetodiks sundida tema ettevõtet Voxcomi soovi järgi käituma, kuid eile jõudsid osapooled siiski kohtuvälisele kokkuleppele, et Fakto tagastab Voxcomile mullu tehtud osamakse ja leping lõpetatakse. Fakto otsib partnereid, kellega ehitamise arendamist jätkata. Seniks jääb novembris külmutatud ehitus Siimseni sõnul seisma.

Peaaegu valmis on aga Pääskülla Vabaduse puiestee algusesse valmiv Premium Motorsi hoone, mis ettevõtte juhi Jürgen Vesteri sõnul pidi saama luksusmargi Wiesmann Baltimaade esindussalongiks. "Aga ma ütlen ausalt, et ega ma päris täpselt ei tea, mis me selle majaga teeme. Maja sisustamine nii, et see vastaks kaubamärgile, maksaks kümme miljonit," ütles Vester.

Autofoorumites ja -ettevõtetes spekuleeritakse ka United Motorsi likviidsusprobleemide üle seoses 100miljonilise investeeringuga Tallinna piiril Peetri külas asuvasse uude keskusesse. Tallinna esinduse juhi Toomas Pärna sõnul on vale arusaam, justkui see investeering ettevõtte majandusseisu halvendaks. "Võin julgelt kinnitada, et meil pole isegi arutlusel olnud Peetri keskuse sulgemist või müüki. Selle keskuse peamine äriidee ei ole autosid müüa, vaid see toimibki tänu kere- ja värvitöödele."

Mullu laiendas Tammsaare teel oma keskust Viking Motors, 15miljonilise investeeringuga kaasajastati värvitsehhi. Samas on ettevõttel maksuameti ees 6,8miljoniline võlg, millest 4,3 ajatatud. "Selleks (investeeringuks - toim) oli viimane aeg, ega nüüd ei tehta enam päris pikalt midagi," lausus ettevõtte juht Üllar Taniberg. "Kindlasti oleks meil kergem, kui me poleks seda teinud, aga eks aeg näitab, mis oli õige. Mis puutub uute salongide ehitamisse, siis meil neid kangelastegusid polnud," lisas Taniberg.

Autoettevõtjad olid nõus, et kinnisvarahindade langus ning tippajal ehitusse investeerimine on andnud sektorile valusa löögi. Siimseni sõnul on neil, kelle laiendused sattusid praegusesse ajajärku, tõsine mure.

Ka Pärna leidis, et investeeringud arvestusega, et turg jääb kõrgemale tasemele, koormab automüüjaid nüüd, kus turg on kukkunud. "Kaks asja, mis automüüjate elu raskeks teevad, on suurele müügile suunatud struktuurid ja autoladu. Kui müük on järsult üle 60% kukkunud, siis selle all on ka käibevara kinni ja see takistab igapäevast elu," ütles Pärna

"Eks kõigil laiendustel oli panga tugi peal ja kui põhirahavoog tuleb automüügist, siis on tõenäoliselt päris raske," lisas Vester.

Selles, millised autoettevõtted kriisist eluga välja tulevad, on ettevõtjad eri arvamusel.

Amserv Grupi nõukogu liikme Hele Hammeri sõnul teenivad tõenäoliselt kõik autoettevõtted kahjumit veel mõnda aega. "Vee peale jäävad tõenäolisemalt need, kes on viimase kahe kuni viie aasta jooksul kõige rohkem autosid müünud, sest neil on järelteeninduse klientuur olemas," ütles ta.

United Motorsi Tallinna esinduse juht Toomas Pärna leidis, et oluline pole mitte uute autode müük, vaid kuni 15aastaste järelteenisdust vajava autopargi suurus. "Inimene põgeneb teenindusest siis, kui garantii kukub," arvas Viking Motorsi juht Jürgen Vester, "mingi rahavoog sealt tuleb, aga teenindus on ressursimahukas."

Autoturul mängib mitu muutujat, kinnisvara on ainult üks. Kindlasti on üheks oluliseks muutujaks omakapital ehk "rasvakiht", mis aitab probleemsed ajad üle elada. Laovarud peavadvõrduma 2-3 kuu müügiga. Mõni automüüja hindas jäägid väga üles, võttis sellega tagasiostukohustused liisingute ees ja saavutas omal ajal müügiedu. Nüüd tulevad need autod neile kohustuslikus korras tagasi.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing