Pühapäev 19. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Piimatööstus üritab tarbijat tervendada

Ain Alvela 12. august 2009, 00:00

Kuna funktsionaalsete ja mugavustoodete osakaal on turul pikas perspektiivis kasvamas, keskenduvad Eesti piimatööstused lisaväärtusega toodete juurutamisele.

Innovatsioonikeskuse InnoEurope tegevjuht Piret Potisepp kinnitas, et majandussurutis ja üha teravnev konkurents sunnib toiduainetööstust järjest rohkem tegelema tootearenduse ja innovaatiliste turundusvõtete otsimisega. Ühe näitena tõi ta ASi Tere ja ASi Premia ühistööna valminud Lactobacillus fermentum ME-3 ehk Helluse bakterit sisaldava jäätise.

Funktsionaalsete toodete loetellu mahub probiootilisi baktereid, kiudaineid, vitamiine jmt sisaldavad toiduained. Nii on Eesti poodides juba aastaid saadaval Valio Gefiluse-sarja tooted, mis sisaldavad maailma n-ö kõige vanemat piimhappebakterit Lactobacillus GG, ning Tere piimatööstuse Dr. Helluse kaubamärki kandvad tooted, mille koostises on antioksüdatiivse toimega "kodumaine" Lactobacillus fermentum (ME-3).

Kevadel tõi uudse väljanägemisega juustutoote turule E-Piim, kusjuures juustu tõmbenumbriks on selles "elutsev" probiootiline bakter, TÜ professori Marika Mikelsaare juhtimisel välja töötatud Lactobacillus plantarum (Tensia).

Professor Mikelsaar, kelle käsi oli mängus ka ME-3 tootmisse jõudmise juures, kinnitas, et tegemist pole tootele suvaliselt omistatud fluidumiga, vaid pikal teadustööl põhineva tõdemusega, et laktobatsille sisaldavate toiduainete regulaarne tarvitamine tõepoolest mõjub tervendavalt või organismi kaitsvalt. "Tensia puhul jõudsime järeldusele, et 95protsendilise tõenäosusega see kas ravib kõrgvererõhutõbe või ennetab sellesse haigestumist," märkis Mikelsaar.

E-Piima juhatuse esimehe Jaanus Muraka juttu kuulates saab selgeks ka südamejuustu turuletoomise kõige kaugem ja ehk küüniliseltki kõlav tagamõte - seda juustu süües püsib inimene kauem elus ja tarbib ka teisi tooteid kauem.

"Kui meie majanduspoliitiline postulaat on innovatiivsus, siis toidutööstuses toimuva innovatsiooni olulisim suund on funktsionaalsete toodete juurutamine," märkis Murakas. "Tõenäoliselt on õige pea igal toidutööstusel oma funktsionaalsed tooted, miks mitte ka n-ö oma laktobatsillid."

Uue juustuga loodab E-Piim asuda muu hulgas ka Peterburi poodide lette vallutama.

Valio Eesti turundusdirektor Lauri Betlem rääkis, et uuringuettevõtte Nielsen andmetel on Eestis, Lätis ja Leedus n-ö tavaliste jogurtite müük stabiilne, samas kui funktsionaalsete jogurtite turg aina kasvab.

"Balti riigid on järgnenud globaalsele trendile," tunnistas Betlem. "Järjest tugevam on hinnasurve igapäevaste piimatoodetele nagu piim ja koor, lisandväärtustooted annavad ettevõttele sageli ainukese võimaluse teenimiseks."

Ta lisas, et tihedas konkurentsis on oluline eristumine ja seetõttu on suuremad tootjad välja töötanud nn oma bakterid. Kui ettevõte investeerib uuringutesse ja uue funktsiooni lisamisse oma toodetesse, siis ei ole ta huvitatud sellest, et konkureeriv ettevõte saaks samaväärse tootega turule tulla, selgitas Betlem.

Tema hinnangul juuakse järjest vähem tavalist piima, samas aga kasutatakse üha enam jogurteid, juuste ja muid lisandväärtusega tooteid.

"Kasv tuleb funktsionaalsete ja mugavustoodete arvel," märkis Betlem. "Nii on ilmunud turule jogurtijoogid, mis tõstavad immuunsust, soodustavad seedimist, alandavad kolesteroolitaset ja mõjuvad hästi kõrgele vererõhule. Innovatsioon on kasvu eeldus."ASi Maag Piimatööstus turundusjuht Ruta Kallaspoolik kinnitas, et probiootikumide kasutamisõiguse puhul on tegemist intellektuaalse omandiga, need tooted on konkurentsivõimelisemad. Ta on seda meelt, et tarbijad teavad, miks on funktsionaalsed tooted head, ja ostavad neid meelsasti.

"Üritame leida niððe - tooteid, mida turul veel ei pakuta või millel puuduvad kodumaised analoogid," iseloomustas ta Maagi tootearenduse strateegiat. "Oleme Eestis ainus tootja, kes omab pudeliliini, eelmisel aastal tehtud investeering kodujuustuliini ning ultrafiltratsiooni seadmete soetamine toorjuustu tootmiseks on tasunud end ära - oleme piimaliidu andmetel Eesti suurim kodujuustu eksportija. Maag on ka ainus, kes pakub piimatooteid loodussõbralikus pakendis, n-ö liivast tehtud kannudes müüakse jogurtit ja kohupiimakreemi."

ASi Tere juhatuse liige Ülo Kivine ütles, et Eesti turg tähendab umbes miljonit aktiivset tarbijat, kuid tootmispotentsiaali on meie tööstusel rohkem. "Enamiku Eestist eksporditavast piimakaubast moodustab juba aastakümneid kontsentreeritud tooted nagu või, pulber ja juust. Need on aga valdavalt tooted, millel on vaid üks sõnum - hind," nentis ta. "Helluse sarjas kasutatav

ME-3 bakter on unikaalne. Praeguseks on seda bakterit sisaldav tooteperekond arendatud ligi kolmekümneliikmeliseks, selles on tooteid juustust jäätiseni."

Ülo Kivine, ASi Tere juhatuse liige
Läinud aastal toimunud Pariisi toidumessil valiti Dr Helluse tervisesõbralikku tootesarja kuuluvad oomega-3 sisaldavad jogurtid ja kohukesed 50 maailma parima, trendikama ja innovatiivsema toote hulka. Mõlemad tooted, mis 2000 hulgast välja valiti, sisaldavad kasulikku Lactobacillus fermentum ME-3 probiootilist piimhappebakterit, mis on läbinud ranged teaduslikud uuringud ja näidanud sedavõrd häid omadusi, et uuringute tulemused on jõudnud maailma tunnustatud teadusajakirjadesse.

Probiootiliste piimhappebakterite seedimist soodustavad omadused on üldteada. Mis puudutab vererõhku alandavaid omadusi, siis selle väitmiseks on vajalik viia eelnevalt läbi kliinilisi uuringuid ja kui see on nende uuringutega tõestatud, siis võib seda ka välja öelda.

Dr Helluse arendamisse on Tere viie aasta jooksul investeerinud üle 20 miljoni krooni. Kas see summa on ka juba tagasi teenitud? Pigem on investeering suunatud tulevikku ja Helluse sarja puhul on saagikorjamise aeg veel ees.

Lauri Betlem, Valio Eesti turundusdirektor
Osa bakterite toime on teaduslikult tõestatud, teistel aga mitte. Üldiselt on probiootikumide tervistav mõju üldteada, küll aga võib iga bakter omada erinevat mõju. Näiteks n-ö AB bakterid (Acidophilus ja Bifido) soodustavad seedimist, samas Valio Gefilus (LGG-bakter) tõstab immuunsust.

Kuna funktsionaalsete toodete osakaal kogu maailmas on tõusmas ning kõik tootjad tahavad sellest osa saada, on raske öelda, kui palju nendest toodetest on täpselt teadusega tõestatud. Samas on kontroll toodete ja reklaamväidete üle aina rangem, mistõttu peavad tootjad, kes alusetuid väiteid oma toodete kasulike funktsioonide kohta esitavad, varem või hiljem oma käitumist muutma.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:11
Otsi:

Ava täpsem otsing