Reklaam otse kliendi taskusse

Ain Kivesti 24. august 2009, 00:00

Praegust olukorda kommenteerides ütles Mobi Solutions OÜ müügijuht Lauri Kinkar, et levinuim mobiiliturunduse valdkond on kliendile diskreetse väärtinfo edastus - näiteks saadetakse kliendile sõnumiga teade arsti vastuvõtuajast või raha liikumise kohta pangas. "E-kirja teel suhtlemine on aeglane, kiireim viis muutustest-uuendustest klienti teavitada on SMSi saatmine. On ettevõtteid, kes kasutades konkreetset kliendibaasi, edastavad teateid valdavalt SMSi teel."

Teine koht, kus samuti praegu jõuliselt mobiiliturundust rakendatakse, on erinevad meelelahutuslikud ettevõtmised, kampaaniad ja võistlused. Teenusepakkujatel on kasutada andmebaas, kuhu klient on teadlikult oma andmed lisanud, eesmärgiga osaleda auhinnamängudes või saada uusimat kommertslikku teabematerjali. Lisaks teenused, kus SMS ja mobiilne internet on omavahel põimunud.

ASi Aspiro Baltics juhataja Mart Kikase sõnul said aasta-paar tagasi hoo sisse erinevad SMSteemalised võistlused, nagu õllepudeli korgi alt koodi saatmine eesmärgiga osaleda auhinnaloosimises. Sarnaseid ettevõtmisi aga hakkas piirama seadusandlus, mis oli üks mobiiliturunduse haarde koomale tõmbumise põhjustest. Kikase sõnul on ka praegune olukord ebaselge, midagi olulist pole seni muutunud.

Samas on Kikase sõnul vale öelda, et mobiiliturunduse valdkond seisaks või taanduks. Ebaselgus on tingitud asjaolust, et pole jõutud veendumusele, kuidas tarbijale läheneda. Kui mõelda sellele, mis on lähemas või kaugemas tulevikus juhtumas, võib paralleele tõmmata personaalarvutites kasutatava internetiga. "Mis toimub ja toimus netis, tuleb ka mobiili," rääkis Kikas. Mobiil-TV ja parenenud bännerreklaamid on vaid mõned märksõnad.

Mobiilne internet ehk võimalus teha telefoni kaudu samu toiminguid, milleks siiani vajati arvutit, on selgeks sihiks tulevikule mõeldes.

Eelduseks on muidugi, et netilehed optimeeritakse mobiilidele - kasutaja peaks nägema sama pilti, mida minilauaarvutit kasutades.

Mobiiliturundust kasutatakse suhteliselt vähe, arvestades temaatika potentsiaali - mobiiltelefon on peaaegu igal kodanikul, see on kiireim ja otseseim viis infoedastuseks. "Ebaselgus on suurim mobiiliturundust takistav tegur, sest teoreetiliselt ja tehnoloogiliselt on olukord super," lausus Kikas. "Oluline on ka maht. Väikesel turul pole kriitilist massi ja mahud on liiga väikesed - fookus on suunatud lihtsalt mujale," rääkis Kikas.

Põhjuseks on ka meediaettevõtete vähene informeeritus - kõiki olemasolevaid võimalusi ei teata, pole suudetud vajadust mobiiliturunduse järele tõestada.

Kinkari sõnul on piduriks ka tellijate eelarve ja rahalised võimalused, mis seavad omad piirangud mahtudele ja panevad kaaluma mobiilturunduse vajalikkuse üle. Vähetähtsad pole ka operaatorite kehtestatud hinnakirjad mobiiltelefoni abil veebilehekülgede sirvimiseks. Konkreetne hind, näiteks kümme krooni päev, sõltumata allalaaditud andmemahust, oleks hea ja ülevaatlik kasutajale, et otsustada kus, kuidas ja kui kaua telefoniga internetis viibida.

Kikas meenutas meeletult suuremahulisi ja kulukaid erinevate operaatorite reklaamkampaaniaid, kus ambitsioonid olid ülikõrgel, eesmärki aga ei saavutatud. Seega on võimatu prognoosida, millal mobiiliturundus õige hoo sisse saab. "Võib-olla siis, kui kaob WAP, tekib ka uus laine. Aga määravaimaks on nõudluse tekkimine," lausus Kikas.

Klientide usaldus on spämmidega peamiselt viimasel poolel aastal kaotatud, ütles Kikas. Tundmatutelt numbritelt saadud SMSe osa tarbijaid enam ei loe. Kuid praeguses olukorras on just ülioluline võita kasutaja usaldust, mitte testida ja proovida erinevaid variante.

ASi Tallinna Kaubamaja turundusjuht Enn Parel peab mobiilturunduse nõrkusteks üldist ebaselgust ning piiratud võimalusi, mistõttu eelistatakse klientide teavitamist e-kirja teel. Lisaks pole e-kirjas piiranguid tähemärkidele ning võimalusi reklaami atraktiivsust tõsta on mitu korda rohkem. "160 tähemärki vaid tekstina pole piisavalt atraktiivne," rääkis Parel. Siiski kasutatakse ka mobiiliturundust, aga mitte väga suures mahus, kuus-seitse korda aastas erinevate kampaaniate raames. Reklaami edastatakse klientidele, kes on teadlikult oma numbri vastavasse andmebaasi lisanud.

Mobiilturunduse efektiivsus on mõõdetav, tehes telefoninumbri ja Partnerkaardi abil kindlaks, kas SMSi saanud klient tuleb ostlema, kasutades oranži kliendikaarti. Paraku annab statistika tulemuseks alla viie protsendi. "Seega on põhiressursid suunatud teistele ehk toimivamatele ja efektiivsematele teavitusliikidele," rääkis Parel.

ASi Rautakesko turundusjuhi Annika Oja sõnul läheb kontsern selle aasta lõpus või uue aasta alguses üle uuele

IT-süsteemile ning rõhku hakatakse pöörama ka mobiiliturundusele. "Siiani kasutusvõimalused puuduvad, kuna manuaalselt kliendibaasi hallata oleks liiga suuremahuline ja keeruline ettevõtmine.

Mobiiliturundust plaanime suunata peamiselt püsiklientuurile teavituskanalina," rääkis Oja. Tulevikus hakatakse sõnumiga klientidele edastama reklaamuudiseid ning teatatakse tellitud toodete saabumisest.

Olympic Casinos alustati mobiiliturundusega 2002. aastal. "SMSid on viimase seitsme aasta jooksul olnud üheks meie põhikanaliks klientide teavitamisel, mis garanteerivad meile isikliku kontakti klientidega," rääkis ettevõtte turundusdirektor Katre Kaarenperk-Vanatoa.

Sõnumite saatmise tihedus sõltub sellest, kui palju olulisi teadaandeid või uudiseid konkreetsel perioodil on.

"Loomulikult saavad infosõnumeid vaid need Olympic Casino kliendid, kes on meile selleks oma telefoninumbri andnud," rääkis Vanatoa.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:57
Otsi:

Ava täpsem otsing