Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Advendiaeg algab 'Eelijaga'
Vararomantismi meistri Mendelssohni tegevusel dirigendi, pianisti, helilooja ja organisaatorina on saksa kultuuri ajaloos epohhi rajav osa. Tänu tema initsiatiivile jõudsid ettekandeni unustusse vajunud Bachi ja Händeli suurvormid.
Kiindumus barokiaja suurmeistrite vastu peegeldub ka tema enda oratooriumites, millest "Eelija" on tõusnud aukohale selliste suurteoste kõrval, nagu Händeli "Messias" ja Haydni "Loomine". Nagu Händeli oratooriumides, on ka Mendelssohn oma teoses koorile andnud rahva näol keskse rolli ning soolohääled esindavad erinevaid karaktereid.
Oratooriumi nimitegelast Eelijat loetakse Vana Testamendi üheks silmapaistvamaks tegelaseks, kes paneb toime esimese elustamise imeteo Vanas Testamendis ning lahkub ise maapealsest elust triumfaalselt, sõites tulevankril taevasse.
Eestis esitavad teose tütarlastekoor "Ellerhein", Eesti Rahvusmeeskoor ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester. Orelil on kaastegev Piret Aidulo. Solistid on Aile Asszonyi, Juuli Lill, Iris Oja, Mati Turi ja nimiosas Austria bariton Florian Bösch. Dirigent on Martin Haselböck.
Viinis organistina ametis olles tegeles Martin Haselböck laiaulatusliku klassikalise kirikumuusika repertuaariga, mis tõi ta dirigeerimise juurde ja viis 1986. aastal ansambli Wiener Akademie asutamiseni.
Autor: Kersti Inno