Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti versus Kreeka - paratamatus ja meie valikud

    Paar aastat tagasi, 2008. aasta varakevadel tegi toonane rahandusminister valitsuse liikmetele ettepaneku kaaluda negatiivse lisaeelarve koostamist. Rahandusministrit ei võetud avasüli vastu, sugugi mitte kõik ei jaganud arvamust, et on vaja teha fundamentaalseid muutusi. Ilm tundus siis veel ilus - prognoosid pakkusid Eestile jätkuvalt 6-9protsendilist majanduskasvu.
    Aga torm oli tulekul. Tagantjärele saan südamerahuga öelda: meie tundsime selle ära ja alustasime juba 2008. aasta alguses eelarvepoliitika kohandamist. Kui oleksin tollal leppinud veel tänagi kostuvate kummaliste soovitustega "piirata väljamakseid", vaevalt oleks sündinud järgnevad suuremahulised negatiivsed eelarved. Seda võõrastavamad on, et inimesed, keda minu meelest toona arutelude juures polnud, ütlevad nüüd, nagu poleks sotsiaaldemokraadid tahtnud kulusid kärpida. Kreekast lähtuv probleemide pundar on näide sellest, kus me võinuks praegu olla. (Euroala lõunapoolsete riikide raskusi arutati veebruari teisel nädalal erakorralise küsimusena Euroopa Parlamendis, samal põhjusel kogunesid ka Euroopa Liidu valitsusjuhid.)
    Euroopa Komisjon nõuab Kreeka valitsuselt eelarvepuudujäägi tunduvat kahandamist: avaliku sektori palkade vähendamist, avaliku sektori töötajate juurdekasvu peatamist, pensionile minejate ametikohtade mittetäitmist. Samuti peaks Kreeka looma reservi ja vähendama iga ministeeriumi tegevuskulusid 10 protsenti. Pikemas perspektiivis tuleb üle vaadata pensionisüsteem ja tervishoiu rahastamine, parandada tööturu toimimist ja suurendada palgapoliitika paindlikkust. EK rõhutab, et esmase tähtsusega on Kreeka finantssektori stabiilsuse hoidmine.
    Just selliseid valikuid tegi Eesti kriisi algusest saadik. Avaliku sektori kulutamise kitsendamise poliitika pälvis kohati tugevat kriitikat, aga ka toetust, milleta see poleks võimalik olnud.
    Kriitikute arukam osa leidis, et hoopis kulutuste taseme hoidmisega tuleb tasandada majandusšoki mõju tööturule ja ettevõtlusele. Kõlas sõgedamaidki mõtteid pensionireservi paigutamisest Eesti ettevõtlusse või munitsipaalkaupluste loomisest.
    Piiratud rahapakkumise poliitika puhul (nagu Eesti valuutakomitee süsteem seda olemuslikult on) mõjuvad šokid nõudlusele ning tööturule kiiresti. Siis pole riigil võimalik rahapakkumise suurendamisega majandust, seega ka tööturgu otseselt elavdada.
    Teisalt võis eeldada, et kiirete arengute mõjul taastub ka majandus kiiresti. Täna näeme aga, et hoolimata nõudluse tohutust turgutamisest jätkuvad negatiivsed arengud mujal Euroopas. Tööpuudus kasvab vääramatult ka pärast seda, kui riikide võlakoormad on kahekordistunud, ulatudes näiteks Kreekal juba 120 protsendini SKPst.
    Eesti jättis justkui ühe tsükli vahele. Me ei suurendanud drastiliselt võlgu. Need, kes seda tegid, on praegu suuresti samas olukorras kui Eesti. Julgen arvata, et oleme tegelikult paremas seisus: valus, ent tarvilik struktuurimuutus majanduses koos tööturu kohandumisega on tegelikult lõpule jõudmas. Kinnitus selle tuleb siis, kui tööhõive teisel poolaastal loodetavasti taas kasvama hakkab.
    Paradoks ei seisne Eesti sammudes, vaid selles, mida pole mujal tehtud. On lausa kummaline, et Euroopa Keskpank pole samu asju jõuliselt euroalas nõudnud, vaid on allunud poliitilisele nõudlusele tasandada šokki massiivse rahapakkumisega.
    Seega on on euroalas kummalisel kombel rakendatud poliitikaid, mis on kõlblikud ujuva rahvusvaluutaga riikidele. Ilmselt on peapõhjus see, et niiviisi talitati sõjajärgsel ajal, lisaks on see poliitiliselt lihtsam. Ka Kreeka valitsus teatas esmalt, et on valmis väga raskeid asju tegema, aga palku ei puutu! Mõistagi on nüüd kohal massiliste streikide laine.
    Ühtses valuutapiirkonnas nii teha ei tohiks! Rahvusvaluuta puhul on võimalik ennast vahetuskursi muutmisega "välja devalveerida" olukorrast, kus palgakulude või avalike kulude tase konkurentsivõime hävitab. Aga kuidas teha seda euroala sees? Sama puudutab avaliku sektori võlga ja riigieelarve puudujääki, mida tuleb varem või hiljem tasuda "sulas".
    Praegu pole kummaline see, et Baltimaade kokkuvarisemist pikisilmi oodanud rahaturud nüüd Kreekat ja Lõuna-Euroopat riskantseks peavad, vaid hoopis see, et see arusaam neile hilinenult pärale jõudis. Kui kasvuootused on muutunud ebareaalseks, otsib kapital mõistagi kiirema kasvuga võimalusi. Seisus, kus terve SKP jagu võlga on kantud suuresti kohalike pankade bilanssi, oleks kapitali lahkumine Lõuna-Euroopa pankadest hävitava, ilmselt ka nakkava toimega. Sellest riskist kõnelevad rahaturgude kasvanud marginaalid Kreeka laenudele ning Euroopa solidaarsus Kreekaga.
    Väidan, et ainus tee kriisist välja on pikaajaline süstemaatiline kulude piiramine ja elanikkonna kõrgem maksustamine, mis lubab võlga teenindada. Pean märksa arukamaks valikuks paar aastat kestvaid raskusi kui kümnendeid lisakoormust avalikule sektorile, mis tuleb kinni maksta sotsiaal- ja hariduskulude arvelt.
    Eesti ja Kreeka osutavad hästi, et valuutapiirkondade tingimustes ei kao kuhugi rahvusliku poliitika tugevus. See on õppetund, mida meie ei tohi euroalaga ühinedes unustada. Eestis ajalooliselt tugevad poliitikad on tarvilikud ka euroalas. Usun, et tegelikult tunnistab seda ka Euroopa Keskpank.
    Omaette teema on, kus peaks ühiskonnas asuma rahandusliku tasakaalu punkt. Sotsiaaldemokraadid tahtsid valitsuses olles selget debatti uute poliitikavalikute üle, et eelmise kasvumulli vead tulevikus ei korduks. See ei sobinud valitsuspartneritele. Ometi on debatt sotsiaalpoliitika ulatuse ja mõju üle, hariduspoliitika ning halduspoliitika üle sama paratamatu. Ka siin seisame silmitsi seni tegemata jäänud otsustega.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ka metsatööstus ootab keskpankurite sõnumeid
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Tehnoloogiaaktsiatel toss väljas. Uued sektorid buumivad Unusta tehnoaktsiad ja loe, kust tuleb kasv praegu
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Raadiohitid: Roosaare koduturu aktsiatest ja lahkuv juht kinnisvarast
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
USA teatel võis Iisrael rikkuda rahvusvahelist seadust
USA välisministeerium avaldas aruandes, et Iisrael ei ole pidanud kinni rahvusvahelisest kohustusest leevendada tsiviilelanike kahjusid.
USA välisministeerium avaldas aruandes, et Iisrael ei ole pidanud kinni rahvusvahelisest kohustusest leevendada tsiviilelanike kahjusid.
Raadiohommikus: juhtimisest, kinnisvarast ja kliimaseadusest tööstusele
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.