Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mais avaneb maanteeveoturg pigem näiliselt

    "Arvan, et suures plaanis ei muutu midagi," pidas DSV Transport juhataja Jaan Lepp 14. maist jõustuvaid Euroopa Liidu kabotaažveo uusi reegleid pigem formaalsuseks.
    Alates 14. maist peaks idee poolest euroliidus maanteeveod saama konkurentsile avatuks. Näiteks ühe liikmesriigi veofirma võib edaspidi kaupu peale võtta ja kohale toimetada ka teises liikmesriigis.
    Siiski pole tal sellest ükskõik. "Kui ekspedeerimine läheb keerulisemaks, siis läheb elu ka tellija jaoks keerulisemaks. Kui vanasti said vedada sama autoga, siis nüüd peab hakkama autot vahetama. Üldiselt on see varjatud koduturu kaitsmine," oli Lepa hinnang karm.
    Ehkki muudatust on reklaamitud maanteeveoturu avanemisena, liberaliseerimisena, tundub asi olevat tema arvates vastupidine. Kui seni pääseb n-ö piirideta euroliidus autojuht vaid mahalaadimispaberite täitmisega ja muid dokumente suurt vaja polegi, siis mai keskpaigast peab juht tõestama, et ta pole kabotaaži teinud - see on hoopis vastupidi seadus, leidis Lepp.
    "See on täielik oma turu kaitsmise meede," põrutas ta. Et juhi ja ekspedeerija jaoks muutub asjaajamine keerulisemaks, hakkab kerkima ka veohind ja just eeskätt tarbija jaoks. "Uskumatu seadus!"
    Lepa seletusel tuli Eestis kabotaažiteema päevakorda siis, kui lätlased käisid meil vedusid tegemas. Teisalt aga on reaalsus see, et vedajaid on hoopis puudu ja nende hulk väheneb - mis aga aasta pärast saab, seda Lepp ei teadnud enam lubada.
    Kriisi ajal läksid euroliidus osa vedajaid pankrotti, osal masinad lihtsalt kulusid, kuid pangad laenu ei andnud ja uut verd peale ka ei tulnud. Seega vedajate puuduse õhkkonnas hakkavad veotariifid sel aastal kindlasti kerkima. Sellel aastal peaks veotariifid saavutatama 2008. aasta taseme ehk tariifid kerkivad üle 20%. Selline tõus toimub tingimusel, et nüüdne kütusehind jääb muutumatuks. Samas sellist tõusu uus seadud otseselt ei too.
    "Eestlastele seda seadust vaja pole, see on vajalik suurriikidele, kes olid hädas Ida-Euroopa laamendavate vedajatega. Nüüd piiratakse turgu ja püütakse vabaduse vinti tagasi keerata," selgitas Lepp.
    EST-Trans Kaubaveod ASi omanik Sulev Saareväli jäi kabotaaži muutuse teemal tagasihoidlikuks: kust need välismaalased ikka kohale tulevad, meil on ju ülepakkumine. "Ma julgen välistada, et välismaalased siia tulevad paremat pakkumist tegema. See jutt on pigem mull, ülepaisutatud hinnang," leidis ta.
    Abiveod OÜ tegevjuht Raivo Pukk tõdes, et muutuvad kabotaažireeglid ilmselt kohalikele väikevedajatele muutusi ei too. "Meie jaoks see otseselt midagi ei muuda. Vast suuremate otste puhul lätlased tulevad," lootis ta muudatustest vaid paremat. Pealegi teadupärast lätlased-leedulased veavad eestlastest küll odavamalt, kuid lõputult nad ka seda teha ei saa. Soomlased vaevalt et Eestisse tulevad - neil ju hinnad hulga kõrgemad.
    "Meie kraanaveod on välisvedaja jaoks ikka liiga spetsiifilised. Meie töö juures peab juht ikka oskama kohalikku keelt ja tundma olusid," tõdes ta. Näiteks umbkeelseid võõraid tööle võtta on ju võimatu, kui ei tunta elementaarsematki oskussõnavara.
    Meil esialgu muutusi ei tule. Samas oleme aastaid olnud valmis vabaks kabotaažiks. Oleme kogu aeg pooldanud liberaalsust ja konkurentsi.
    Soomlased näiteks kartsid meid, kuid ka nemad ju käisid siin, näiteks bussivedajad ja ehitajad. Kuid see on üleelatav lastehaigus.
    Pole vaja karta, et keegi tuleks meid siia muljuma. Vahest lätlased käivad, kuid meie omad käivad seal ka. Meie vedajad on ju tugevad, et vastu panna poolakate-leedukate odavatele hindadele.
    Näiteks LKW Walter laseb slovaki vedajatel vedada sealt Eestisse. Siis see vedaja pakub üliodavat hinda ja kabotaaži siin ja meie vedajad on siis hädas…See on ju LKW Walteri leib ja no mis sa talle ikka teed!? Mis on halb - see on juba juhtunud.
    Tariifide tõus rahvusvahelistes vedudes on hädavajalik. Seal jäetakse kas maksud maksmata, kasutatakse kahtlast kütust või koonerdatakse palkadega. Rahvusvahelistes vedudes on äge konkurents. Kui seal tariife ei tõsteta, tulevad pankrotid. Samas, võrreldes teiste riikidega, pole aasta jooksul Eestis vedajaid nii palju vähemaks jäänud.
    Meil on aastaga autode hulk kahanenud 12%, kuid Lätis-Leedus kümnetes protsentides. Näiteks pool aastat tagasi oli Venemaal autosid kaks korda vähem kui majandusbuumi ajal. Kui 1,4 miljoni elanikuga Eestis on 7000-8000 rahvusvaheliste vedude autot, siis 140 miljoni elanikuga Venemaal vaid umbes 30 000.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Nõrk prognoos tõi kaasa Airbnb aktsia käesoleva aasta suurima languse
Kodumajutusele spetsialiseerunud Airbnb aktsiad tegid läbi käesoleva aasta suurima languse pärast seda, kui ettevõte avaldas teise kvartali ootuste osas nõrga prognoosi. Broneeritud ööde prognoositav kasv on aeglasem alates 2020.aastast, vahendas Bloomberg.
Kodumajutusele spetsialiseerunud Airbnb aktsiad tegid läbi käesoleva aasta suurima languse pärast seda, kui ettevõte avaldas teise kvartali ootuste osas nõrga prognoosi. Broneeritud ööde prognoositav kasv on aeglasem alates 2020.aastast, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Paavo Nõgene aktsionäride koosolekult: lisaemissiooni hetkel ei plaani
Kuigi Tallinki aktsionäride üldkoosolekul esitas ettevõtte juht Paavo Nõgene aktsionäridele ettepaneku, et nõukogu võiks järgneval kolmel aastal suurendada aktsiakapitali, ei ole Nõgene kinnitusel täiendav aktsiaemissioon hetkel plaanis.
Kuigi Tallinki aktsionäride üldkoosolekul esitas ettevõtte juht Paavo Nõgene aktsionäridele ettepaneku, et nõukogu võiks järgneval kolmel aastal suurendada aktsiakapitali, ei ole Nõgene kinnitusel täiendav aktsiaemissioon hetkel plaanis.