Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Külmladustust ja -vedu jälgi noriva hoolega

    "Ladustamisel on olulised kaks asja: olgu alati tagatud õige jahutus- või külmutustemperatuur ja et asjad ei kaoks," selgitas Rakvere Lihakombinaadi logistikadirektor Tarmo Rei. Jahutuse temperatuur peab jääma vahemikku +2 kuni +6 kraadi ja külmutusetemperatuur tasemele -18 kraadi.
    Lisaks peab laos olema võimalus alati jälgida toote käekäiku alates vastuvõtust kuni väljastamiseni.
    Tegemist on elektroonse lahendusega, mille materjale võib probleemide korral tahta toidu- ja veterinaaramet. Jälgimismaterjal jätab jälje, kus toiduaine liikus, kus hoiti, milline oli temperatuur.
    Külmfurgooni saabumisel peab selle külmaseade juba enne toiduaine vastuvõttu töötama ja tagama õige temperatuuri.
    Lisaks peab külmfurgoon olema varustatud printeriga, mille väljatrükki tuleb vedajalt alati peale sõitu nõuda ning see lisada veodokumentidele, pani Rei südamele. "Näiteks meil on lugerid, mis pannakse furgooni veoringi ajaks ja pärast prindime tulemuse välja," lisas ta.
    Samuti peaksid kauplused kontrollima külmtoote vastuvõtmisel selle temperatuuri. "Kontrollida tuleb just toiduaine sisetemperatuuri, mitte pakendi pealt," andis ta nõu ausa tulemuse saamiseks.
    Rei sõnul tuleb vedajalt nõuda ka furgooni puhtust, milles tuleks enne kauba pealelaadimist veenduda.
    Külmaseadmete hoolduse Külm ja Kliima OÜ omanik Indrek Arro samuti pidas tähtsaks, et furgoon oleksid varustatud printeriga. "See on Eestis nõrk koht - paljudel seda polegi," oli ta kriitiline.
    Lisaks osas külmfurgoonides külmaseade ei tööta ning pikemalt reisilt jõuab külmtoode poodi üsna kriitilises seisus. Teisalt on ka korralikke vedajaid. Kuid üldjuhul on Arro kinnitusel Eestis kulgevad külmfurgoonid üle kümne aasta vanad ja seinamaterjalid väsinud. "Autod on pidevalt sõidus ja millal neid siis remonditakse? Olukord on kehvapoolne," nentis ta.
    Ühtpidi on majandusolukorra tõttu külmvedude autodel tehnika väsinud ja uut osta ei jõuta. Teisalt on külmvedu atraktiivne - tariifid ju tavavedudest kallimad ja konkurents nõrgem. Nii on alale saabunud üsna kirju seltskond.
    Külmaketi lonkamine jätkub ka kauba poes vastuvõtul - toote sisetemperatuuri ei kiputa kontrollima. Visatakse allkiri alla ja kaup rändab külmkambrisse või letti. "Kutsutakse, et külmkambri temperatuur on liiga kõrge ja siis selgub, et sisse pandud kaubalast juba oligi soe," kirjeldas ta.
    Ladudes soovitas Arro kontrollida, et jahutus- või külmkambris oleks temperatuur ühesugune kõigis nurkades. Termomeetrid näidaku reaalset temperatuuri. Samuti peavad furgoon ja lao hoiukamber olema hügieenilised.
    Kasutatud veokite ja haagiste müüja ning rentija OÜ Sacnbaltic Trailer juhataja Martin Tupits pidas põhiliseks, et vedaja furgoonil poleks vigastusi ning külmaseade oleks töövõimeline. Kahjustatud seintega furgoon laseb külma välja, selle isolatsioon niiskub ning rikneb.
    Lisaks peab olema juhil ette näidata külmutatud toiduainete transpordi rahvusvahelisele lepingule (ATP) vastav sertifikaat kiirelt riknevate toiduainete veoks (FRC).
    FRC sertifikaate väljastatakse uutele furgoonidele kuueks aastaks, edaspidi tuleb neid uuendada iga kolme aasta tagant. Tupitsa hinnangul on Eesti külmfurgoonide tehnopark suhteliselt heas seisus. Kui külmfurgoon on korras, siis pole selle vanus oluline.
    Tähtsad on printeri olemasolu ja puhtuse pidamine.
    Toiduahel tootjast lõpptarbijani koosneb lülidest, mida nimetatakse külmaketiks (tootja - ladu - transport - kauplus - ladu - lett - lõpptarbija). Toiduaine kvaliteet sõltub selle keti igast lülist.
    Külmutatud toiduainete transporti (ATP) reguleeriva lepinguga on ühinenud 45 riiki. Leping reguleerib nende toiduainete transporti, mis võivad põhjustada inimesele tervisekahjustusi: need on liha, kala, piim, külmutatud mahlad, puuviljad ja tulevikus ka aedviljad.
    Eestis koordineerib lepingu täitmist majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ja veovahendeid sertifitseeribmaanteeamet. Kahjuks Eestis puudub tahe parendada ja kontrollida toiduainete veoturul turul toimuvat. Näiteks Soomes reguleerib seadust toiduamet (EVIRA), mis muuhulgas kontrollib ka transporti puudutavat seadusandlust.
    Veovahend peab olema sertifitseeritud ka siseriiklikel vedudel, varustatud temperatuurimeerikuga, mis võimaldab kontrollida kaubaruumi temperatuuri igal hetkel.
    Veovahend kaotab aastas oma külmapidavusest umbes 8% (furgoon ja jahutusseade). Seega 12 aastat vana veovahend peaks igal juhul läbima täiskatsetuse, et saada uus sertifikaat, mis võimaldaks külmvedusid teha.
    29. septembril 2009 toimus majandusministeeriumis ümarlaud, kus arutleti neid teemasid. Ümarlaua seisukoht oli määratletud pigem ärimeeste ehk vedajate soovist jätta toiduainete vedu parendavad punktid kinnitamata. Kas tõesti on Eesti inimesed tehtud teisest puust?
    Selleks, et tagada aus konkurents turul, on vaja viia Eesti ATP-alane seadusandlus kooskõlla rahvusvahelise leppega. See tähendab, et mitte ainult välisveod ei alluks kontrollile, vaid ka siseriiklikud.
    Olles ise üks lüli selles ahelas, teame, et enamik vedajaid on vastutustundlikud ja huvitatud olukorra teadvustamisest. Paljud vedajad töötavad välisriikides, kus tänu tehtud investeeringutele püsivad ausas konkurentsis.
    Meie toidulaua kvaliteeti määrab praegu kahjuks ainult veoteenuse hind, mitte veo kvaliteet.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Suurbritannia keskpank jättis intressimäärad muutmata
Keskpanga monetaarpoliitika komitee liikmetest hääletas seitse intressimäärade hoidmise poolt ning kaks nende langetamise poolt. Eelmisel koosolekul hääletas kärpe poolt vaid üks komitee liige.
Keskpanga monetaarpoliitika komitee liikmetest hääletas seitse intressimäärade hoidmise poolt ning kaks nende langetamise poolt. Eelmisel koosolekul hääletas kärpe poolt vaid üks komitee liige.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Osta või hoida? Aasta investor teeb tiiru ümber tehnoloogiaaktsiate
Marko Oolo andis hommikuprogrammis kommentaare USA tehnoloogiasektori ettevõtete tulemuste ja ka Balti börside jätkuva passiivsuse kohta.
Marko Oolo andis hommikuprogrammis kommentaare USA tehnoloogiasektori ettevõtete tulemuste ja ka Balti börside jätkuva passiivsuse kohta.