Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tööjõud kasumit teenima
Kriis on võimendanud mitmeid valupunkte, ka tööandjate ja -võtjate suhteid. On huvitav jälgida, kuidas tööandjad kriisijärgselt käituvad, kas töötajatelt kärbitud hüved taastatakse, kas vabanenud töökohad püütakse taas täita või jätkatakse kriisi ajal omaks võetud tingimustega. Vaateid on erinevaid, mõnes valdkonnas tähendab uue töötaja värbamine otsest seost kasumi kasvuga, teisalt aga pole see seos sugugi kindel ja parem olekski jätkata vähendatud koosseisus ja kuludega nii kaua kui võimalik.
Tööjõud, üks ettevõtte varadest, peab kasumit teenima. Lihtsaim viis selle mõõtmiseks on vaadelda tööjõukulusid suhtes ettevõtte käibesse ja kogukuludesse. Ettevõtted, kes käibe langedes suutsid vähendada ka kulusid, võivad end lugeda paindlikult reageerijateks. Soovist tööjõuga seonduvaid küsimusi ohjata, on üsna tavapäraseks muutunud teatud tegevuste, näiteks raamatupidamise või personalihalduse outsourcing, paraku on sel ka varjuküljed. Teenusepakkujatki peab juhtima ja kontrollima, sisseostetud teenus ei pruugi olla nii kvaliteetne kui algselt loodetud ning madalam hind ei pruugi võrduda parima tulemusega.
Praegu on kulude vähendamise asemel eesmärgiks saamas tootearendus ja tootlikkuse kasv. Need eeldavad panustamist inimeste arendamisse, lähtuvalt tarbijate vajadustest. Kuidas oma töötajaid selle eesmärgi saavutamiseks pingutama panna? Sageli võib kuulda, et juhid teeks imesid, aga pole piisavalt andekaid ja pühendunud töötajaid ning neid ei leia ka tööturult.
Paraku ei oska juhid seejuures sageli juba olemasolevaid võimekaid inimesi märgata või neid piisavalt motiveerida. Mida näiteks teha töötajaga, kes pingutab selgelt alla oma võimete, kuid ütleb vabanduseks, et tema panus ka poole energiaga töötades on suurem, kui kolleegil, kes saab sama suurt palka ja kellega juhtkond väga rahul on? Töötajate tugevate külgede edasiarendamine ning kolleegide seast eeskujude toomine on vaid mõned viisid, kuidas töötajaid edasi aidata.
Tööjõu osatähtsust ettevõtte heas käekäigus saab ja peab mõõtma. Efektiivsuse suurendamiseks on mitmeid võimalusi, näiteks kulude kärpimine, aga miks mitte kaaluda vaevanõudvamaid, kuid eeldatavalt tulemuslikumaid võtteid?