Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juhtkiri: Eesti Energia - Maarjamaine maailmavallutaja

    Möödunud nädala pommuudise lõhkas meie jaoks kindlasti Eesti Energia, andes teada, et ostis USAs põlevkivifirma, millega sai kaasa kohutava koguse põlevkivi. Tehingu sõlmimise järel omandab Eesti Energia USAs põlevkivivarud hinnangulise suurusega 3,1 miljardit tonni ning selles sisalduva õli kogus ulatub 2,1 miljardi barrelini. Võrdluseks, Eestis on tänaseks päevaks kogu ajaloo jooksul kokku kaevandatud ca 1 miljard tonni põlevkivi, veel 1-2 miljardit tonni on varus.

    Äripäeva arvates on tegemist äärmiselt ambitsioonika sammuga, võiks isegi öelda, et tõelise tiigrihüppega. Ei juhtu just sageli, et 100% Eesti ettevõte millestki nii suurest suutäit haukama hakkaks. On seda üldse juhtunud? „Eesti jaoks on tegemist unikaalse võimalusega pakkuda maailma ühele suurimale riigile seda, mida nad vajavad –  tehnoloogiat, mis võimaldaks kasutusele võtta seni seisvad põlevkivivarud ja suurendada seeläbi riigi energeetilist sõltumatust,“ ütles Eesti Energia juhatuse esimees Sandor Liive. Tal on tuline õigus – see on tõesti Eestile unikaalne võimalus. Võimalus pakkuda tänapäeva maailma ühele võimsamale riigile just seda, millest neil omal puudus. USA on maailma suurim potentsiaalne turg, importides ligi 12 miljonit barrelit vedelkütuseid päevas.
    Tõsi, siin on omad riskimomendid. Suurim neist kindlasti keskkonnakaitseline. USAs kaevandamine ja seal kivist õli pigistamine ei ole meile just tuttav teema. Laialdaselt on aga teada, kuidas USA kohtud väikseimagi eksimuse miljonitesse dollaritesse küündivaid kahjutasusid välja mõistavad.
    Teiseks, skeptikud nagu me oleme, ei suuda me esiti uskuda, et just meie siin, eestlased, oleme põlevkiviõli teemal maailma parimad. USA astronaudid lendavad Kuule ja Marsile, aga kivist õli pigistada ei suuda? Tundub ju kuidagi uskumatu. Aga võib olla ongi see tõsi?
    Ühesõnaga, ühest küljest kiidame Eesti Energia järjekordse auahne plaani igati heaks, kuid teisalt natuke ka muretseme. Näiteks, mis juhtub siis, kui projekt veidi nihu läheb. Kes kahjud kannab? Olgu, esmane ost tehti omavahenditest, laenu ei võetud. Kuid mida edasi projekt areneb, seda suuremaid varalisi kohustusi Eesti Energia ju võtma hakkab. Millega need kohustused tagatakse? Samas on siililegi selge, et kui tahta midagi maailma mastaapides korda saata, siis ei piisa siinsesse jaotusvõrku investeerimisest.
    Seega, võita on Äripäeva meelest palju enam, piltlikult öeldes on võita terve maailm. Kui USA projekt tõesti õnnestub, teenib Eesti Energia Eesti Vabariigile ülimalt kopsaka kasumi. Seega on täna õhus täiesti reaalne võimalus, et me lapsed ja lapselapsed saavad USA pinnal teenitud miljarditest veel aastaid õnnelikku lapsepõlve nautida. Ja pensionärid korralikke pensioneid. Ja viie rikkama riigi sekka jõudmine ei tundugi ühtäkki enam tühipalja sõnakõlksuna.
    Ühesõnaga, Äripäev toetab Liivet tema auahnes plaanis. Tegelikult ei hinda me ka väga suureks tõenäosust, et see plaan lörri võiks minna, sest tõesti, põlevkivi on maailmas üsna unikaalne maavara ja meil on selles osas teadmisi küll. Oleme neid teadmisi siin mitusada aastat ammutanud. Me usume, et Eesti teadlased ja eksperdid oskavad seda ökonoomselt kaevandada ning sellest viimse kui tilga energiat välja pigistada.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.