Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hinnad hoiavad suunda ülespoole
"Valitud ekspertide grupp ennustab, et Eesti majanduse paranemine jätkub ja majanduse olukord praegu on rahuldav," märkis instituudi juhtivteadur Leev Kuum.
Tema sõnul on ka maailmamajandus kriisist väljumas. "Hindame seda 5,5 punkti vääriliseks. Kolm kuud tagasi oli see 5,1 punkti - kolme kuuga on indeks läinud sammukese edasi," märkis Kuum.
Ehitajatele tuleb tööd juurde. Instituudi direktori Marje Josingu sõnul on buumi ajal tugevasti pihta saanud ehitussektoris märgata kevadist elavnemist. "Ehitustööde maht järgneva kolme kuu jooksul kasvab," märkis Josing ja lisas, et ehitustööde hindade tõusu järgneva kolme kuu jooksul prognoosis 58% ettevõtetest (aasta tagasi oli neid 41%).
Kaubandusettevõtted usuvad Josingu sõnul müügi suurenemisse järgnevatel kuudel. Samuti usuvad ettevõtjad töökohtade lisandumisse. "Pole jäänud enam ühtegi sektorit, kus kaoks töökohti rohkem, kui juurde tuleb," märkis Josing.
Ohu kohaks on maailmas tema hinnangul inflatsioon. "Olen hindadega tegelenud ligikaudu 20 aastat ja selliseid hinnatõuse, mille taga poleks majanduslikke põhjuseid, ei ole minu silm märganud. Sarnane hinnatõus oli 2008. aastal, aga see lõppes siis buumiga," lausus Josing. Tema hinnangul on maailmas kõikide sektorites ettevõtjad aga ettevaatlikud.
Eesti kujuneb hinnataseme poolest keskmise sissetulekuga tarbijale kalliks riigiks, lausus Josing eilsel pressikonverentsil.
Köögiviljad veavad toidukaupade hinnad üles. "Toidukorv on perele kallinenud 17,5% võrreldes eelmise aasta märtsiga. Võrreldes detsembriga on tõus aga 4,2%. Hindade pidurdumist praegu näha ei ole," lausus Josing.
"Seekord on köögiviljad teinud rekordi," kommenteeris Josing hindade tõusu. Lisaks on kallinenud piimatooted, leib, sai ja suhkur.
Maailmaturul tõusevad ka toorainehinnad. "Maisi hind ja puuvilla hind maailmaturul tõusevad," märkis Josing, kelle hinnangul on tarbijad veel ettevaatlikud.
Autor: Kaisa Tahlfeld