Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistikajuhtide abiga selgitati megatrende

    Globaliseerumine hakkas logistikasektorile varasemast suuremat mõju avaldama 2003. aastast. Sellisele järeldusele tulid logistikateadlased, kes korraldasid mastaapse logistikajuhtide küsitluse.
    Uuringust "Trendid ja strateegiad globaalsetes logistikavõrgustikes" tegi veebruaris Soome logistikaseminaril ettekande Euroopa Logistikaassotsiatsiooni president professor Alfonz Antoni.
    Uuringu peamine eesmärk oli selgitada välja üleilmse ulatusega megatrendid logistikavaldkonnas.
    Uuring näitab, et logistikud on kindlad globaliseerumise jätkuvuses ja pöördumatuses. Sellega koos suurenevad nõuded tarneahelate ja tarnete turvamisel. Nii Euroopas, USAs kui ka Hiinas arvatakse ühtmoodi, et sotsiaalne vastutus koos keskkonna- ja loodusressursside hoiuga omandavad aja jooksul üha suurema tähenduse. Keskmiselt kolmveerand küsitletutest on seisukohal, et innovatsioon infotehnoloogias hakkab üha enam mõjutama logistika ja tarneahelate juhtimise arengut.
    Logistika juhtimise eesmärkide järjestus on sarnane kõikides uuritud riikides. Olulisimaks peetakse logistika toimimise usaldusväärsuse suurendamist. Teisel kohal on logistikakulu vähendamine ja kolmandal operatiivsus. Järgnevad paindlikkus ja ressursside kasutamise tõhusus.
    Logistikakulu saab vaid kasvada. Jaekaubanduses on logistikakulu vähenenud 23%-lt 1990. aastal 15,9%ni 2008. aastal. Tööstuses kahanes logistikakulu samal ajal maailmas üle kahe korra - 15%-lt 7%-le.
    Muutus on olnud väga suur, mistõttu on logistikajuhid arvamusel, et edaspidi saab logistikakulu tööstuses ja jaekaubanduses ainult kasvada. Samas nähakse jätkuvalt teatud võimalusi kokkuhoiuks. Kui 2009. aastal vähenes logistikakulu seoses veohindade langusega mere-, maantee- ja õhutranspordis, siis lähiaastateks ennustatakse taas veohindade tõusu.
    Suurim potentsiaal logistikakulu kärpimiseks peitub varude haldamises ja logistika administreerimises.
    Lähema viie aasta perspektiivis ennustatakse transpordi-, pakkimis- ja lisaväärtust suurendavate toimingute kulu kasvamist ning logistika administreerimise, varude juhtimise ja laokulu vähenemist.
    Logistikajuhtide teadmised puudulikud. Huvitava tõsiasjana selgus, et paljud logistikajuhid ei tea oma ettevõtte logistikakulu ei tervikuna ega ka valdkonniti. Nii ei suutnud vastavatele küsimustele vastata iga viies logistikaadministraator.
    On selge, et kui logistikajuht ei tea logistikakulu osakaalu toimingutes, pole ta võimeline midagi prognoosima, planeerima ega arendama. Kuluinformatsiooni omamata pole võimalik ettevõttes kulu kärpimise programmi juhtida.
    Suur võimalus peitub informatsiooni vahendamise parendamises. Euroopas ja USAs ollakse arvamusel, et tarnijaile edastatavate müügiprognooside paikapidavuse potentsiaal on realiseeritud kõigest 56% ulatuses. Tarneahelas alt ülespoole liikuva POSi (point of sale) informatsiooni edastatakse adekvaatselt ja õigeaegselt kõigest 10%-l juhtudest. Tarnijate õigeaegset ja usaldusväärset teavitamist nõudlusest on suudetud ellu viia kõigest 36% ulatuses.
    Ollakse seisukohal, et tarneahelas koostööd tegevate ettevõtete infotehnoloogilisest potentsiaalist on kasutatud kõigest 25%.
    Sisseostu suur potentsiaal on kasutamata. Kolmanda osapoole ettevõtete esindajad on seisukohal, et seni on kasutamata veel väljast tellimise (outsourcing) suur potentsiaal nii tootmises, kaubanduses kui ka nende oma sektoris.
    Ettevõtted, kes kasutavad logistikateenuste pakkujate teenuseid, panevad edaspidigi suuri lootusi koostöö arendamisele logistikapartneriga nende panuse suurenemiseks logistikatoimingute juhtimisel, administreerimisel ja koordineerimisel.
    Keskkonnasäästlikkus hakkab logistikat mõjutama. Enam kui 74% küsitletutest näeb, et tulevikus mõjutavad nende logistikatoiminguid karmistuvad keskkonnanõuded ja vajadus suhtuda ressursside kasutamisse säästlikult.
    Enamik vastanutest on seisukohal, et nende ettevõte on suutnud minna kaasa erinevate keskkonnakaitse- ja taastumatute ressursside säästliku kasutamise programmidega.
    Neljandikus ettevõtetest valitseb veendumus, et asjakohaseid programme on suudetud ellu viia igati eeskujulikult. Seevastu teine neljandik arvab, et keskkonnatöö on alles lapsekingades ning keskmiste firmade tasemele jõudmiseks on vaja tublisti pingutada.
    Ligikaudu pooltes firmades ollakse arvamusel, et nende süsteemid ei ole logistikakulu arvestamisel piisavalt head ja usaldusväärsed ning nende põhjal pole võimalik võtta vastu olulisi otsuseid logistika juhtimisel.
    Samuti tunnetavad ligi pooled küsitletutest, et neil puuduvad klienditeeninduses ja kvaliteedijuhtimises sobivad instrumendid põhjuste ja tagajärgede suhte adekvaatseks hindamiseks.
    Puudulik (ligikaudu 40% arvates) on innovatsioon roheliste toodete ja teenuste arendamisel. 40% kaubandus-, tootmis- ja logistikafirmade logistikajuhtidest väidab, et nende ettevõttes pole tehtud rohelise logistika vastavushindamist ega määratud kindlaks tegevusi eesmärkide saavutamiseks selles vallas.
    Keskmiselt kolmandikus firmadest on küsitletud vastanud, et nende ettevõttes pole kunagi toimunud süsinikdioksiidi jalajälje mõõtmist.
    Samavõrd ollakse arvamusel, et puuduvad meetodid ja tööriistad roheliste tehnoloogiate, seadmete ja materjalide kasutusele võtmiseks.
    Oskustest ja teadmistest jääb puudu. Kolmandik logistikajuhte on seisukohal, et täiesti ebapiisav on firma logistikatoimingute jälgimise, registreerimise ja haldamise integreerimine ettevõte muude tarkvarasüsteemidega (ka majandustarkvaraga).
    Uuritud ettevõtetes on olemas arvestatav pädevus toimingute standardiseerimiseks ja benchmarking-protsessi korraldamiseks. Samas tunnetatakse oskusteabe ja erialaoskuste vähesust logistikastrateegiate, ettevõtte logistikaorganisatsiooni kujundamisel ning selle organisatsiooni juhtimisel.
    Arvatakse, et puudu jääb ka teadmistest koostöövõrgustike loomisel, protsesside ja tarneahela läbipaistvuse tagamisel, ettevõtetevahelise koostöö, toodete ja teenuste arendamisel ning toimingute teostusnäitajate (KPI) rakendamisel.
    Logistikajuhid ootavad oma alluvatelt logistikaprojektide professionaalset juhtimist.
    Logistika- ja tarneahelate juhtide uuring näitas aga, et enamik Euroopa ja USA logistikajuhtidest seda oskust oma alluvatel ei näe.
    Logistikajuhid ootavad alluvatelt rohkem n-ö pehmeid oskusi, logistikaprojektide professionaalset juhtimist, eriti aga IKT-alast pädevust. Paraku tuntakse projektijuhtimisoskustest suurt puudust.
    Hiinas saavad logistikajuhid oma alluvatega veel hakkama ja vaid 53% juhtidest on arvamusel, et projektijuhtimisoskustest jääb alluvatel vajaka.
    Euroopas arvab nii 75%, USAs aga isegi 87% logistikajuhtidest.
    Alluvate teadmisi informaatikast ja infotehnoloogiast peab Hiinas ebapiisavaks 49%, USAs 67% ja Euroopas 71% küsitlusele vastanud logistikajuhtidest.
    Euroopa Liidus teeb alluvatele strateegiate ja organisatsioonijuhtimise tundmise alal etteheiteid 45% logistikajuhtidest.
    Hiinas ja USAs ollakse selles vallas mõnevõrra vähem rahul ning etteheiteid on 50%-l Hiina ja 64%-l USA logistikajuhtidel.
    Kõik küsitletud on maininud olulisi vajakajäämisi alluvate kuluarvestuse ja -juhtimise võimekuses.
    Nii Euroopas, USAs kui ka Hiinas arvab ligikaudu kolmandik logistikajuhte, et aastaks 2015 kasvab vajadus kvalifitseeritud logistikajuhtide järele.
    Autor: Ain Tulvi
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti indeks tõusis jõudsalt
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.