Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ühise jõuga pankrotist välja

    Küsimustele vastab MTÜ Uuskasutus tegevjuht Katriin Jüriska.
    Millal ja miks Uuskasutuskeskus rahalistesse raskustesse sattus? 2007. aastal, kui majanduses olid kõrghetked ja me pärast paariaastast tegutsemist nägime, et meil läheb hästi, otsustasime võtta suuremaid riske. Avasime uue poe Uus-Sadama tänaval, mis asus kallil rendipinnal. MTÜna meil kahjuks eritingimusi pole, renti peame maksma nagu tavaline äriettevõtegi. Kolmveerand aastaga juhtus see, et oodatud tulu jäi saamata. Pind oli suur, püsikulud olid kõrged, aga müük ei olnud nii suur, kui prognoosisime. Nii tekkiski väga lühikese ajaga kriisisituatsioon. Jäime võlgu rendileandjale ja mõnele koostööpartnerile ning tekkis pankrotiseis. 2009. aasta suvel proovisime ettevõtet ka saneerida, aga saneerimisnõustajate arvates ei oleks see õnnestunud, nad ei näinud selleks piisavalt tugevat pinda.
    Üle ei jäänud muud, kui kuulutada välja ettevõtte pankrot. Pankroti puhul lähevad ettevõtte varad jagamisele ning selge on see, et kasutatud asjade müügiga tegeleval MTÜ-l väga olulise väärtusega vara ei ole. Pidime leidma mõne muu, kõikidele parema lahenduse. Õnneks määrati meile väga tore ja koostööaldis pankrotihaldur ning meil olid ja on ka praegu väga mõistvad ja üksmeelsed suhted võlausaldajatega. Tervendamine on võimalik ainult juhul, kui on olemas kõikide võlausaldajate nõusolek. Tervendamine on moodus tuua juba pankrotistunud ettevõte elule tagasi ja seda selliselt, et saavutatakse võlausaldajatega kokkulepe võlgade osaliseks tasumiseks teatud ajaperioodil. Tervendamisotsusele peab eelnema ka positiivsete majandustulemuste näitamine teatud ajavahemikul. Võlausaldajad peavad nägema ja uskuma, et igakuine kasum tõesti tekib. Meie jaoks sai selgeks, et senine toimismudel on elujõuline, meil on võimalik kasumit teenida, lihtsalt tuleb teha kaalutletud ostsuseid ja kriitilise pilguga kuluartiklid üle vaadata.
    Olles näidanud pärast pankroti väljakuulutamist pooleteise aasta jooksul edukat tegutsemist ja stabiilset kasumit, jõustus MTÜ Uuskasutuse tervendamine. Aga hõisata on veel vara. Peame neli järgnevat aastat teenima kasumit selleks, et maksta ära võlad. Püksirihma nüüd lõdvemaks lasta ei saa, tervendamisega saavutatut tuleb hoida ja kasvatada.
    Pankrotihalduri arvates oleme suure tõenäosusega ainuke ettevõte Eestis, kes on pankrotiprotsessi kaudu tervendatud. On ka varem proovitud, aga pole õnnestunud.
    Kuidas tekkis idee püüda ettevõtet tervendada? Kõik jõugrupid: saneerimisnõustajad, asutajaliikmed ja pankrotihaldur võtsid oma teadmised ja oskused kokku ning üritasid leida parimat viisi pankrotiga toimetulemiseks. Üheks eelduseks tervendamisele oli ka uue tegevjuhi värbamine. Sel hetkel liitusin MTÜ Uuskasutusega mina. Pankrot oleks olnud lihtne viis kõige lõpetamiseks, aga tervendamise peamiseks motivatsiooniks oli tahe olla aus kõigi inimeste vastu, kes on ettevõttesse raha paigutanud, meid usaldanud, toetanud ja sõlminud lepinguid. Eesmärgiks oli mitte vedada neid alt, vaid leida aus moodus, kuidas tehtud vigadest õppida ning need likvideerida. OÜ puhul tihti sellist motivatsiooni pole, lihtsam on teha uus ettevõte.
    Imetlen ja austan juhte, kes suudavad ja tahavad võtta vastutuse oma tegude eest ning valedest otsustest tingitud raskuste korral ei pista pead liiva alla.
    Kuidas kliendid ja koostööpartnerid pankrotiteatele reageerisid? See oli raske periood, mis vältas kokku poolteist aastat. 2009. aasta suvel kuulutati pankrot välja ja 2010. aasta detsembris saime ettevõtte tervendatud. Kogu selle aja oli nii äriregistris kui ka mujal kanalites meie nime taga sõna pankrotis. Samas me avasime selle aja jooksul kaks uut poodi ja tegutsesime igapäevaselt edasi, aga see oli tõesti keeruline tõestamise aeg. Pidin päevast-päeva seletama, et oleme küll juriidiliselt pankrotis, aga tegelikult tegutseme edasi, meil läheb hästi ja me ei jää võlgu, kui meiega leping sõlmitakse. Argument, mis hästi toimis igasuguste lepingute sõlmimisel, oli aus ülestunnistus, et meie juba oleme pankrotis. Selgitasin, et meie tegevus toimub pankrotihalduri valve all, et oleme oma vitsad juba saanud, tegutseme targemalt ja oleme palju kindlam partner kui ükskõik milline teine ettevõte turul. Just seetõttu, et meie tegevus on läbipaistev ja kõik toimub läbi pankrotihalduri kooskõlastuste, on tegevus mitmelt poolt kontrollitud, mis lisab turvatunnet.
    Aga jah, raske aeg oli. Ka pisemad toimetused nagu pangateenused on komplitseeritud, kui ettevõte on pankrotis.
    Mida protsess Teile on õpetanud? Mina olen ettevõtte tegevjuht sellest hetkest, kui pankrot välja kuulutati. Ülesande vastu võtmine oli minu jaoks keeruline dilemma. Teadsin, et lähen tööle pankrotistunud ettevõttesse ega saanud olla kindel, kas töökoht ka paari kuu pärast alles on. Mulle isiklikult on andnud see aeg tohutu kogemuse, kuidas tuua põhjast välja ühiskonnale nii vajalik ettevõtmine. See on olnud õppetund, et kui usud millessegi ja teed seda südamega, on kõik võimalik.
    Millega Te varem tegelesite? Minu kireks on olnud toitlustusäri. Uue väljakutse otsingule sundiski minema tunne, et toitlustusvaldkonnas on minu isiklik areng pidurdunud. Olen loomult käivitajatüüpi, vajan raskeid väljakutseid konkreetse alguse ja lõpuga. Määramatuks ajaks võetud kindlate ja korduvate tegevustega igapäevatöö on minu jaoks rutiin.
    Kellest või millest tervendamisprotsessis veel kasu oli? Kõik seotud osapooled olid sisemiselt motiveeritud, aga minu suureks imestuseks oli meil üksteisemõistmine ja viljakas koostöö maksuametiga. Tihti võib tunduda, et see on jäik institutsioon, kellega me pole võib-olla harjunud koostööd tegema ega dialoogi pidama. Mina sain seda edukalt teha ja julgustan kõiki raskuste korral maksuametiga avatult suhtlema.
    Kas Eestis on pankrotistumine tabuteema? See on tõesti tabuteema, õnnestumistest räägitakse palju, aga pankrotistumisest mitte. See on seotud Eesti väiksusega, kõik tunnevad kõiki ja inimestel tekib psühholoogiline tõrge. Kuidas sa teist koostööpartnerina enam usaldad, kui varasemalt on tehtud vigu? Põhjus, miks ebaõnnestumistest kõva häälega ei räägita, on see, et tahetakse ka edaspidi turul tegutseda.
    Maksu- ja tolliameti tulude osakonna maksuvõlgade sissenõudmise talituse juhataja
    Kirjeldatud juhtum on hea näide sellest, et makseraskustes isik ei tohiks mingil juhul karta suhtlemist maksuhalduriga, sest vaid koostöös on võimalik saavutada mõlemaid osapooli rahuldav lahendus. Kõige laiemas mõttes on maksuhalduri ülesanne makse koguda, kuid maksu- ja tolliameti jaoks on väga tähtis ettevõtluse toetamine ja turul tegutsejate võrdne kohtlemine. Püüame parimal moel täita ka teenindamise ja nõustamise funktsiooni. Nii et veel kord - maksuhaldurit ei tasu karta, sest meie ülesanne on säilitada ja toetada konkurentsivõimelist ettevõtlusmaastikku. Maksuhaldur näeks suurima heameelega selletaoliste tervendamisjuhtumite sagenemist. Oleme omalt poolt koostööks valmis.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.