Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tank ehtis Mainorit võõraste sulgedega
Tallinna linnatänavaid ehtisid uhkeldavad reklaamplakatid, millega maailmanimed Coco Chanel, Richard Branson jt kutsusid Mainori kõrgkooli õppima. Lisaks plakatile levisid reklaamid veebibännerite ja teleklippidena. Seadusega vastuolus reklaamipeole tõmmati aga kriips peale. Kui bännerites asendati näod vähem nimekate kuulsustega juba eile hommikul, siis plakatid kaovad tellija teatel tänavailt tänase jooksul. Kas juhtunu on inimlik eksitus või "tahtlik" viga?
"Oleme tekkinud kahetsusväärse situatsiooni pärast Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor juhtide ees vabandanud. Me loodame, et koostöö nendega jätkub ka tulevikus, kuid praegu on sel teemal veel liiga vara pikemalt arutleda," kommenteeris kampaaniat vedanud Eesti ühe edukama reklaamiagentuuri Der Tank reklaamijuht Terje Pihl eksimist reklaamiseaduse vastu. Välismaal viibinud Joel Volkovit polnud eile täiendavaks kommentaariks võimalik tabada.
Lugeja juhtis tähelepanu. Tähelepanu kuulsate inimeste reklaamnägudena kasutamisele juhtis tähelepanelik Äripäeva teemaveebi Best Marketing lugeja, kes oma kirjaga selle teema tõstatas.
Eile tabamatuks jäänud, kuid üleeile Best Marketingile teemat kommenteerinud Tanki suuromaniku Joel Volkovi kommentaari võib võtta kokku selgitusega "eesmärk pühendab abinõu".
"Jah, ma olen süüdi, et otsustasin meediasse lasta idee, mis polnud lõpuni korrektne. Ma olen süüdi, et üritan inspireerida Eesti noori tegema algust oma ideedega, kasutades selleks sümboleid, mida niikuinii kõik oma ideekeste õigustamiseks iga päev kasutavad," kommenteeris Volkov. "Ma loodan, et kunagi saab meie väikesel maal olema palju selliseid inimesi, kes on minust sada korda andekamad ja teevad tuhat korda hullemaid "kuritegusid"."
Suppi ei sööda nii kuumalt, kui keedetakse. "Tellisime oma pikaajaliselt koostööpartnerilt, reklaamiagentuurilt Tank, uue vastuvõtukampaania. Kampaaniasse said valitud erinevad tuntud persoonid kui inspireerivad ja elus midagi saavutanud inimesed, kes on paljudele noortele eeskujuks," kommenteeris kõmulist kampaaniat klient ehk Mainori kõrgkooli turundusjuht Anu Kerdi.
"Nagu tavaliselt, tegeles kõigi reklaamidega seotud intellektuaalset omandit puudutavate küsimustega reklaamiagentuur. Kohe, kui selgus, et kampaania mõned osad võivad olla vastuolus seadusega, muutsime kogu kampaaniat. Kolmapäeva õhtul kõrvaldatakse küsitavusi tekitanud kampaania osad ka välimeediast," märkis Kerdi ja lisas, et reklaamiagentuuri Der Tank juht Joel Volkov on nende ees juhtunu pärast südamest vabandanud ning nad mõistavad esitatud argumente.
"Kas ja millisel moel meie koostöö reklaamiagentuuriga Der Tank jätkub, on praegu liiga vara öelda. Ühtegi suppi ei sööda ju nii kuumalt, kui keedetakse," märkis Kerdi.
Praegu on Kerdi sõnul kampaaniaga seotud kuludest veel vara rääkida, sest kampaania läheb muudetud kujul veel edasi. Näiteks oli veebibänneritel üks tuntud nägude asendaja peaminister Andrus Ansip. Samuti ei teadnud Kerdi öelda, kas reklaamibürood Der Tank ka trahviraha ootab. "See kõik on veel väga värske," lausus Kerdi.
Ma isegi vaatasin, et näe kus tegelaste õigused välja kaubeldud. Kui selgub, et tegemist on lihtlabase seaduserikkumisega, siis kampaaniat kiitnu tunneb ennast rohkem petetuna kui sellesse neutraalselt suhtunud inimene.
Eksimine on inimlik, ei ole Eesti reklaamiagentuuride seas eksimatuid. Aga Der Tanki põhjendus on pehmelt öeldes kummastav ja mul on raske uskuda, et nii kogenud agentuur nii lihtsas asjas lihtsalt eksis. Praeguse info põhjal on tegemist teadliku valikuga, seadust on lihtsalt "loovalt" tõlgendatud. Rõhutan - praeguse info põhjal, sest pikk udujutt sümbolitest on enam kui veider.
Mõne teise kliendi puhul oleks selline teematõstatus ehk isegi õigustatud, kuid et juriidiliselt vastutab tulemuse eest reklaami tellinud klient, siis majandust, turundust ja reklaami õpetav kõrgkool siinkohal punkte küll ei teeni.
Kui seda luba pole, siis on tegu ebaseaduslik ja selline tegevus tuleks lõpetada. Kui fotograaf pildistab isikut konverentsil ja müüb pildi koos õigusega seda avaldada, siis ei anna see luba fotol kujutatud isiku kasutamiseks reklaamis.
Eks ta natuke imelik lugu ole, pean tunnistama. Kahtlen sügavalt, et nendes reklaamides esinenud inimesed Eesti tarbijakaitseametile mingit kaebust kirjutama tõttavad. Samuti ma kahtlen selles, et nad hagiga kohtusse jõuavad. Ma arvan, et puhtalt rahalises mõttes vaevalt et reklaamiagentuuri ja ka Mainorit midagi ülemäära ähvardab.
Autor: Kaisa Tahlfeld