Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Laak laevaliinist: kaks maailma, kaks arusaama

    Praktilisi küsimusi lahendati Stockholmis ja Eesti kontoris tuli tegeleda sellega, et sadamavõimud ja Nõukogude piirivalve laevaliini käivitamist millegagi ei kahjustaks, meenutas Estline Eesti ASi tollane tegevdirektor Tõnu Laak.

    Täna 21 aastat tagasi lõpetas Estline reisilaev Nord Estonia oma esimese reisi marsruudil Stockholm-Tallinn-Stockholm. 17. juunil 1990. aastal alustasid Stockholmist pidulikult reisi kutsutud külalised, kes kõik ühel või teisel moel olid andnud panuse Tallinna-Stockholmi laevaliini avamisse. Silmapaistvam reisija oli tollane Rootsi välisminister Carl Bildt. Järgmisel päeval oli laeva pidulik vastuvõtt Tallinnas.
    „Estline'i käimalükkamisel oli kindlasti kõige keerukam kahest erinevast maailmast pärinevate vaadete ja arusaamade ühitamine,“ nentis Laak ning võrdles olukorda umbes veerandsada aastat varem Nõukogude majandusreformi meetodi iseloomustamisel käibel olnud anekdoodiga, mis viitas samuti „Rootsi kogemuse“ ärakasutamisele meie majanduse ümberkorraldamiseks.
    Nimelt võeti eeskuju sellest, kuidas Rootsis omal ajal vasakpoolselt maanteeliikluselt parempoolsele üle mindi: algul pandi vaid osa autosid paremkäelisele teesuunale liikuma, et vaadata, kas niisugune ümberkorraldus võiks end õigustada. Ja alles hiljem otsustati, kas viia kogu maanteetransport parempoolsele liikumissuunale üle.
    „Nii rakendati omal ajal Nõukogude majandusreforme ja seda ilma naljata,“ kinnitas Laak ning lisas, et Estline'ile sai samuti saatuslikuks selle anekdoodi sõna-sõnalt tõe pähe võtmine ehk puudulik huumorimeel.
    Roheline tee laevaliini avamiseks Tallinna ja Stocholmi vahel anti 28. augustil 1989. aastal, kui Eesti riik sõlmis lepingu, millega anti Rootsi firmale Nordström & Thulin kümneks aastak Stockholmi laevaliinil monopoolne seisund. Laevaliikluse projekt Estline kaubamärgi all põhines ASi Estline Eesti ja Rootsi firma N & T Estline AB koostöölepingul (Pool Agreement). Estline Eesti suuremad aktsionärid olid Tallinna Autobussikoondis, Eesti Maanteed, Veoautode Liit, Valga Autobaas jt.
    Nordström & Thulin paigutas laevandusprojekti 270 miljonit Rootsi krooni (502,2 miljonit Eesti krooni), millest 158,1 miljonit Eesti krooni läks sadamaterminalide ja muu infrastruktuuri väljaehitamiseks.
    „Nordström & Thulini omanikud maksid kõik kulud laeva hankimiseks, mehitamiseks ning Estline'i värvidesse seadmiseks, samuti liini mõlemasse otsa terminali ehitamiseks,“ rääkis Laak. „Tallinna Estline'i terminali ehitamiseks tuli tollast sadamadirektorit paar korda Silja Line'i ja Wiking Line'iga Läänemerele ringreisile viia, mille käigus kõik Eestist olenevad küsimused otsustatud said.“
    Laak ei varja oma iroonilist suhtumist Estline Eesti aktsionäridesse. „Üsna kummastav oli kuulda nende suust juba paari esimese laevareisi järel kärsituid küsimusi stiilis kui kaua meil veel neid rootslasi Estline'is vaja läheb ja kas me juba ilma nendeta hakkama ei saa,“ rääkis Laak. „Nad ei tulnud millegipärast selle peale, et just nende küsimustega väljendasid nad kõige ilmekamalt soovi katsetada ühistegevuse ruumis – Pool Agreement! – eri osalistele samaaegselt nii parempoolse- kui ka vasakpoolse liiklemise vabadust, kuigi oma igapäevatöös oleksid nad seda kindlasti absurdseks pidanud.“
    Kuna juhatuse ja tegevjuhtkonna vahel ei tekkinud konstruktiivset koostööd, lasti Tõnu Laak 1990. aasta lõpus lahti.
    „Minu vallandamise põhjuseks oli ühekordne raske töödistsipliini rikkumine, mis seisnes aktsionäridele meelepärase eelarve mitteesitamises 1991. aastaks,“ selgitas Laak. „Lõppkokkuvõttes aktsionäridele meelepärast eelarvet – mitte segi ajada illusiooniga! – ei sündinud ka järgmise kümne aasta jooksul ning lõpuks tuli "samaaegselt vasakpoolse- kui ka parempoolse bussiliikluse eksperiment Läänemerel" ebaõnnestunuks kuulutada ning firma E-Liini nime all pankrotistunuks kuulutada.“
     
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.