Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ELi uus müügiõigus kaotab tarbijatele liidusisesed piirid

    Ajal, mil Euroopa majandust pidurdab vastutuul, tahab Euroopa Liit aidata tarbijaid ja ettevõtteid paremini ära kasutada turgu, mis katab 3000 kilomeetrit Lissabonist Helsingini. Seepärast teeb Euroopa Komisjon sel nädalal ettepaneku luua Euroopa Liidus vabatahtlik ühine müügiõigus. See on samm ühtsema Euroopa poole.
    Euroopa ühtne turg on toonud viimasel 20 aastal suurt kasu: madalamad lennuhinnad, 70 protsenti väiksemad mobiilside rändlustasud ning hüppeliselt arenenud piiriülene kaubandus. Siiski ei oska tarbijad ja ettevõtted 500 miljoni inimesega turgu veel täielikult ära kasutada. Ainult 7 protsenti ELi ja 8 protsenti Eesti tarbijatest ostab interneti teel kaupa teistest liikmesriikidest ning üksnes 9,3 protsenti ELi ettevõtetest müüb oma kaupa EList väljapoole. Igal aastal jätavad ettevõtted sooritamata piiriüleseid tehinguid 26 miljardi euro eest, sest neid heidutavad lepinguõigusest tulenevad takistused.
    USA kui eeskuju. Ameerika Ühendriikide siseturul seevastu saab Marylandi osariigi ettevõtja oma kaupa hõlpsasti Alaskal asuvatele tarbijatele müüa. Lepinguõiguse kohaselt on USA oma ettevõtjate jaoks palju rohkem siseturg kui EL Euroopa ettevõtjate jaoks. ELi ettevõtja, kes soovib teha piiriüleseid tehinguid, peab järgima kuni 26 eri liikmesriigi lepinguõigust, neid tõlgendama ja palkama juristi, mis kokku maksab iga täiendava ekspordituru kohta keskmiselt 10 000 eurot. Praktikas saavad seda endale lubada üksnes suured rahvusvahelised firmad, kellel on oma õigusosakond. Väikeste riikide väikestel ettevõtetel on ELi teistesse liikmesriikidesse oma kaupu müüa aga keerukas. Kokkuvõttes kaotavad kõik - tarbijad, ettevõtjad ja riigid.
    Et ettevõtted ja tarbijad saaksid siseturu eeliseid täielikult ära kasutada, luuakse ELi ühise müügiõigusega kõigi liikmesriikide jaoks vabatahtlik ühine lepinguõiguse süsteem, mis on kõigis 27 liikmesriigis identne, nähakse kogu ELis ette ühesugune kõrgetasemeline tarbijakaitse, keskendutakse prioriteetsetele valdkondadele, nagu lepingud ja kaupade müügi lepingud (mis moodustavad ELi-sisese kaubanduse põhiosa) ning digitaalse infosisu üleandmise lepingud, mis hõlmavad muusikat, filme, tarkvara ja nutitelefonide lahendusi. Ettevõtetele ja tarbijatele jääb vabadus kasutada uut süsteemi või jätkata oma riigi lepinguõiguse kasutamist.
    Luuakse paralleelne süsteem. Selline vabatahtlikkusel rajanev piiriülene süsteem ei asenda seega liikmesriikide lepinguõigust. Pigem on ELi ühine müügiõigus uus võimalus lahendada siseturu probleeme. Seeläbi vähendatakse teiste riikidega kaubelda soovivate ettevõtete kulusid, mis omakorda suurendab pakutavate kaupade ja teenuste valikut.
    Kui ettevõtjad konkureerivad omavahel laiemal turul, on ka tarbijate kaubavalik suurem ja hinnad madalamad. Praegu võib teistest Euroopa riikidest interneti teel ostmisel takistuseks saada asjaolu, et kaupa ei tarnita asjaomasesse riiki: nii juhtub igal aastal 3 miljoni Euroopa ja 18 000 Eesti tarbijaga. Interneti teel kaupa ostev tarbija ei tohiks saada teadet, nagu "see toode ei ole teie riigis saadaval". Üks keeldumise põhjus on kindlasti õiguskordade erinevus. ELi ühine müügiõigus aitab seda ühtlustada.
    Samal ajal saavad tarbijad toetuda ELi ühisele müügiõigusele kui kvaliteeditagatisele. Selle on välja töötanud Euroopa parimad õigusteadlased, arvestades eri maade kogemusi ja rahvusvahelist parimat praktikat. Ettevõtja ja tarbija õigused on leidnud väga hea tasakaalu. Näiteks võimaldab see defektse toote ostnud tarbijatel vabalt valida, kuidas edasi tegutseda, ja seda isegi mitu kuud pärast ostu sooritamist. See tähendab, et tarbijad saavad näiteks lepingu lõpetada, nõuda toote asendamist või parandamist või hinnaalandust. Praegu väidab 44 protsenti eurooplastest, et nad ei osta kaupa välismaalt, sest nad on oma õiguste suhtes ebakindlad. Ühine müügiõigus seab ka selge teabe esitamise ühised standardid: tarbijad peavad ühise müügiõiguse alusel lepingu sõlmimisega sõnaselgelt nõustuma ning neile antakse nende oma keeles selge ülevaade nende peamistest õigustest.
    Võttes arvesse juriidilist segadust, mis ühtsel turul piiriülese kauplemisega seoses seni on valitsenud, võidavad ELi ühisest müügiõigusest kõik. See võimaldab ettevõtetel oma äritegevust Euroopa uutele turgudele laiendada ja parandab tarbijate positsiooni. Majanduskasvu ja töökohtade loomisega seotud probleeme arvesse võttes muutub see üha olulisemaks.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Suur diil lukus: Novavax ja Sanofi käivitavad uute vaktsiinide arenduse
Novavaxi aktsiad enam kui kahekordistusid reedel pärast seda, kui ettevõte teatas 1,2 miljardi dollari suurusest litsentsilepingust Sanofiga.
Novavaxi aktsiad enam kui kahekordistusid reedel pärast seda, kui ettevõte teatas 1,2 miljardi dollari suurusest litsentsilepingust Sanofiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.