Elektrimüüjad pääsevad ligi kõigi tarbijate andmetele

Anne Oja 22. november 2011, 13:57

Enne elektrituru täielikku avamist 2013. aasta jaanuaris pääsevad kõik elektrimüüjad ligi tarbijate andmetele, kust on näha, kes kui palju elektrit varem kasutanud on.

Tarbimisandmed muutuvad kõigile tarnijatele nähtavaks. Neid andmeid hakkab koguma ja vahendama Elering, rääkis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi energeetika asekantsler Einari Kisel täna.

Praegused tarbimislepingud lõpevad sisuliselt 2012. aasta 31. detsembril, kuid väiketarbijail pole vaja joosta uusi elektrilepinguid sõlmima.

Järgmise aasta teises pooles on elektrimüüjatelt oodata konkreetseid pakkumisi.
Väiketarbijaile võidakse seejuures pakkuda 2-3 aastaks fikseeritud hinda, rääkis Kisel. Teistes riikides on palju kasutatud lahendust, kus tarbija sisestab oma aadressi veebi ja saab seejärel automaatselt kõikide elektrimüüjate elektroonilised pakkumised.

Põhimõtteliselt saab tavatarbija 2013. aastast osta elektrit kolmes variandis: kas börsihinnast sõltuva paketi, fikseeritud paketi või üldteenusena. Kui elektritarbija ei vali omale uut müüjat, müüb senine müüja või tema määratud esindaja talle edasi elektrit eelmise kuu keskmise börsihinnaga, millele lisandub ettevõtte kasum.

"Igasugused kokkulepped jäävad elektritarnija ning -tarbija vahele," ütles Kisel. "Sellist asja ei tule nagu pensionifondis, et võid tarnijat vaid korra aastas vahetada. Võid kas või iga kuu elektrimüüjat vahetada."

See on põhimõtteliselt nagu mobiilidega – keegi pakub säästuoperaatori teenust, keegi midagi muud. Üldteenus tagab selle, et väiketarbijad saavad oma elektri igal juhul kätte, kuid väiketarbija ei saa erinevatest pakettidest märkimisväärset kokkuhoidu. Põhjuseks on, et ta tarbib elektrit üsna vähe ning ostetava koguse kohta on ka hinnaerinevused väikesed.

Elektriarveid hakkab 2013. aastast saatma Eesti Energia Jaotusvõrk. See tähendab ühtlasi, et tuulikuomanik tavatarbijale ise elektrit müüma ei tule.

Elektrituru täieliku avamise kampaania tuleb majandusministeeriumi hinnangul odavam, kui olid digitelevisioonile või eurole ülemineku kampaaniad. Ministeerium kulutab ilmselt mõnesaja tuhande euro ringis, koostab ja trükib voldikuid ning muid infomaterjale, mis on vaja jagada 550 000 inimesele.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium saatis valitsusse elektrituruseaduse eelnõu. Tuleval nädalal jõuab seaduseelnõu ilmselt juba riigikokku. 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
22. November 2011, 13:58
Otsi:

Ava täpsem otsing