Alexela välisomanik plaanib lisaraha kaasamist

Hannes Sarv 29. november 2011, 00:00

"Seal ei ole Eesti projektiga mingit pistmist. Meie ja Puma ühine ettevõte ehk Alexela Logistics on niivõrd hästi kapitaliseeritud ja piisavalt hea kassavooga, et oma arenguks aktsionäride käest küll raha vaja ei ole," ütles Hääl.

Samas on Hääl ise teiste ettevõtete kaudu seotud mitme projektiga, mis vajaksid suuri investeeringuid. Nii näiteks planeeritakse Paldiskisse tema osalusel vedelgaasi terminali. Samuti on Hääl Äripäeva andmetel kombanud maad, et osta Toomas Tammelt ära Kiviõli Keemiatööstus. "Ma ei väida, et ei ole, see on huvitav ettevõte," kommenteeris ta oma huvi Kiviõli Keemiatööstuse ostu vastu. "Seal ostjaid on kõvasti, müüjaid ei ole," lisas ta. Puma Energyt aga tema sõnul Eesti sedavõrd ei huvita, et siia lisaraha tuua. "Nii et ma ei näe, mille poolest see (IPO - toim) ikka mõjutab. Eestis pole enam väga millessegi investeerida," märkis Hääl.

Pikaajaline koostöö. Alexela Logistics on valdusfirma, mis korraldab Venemaa naftatoodete eksporti Eesti kaudu. 2007. aastast on firma aktsionär olnud maailma üks suuremaid naftakauplejaid Trafigura, mille osaluse on nüüd omandanud tütarettevõte Puma Energy.

Naftaäri tundva Raivo Vare sõnul on Trafigura näol tegemist suure ja regioonis nähtava tegijaga. "Nad on nišikaupades väga olulised tegijad, näiteks bensiini kokkusegamises," sõnas ta. Väga aktiivne on Trafigura olnud Aafrikas ja Ladina-Ameerikas, kus kütuse kvaliteedinõuded on madalamad. "Seal, kus on madalamad kvaliteedinõuded, on segamistega võimalik tekitada uut kvaliteeti, mida võib-olla enam reguleeritud turgudel on keeruline teha," hindas Vare.

Alexelaga alustas Trafigura koostööd juba 2002. aastal, 2004. aastal omandasid nad ettevõttes osaluse. Alexela Logistics ongi loodud 2006. aastal, et naftatransiidi ettevõtted ühte valdusfirmasse kokku viia. Selle omanikeringi tuli Trafigura 2007. aasta juulis. Praegu kuulub osalus Trafigura peamiselt terminaliäriga tegelevale tütarfirmale Puma Energy, mille võimalikust IPOst on Financial Times kirjutanud. Ettevõte on asutatud 1997. aastal ja tegutseb praeguseks 26 riigis. Hääle sõnul on tema äripartner aastate jooksul oma arengusse kokku investeerinud miljardi USA dollari ringis. Terminaliäri kõrval on nad Ladina-Ameerikas ja Aafrikas püsti pannud ka kütuse jaeketi.

Vare sõnul on loomulik, et börsiplaane peetakse terminaliettevõtte, mitte treideriga. "Terminalidega tegeledes on nähtavad tagatised ja ärimudelid investorile palju paremini arusaadavad. Kui treidingus käib kõik n-ö telefonikõne peale ja mitmekuuliste viivitustega maksete puhul, siis aasta lõpus on võib-olla mingi näitaja. Terminalid on midagi kindlamat - seal on vood, püsikulud, see on arusaadav äri," sõnas ta.

Septembris müüs Trafigura viiendiku Puma Energyst Angola riigifirmale Sonangol Holdings. "Müük on üks samm, et valmistuda ettevõtte noteermiseks tulevikus," on firma juht Pierre Eldari öelnud Financial Timesile. Eldari sõnul käivad läbirääkimised erakapitalifondidega osaluste müümiseks ja liikumiseks IPO suunas Londoni või Zürichi börsil juba järgmise aasta lõpus.

Hääl märkis, et ilmselt ei teostu Puma Energy börsiplaanid enne paari aastat, kuna olukord finantsturgudel on praegu ebakindel.

Puma andnud Alexelale laenu. Puma Energy on oma osaluse kõrval Alexela Logisticsile andnud ligi 150 miljoni USA dollari suuruse sildfinantseerimise laenu. Laenu tagasimakse tähtaega on aasta-aastalt pikendatud ja praegu on tähtajaks tänavuse aasta lõpp. Huvitavaks teeb laenu aga tingimus, et selle maksmata jätmisel võidakse laen konverteerida aktsiakapitaliks, mis 500 000 000 krooni suuruse kapitaliga ettevõtte puhul tähendaks teiste aktsionäride osaluste märkimisväärset lahustumist - neile ei jääks alles peaaegu midagi.

Ettevõtte juhtkonda kuuluva ja teisest suuremast Alexela omanikust Terminali Partnerite ASist suurimat tükki kontrolliva Heiti Hääle sõnul seda kartust, et firma käest kaob, neil ei ole. "See on ilma tagatiseta laen ja see on nende enda finantseerimise tingimustest pangaga tulenev, et ilma tagatiseta laenu muidu anda ei tohiks," selgitas ta.

Alexela Logisticsi tütarfirmad opereerivad oma terminalide kaudu nii Paldiskis, Sillamäel kui ka Norras. Vedelkütuse jae- ja hulgimüügiga tegeleb aga Alexela Oil, millest 50% kuulub Vene taustaga firmale Baltic International Trading OÜ, 22,5% kuulub raudteeärimees Oleg Ossinovski osalusega Skinest Grupile ja 27,5% firmale Boromir, mille omanikud on Heiti Hääl, Ain Kuusik jt.

2007. aastal omandas Alexela Logistics Norras Vest Tanki terminali (praegu Alexela Solvaag). Ostulepingule kirjutati alla vahetult päev enne seda, kui terminalis toimus traagiline plahvatus, mille keskkonnamõjud kahjustasid veel kuid hiljem kohalikku elukeskkonda. Nimelt võttis Vest Tank vastu laevade pilsivett - antud juhul naftaplatvormidel tekkivat naftasegust puurimismuda, mida merre tagasi lasta ei tohi. Hapete lisamisega prooviti lahustada mahuti põhja jäänud jäätmeid, mis aga tekitas soovitule vastupidise reaktsiooni ja põhjustas plahvatuse. Alexela ostulepingust siiski ei taganenud, kuid hind pidi sõltuma sellest, kui palju terminali taastamine maksma läheb. Alexela andis terminali müünud ettevõtte Emblemi Eidendom ka kohtusse ja kohus mõistis Alexela kasuks välja 26,7 miljonit USA dollarit. Tasutud on sellest aga vaid 2,5 miljonit, kuna terminali müünud firma on pankrotis. Hääle sõnul ulatub Alexela kahju sellest tehingust poole miljardi kroonini.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
02. December 2011, 09:04
Otsi:

Ava täpsem otsing