Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Analüütik: lehtede reklaamikäive valmistas pettumuse
Mullune ajalehtede kesine reklaamikäive takerdus konkureerivate kanalite edu, reklaamiandjate ettevaatlikkuse ning väljaannete imagomuutuse taha, kuid tänavu on oodata väikest tõusu, leidis meediaanalüütik Toomas Leito.
Eelmisel aastal kasvas reklaamimaht vaid ühe protsendi võrra ja käive langes sama palju. See valmistas meediaanalüütik Toomas Leitole pettumuse, sest sügisel prognoosis ta lehtede reklaamimaastikul veel mitmeprotsendilist tõusu. Viis suuremat Eesti ajalehte saavutasid kogukäibeks 14 miljonit eurot, mis jääb ühe protsendi võrra alla aasta varasemale tulemusele.
Lehed kaotasid osa reklaamist. “Üks põhjus oli kindlasti see, et ajalehed ei suutnud sammu pidada efektiivsemate konkureerivate reklaamiandjatega nagu internetimeedia, televisioon ja isegi ajakirjad trükimeedia esindajatena, kes võtsid ajalehtede osa lihtsalt endale,” selgitas Leito.
“Samas jätkus ka üldine trend nii lehtede leviku kui ka lugejate vähenemises. Seetõttu on reklaamiandjatel ajalehtedesse reklaamipinna ostmisel juba ettevaatlik hoiak,” lisas ta.
“Muidugi peab vaatama ka lehti eraldi, Postimehel ja Äripäeval läks ju hästi, kuid näiteks Eesti Ekspressi praeguse kehva tulemuse puhul mängib rolli ka see, et omal ajal sai Ekspress suurema reklaamituru, kui tema levik ja positsioon meedias eeldaks. Ekspressi jaoks oli reklaamiandjatel vanasti nende suhtes väga soodne hoiak: “Kui sind pole Ekspressis, pole sind olemas.“ Tasapisi on see murenenud, pildil püsimiseks ei pea enam tingimata Ekspressis olema, eriti puudutab see imagoreklaami, mida oli möödunud aastal niigi erakordselt vähe,” sõnas Leito.
LP ilma ei teinud. Mullu sügisel turule lisandunud laupäevase Eesti Päevalehe asemel ilmuma hakanud nädalalehe LP mõju Ekspressi käibelangusele ei hinda Leito väga suureks. “Mullu olid nad reklaami poolest üsna tagasihoidlikud, käive kukkus tohutult,” ütles Leito.
Paariaastase paigaltammumise reklaamiturul lõpetab Leito hinnangul tänavu ajalehtede 2–3protsendiline reklaamikäibe tõus ning veebis 4–5protsendiline tõus. “Eestis määravad muutused reklaamiturul ära 30 suurema firma reklaamieelarved. Nende põhjal on tasapisi tõusu märgata,” selgitas Leito.
Paberlehtedesse müüdud reklaami käive on Leito hinnangul 2014. aastal jätkuvalt suurem kui veebis ning käibe osas ei ületa veebimeedia veel niipea paberlehti. Küll aga jätkub veelgi odavama reklaampinnaga veebis reklaamimahu suurenemine.
Taust
Postimees võidukas, Ekspressi reklaam kukkus
Reklaamikäive oli 2013. aastal suurim Postimehel 6 miljoni euroga (võrreldes 2012. aastaga langus –1,5 protsenti), talle järgnes Äripäev 2,9 miljoniga (+14 protsenti), Eesti Ekspress 1,8 miljoniga (–12 protsenti), Õhtuleht 1,8 (–4 protsenti) ning Eesti Päevaleht 1,4 (–5 protsenti).