Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tee-ehitus pärsib ettevõtlust

Ken Rohelaan 05. aprill 2014, 08:06

Tallinna kesklinna Pärnu maantee ettevõtjad soovivad ametnikelt paremat lahendust peagi algavatele ehitustöödele. Ohus on nii äride senine käive kui ka jätkamine pikas perspektiivis.

Tallinn sulgeb esmaspäeval, 7. aprillil autodele täielikult Pärnu maantee lõigu Vabaduse väljakust Liivalaia tänavani, kuid läbi pääsevad ühistransport ja kohalikud sõidukid. Liivalaia ristmikust Pärnu maantee viaduktini jätab linn avatuks mõlemas suunas ühe sõiduraja. Esialgse kava järgi peaks tee-ehitus lõppema 31. augustiks.

BonBon Lingerie kaubamärki esindava Gemhill ASi juhatuse esimehe Gregor Raudvere sõnul võib tee-ehitus ettevõtte käibest mõjutada ligi 20%, kuna Pärnu maantee butiik on firma suurima külastatavusega. Eriti suvel.

Raudvere lisas, et kuna kliendid ei pääse sõiduautodega enam senistele parkimiskohtadele, siis võib mõju olla ettevõttele suur. Tema sõnul pole võimalik selliseks olukorraks ka väga valmistuda, pigem tuleb hakata suurendama püsiklientuuri ja kinnistama kliendilojaalsust.

"Linn oli resoluutne ja läbirääkimisteks ruumi ei olnud. Toodi informeeriv paber ja konstateeriti fakti, et algab ehitus," ütles Raudvere.

Kompromisse ei tee
Sama jäika suhtumist tunnetas Reval Café omanikfirma Esperan OÜ osanikust juhatuse liige Anri Treifeldt, kelle teatel ütles linn, et trammitee tegemine on avaliku huvi objekt. "Nemad kompromisse ei tee. Nad ütlevad, et nad peavad selle projekti ellu viima. Nende poolt on antud juhtnöörid, kuidas autodega saab ligi ja kuidas kaupa tuuakse," ütles Treifeldt.

Pärnu maantee kohvik on tee-ehituse tõttu valmis kaotama kuni kolmandikku käibest, kuid ettevõttele tervikuna võib kaotus tulla väiksem. Treifeldti sõnul vähenevad Pärnu maantee kohvikus kindlasti mahud, sest autoga külastavaid kliente on väga palju. Autoliikluse pärssimise tõttu kardab Treifeldt, et nii mõnigi klient valib uue koha.

Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo sõnul on nad ehitustegevuse planeerimise käigus arvestanud ettevõtjate huvidega võimaluste piires, kui kõigile ettevõtjatele ja kinnistutele on tagatud moel või teisel ligipääs oma äri teenindamiseks. Harjo teatel on objektiga piirnevaid ettevõtteid eelnevalt informeeritud algavatest ehitustöödest nii meedia kui otsesuhtluse kaudu. "Muu hulgas on ettevõtteid teavitatud ehitustööde aegsetest logistilistest võimalustest kauba veoks ja teenindava transpordi ligipääsuks," lisas ta.

Esperani osaniku teatel oleks linnal mõistlikum olnud alguses kokku kutsuda huvigrupid ning püüda koos leida lahendust. "Ilmselt on see nii suure strateegilise tähtsusega teelõik, et seal toimuva hakkav on kõigile ootamatu. Eriti aprillis-mais," ütles Treifeldt.

Ajutine tasuta parkimine
Gemhilli juht Raudvere kahtleb, kas linngi saab täpselt aru, mis hakkab Pärnu maanteel toimuma pärast ehitustööde algust. Firmajuht soovitab linnal ettevõtjatele vastutulemiseks lahendada näiteks lähiümbruse parkimiskorraldus. "Kui teha kasvõi ehituse ajaks samas tsoonis tasuta parkimisvõimalused või korraldada paremini ligipääsu," tõi Raudvere ühe näite.

Ajutise parkimise ideed toetab ka ligi 20aastase ärikogemusega ettevõtja, kes soovis teemat kommenteerida anonüümselt. Pärnu maanteel kauplust omava ettevõtja hinnangul saaks nii talitades tulla vastu klientidele, kes peavad kaugemalt tulema jala. "Praegu ei oska ma klientidele soovitada ühtegi sobivat parkimiskohta, mida saaksin kodulehel näidata. See oleks lahendus ajutise keerulisema olukorra leevendamiseks," ütles ta.

Anonüümse ettevõtja sõnul pole ta enda teada linnalt otse saanud informatsiooni teede-ehituse kohta, küll võttis selle koorma kanda ehitaja, kes saatis firmasse e-kirja tööplaanide ja tähtajaga. "Nende poolt väga viisakas arusaamine, et nad tekitavad meile probleeme. Olin positiivselt üllatunud, kui korralikult seda ette valmistatakse," lisas ettevõtja. Ta lohutas, et kui alguses läheb äril hullemaks, siis hiljem on ikkagi parem. "Selle taha ei jää ükski äritegevus seisma. Kindlasti on äris paremaid ja halvemaid päevi, olenemata, kas ehitatakse või mitte."

Harjo soovitab ettevõtjatel ehitustööde ajaks oma klientide ja koostööpartnerite tähelepanu ka omalt poolt juhtida ehitustööde ajal kehtivale liiklusskeemile ning teavitada oma kliente ja koostööpartnereid ligipääsu võimalustest enda juurde. "See aitab kindlasti vähendada ehitustöödest tingitud ebamugavusi," ütles transpordiameti juht.

Vinoteek kaalub kolimist
Tee-ehitusest näeb pessimistlikumalt FineWine OÜ juht Eve Nõmm, kelle äri sõltub palju isiklikust transpordist, kuna suur osa kliente on autosõitjad. Nõmmel on dilemma, kas jääda olemasolevale pinnale või hakata midagi uut vaatama, sest ettevõte teenindab paljusid ärikliente Pärnu maantee ateljees.

Kunagi Harjumaalt suurte ladude juurest Tallinnasse klientidele lähemale kolinud FineWine kaalub naasmist väljapoole linna. Tema sõnul võib Pärnu maantee salongi käive kukkuda kuni 40%, kuid ettevõtte jaoks tervikuna jääb kadu tõenäoliselt marginaalseks.

Nõmme sõnul on ehitusega kaasnev käibelangus arusaadav, kuid muret valmistab, mis hakkab saama pärast ehitustöid. FineWine'i juhile teadaolevalt peaks alates sügisest jääma salongi praegusesse piirkonda mõlemas suunas üks sõidurada koos peatumiskeeluga. Nii on Nõmm informeeritud. "See takistab suurelt äripindade perspektiivi. Teeninduspindadele ei ole nii suurt lööki, aga kaubandusele küll," lisas ta. Nõmm märkis, et ettevalmistusena on nad teinud sooduskampaania, et püsikliendid saaksid enne teeremondi algust osta tooteid.

FineWine'i juht soovitab linnal mõistlikuma lähenemisena pikemat etteteatamise aega. Nõmme sõnul ei saa väita, et teeremondi infot pole olnud, sest ligi aasta tagasi sai ta teada, et selliseks ehituseks võib minna. "Aga konkreetsete kuupäevadega teade oli liiga lühikese etteteatamisega, veidi üle kuu tagasi," ütles Nõmm.

Nõmm hindab Pärnu maanteed Tallinna esindustänavana, mis meenutab kõige rohkem mõne Euroopa suurlinna olemust. "Äride koondumine Pärnu maanteele oleks iseenesest otstarbekas, kuna Tallinna linnas on väga vähe eraldiseisvaid äripindasid kaubanduse pidamiseks. Suur osa on koondunud kaubanduskeskustesse," märkis ta.

TASUB TEADA

Esmaspäeval, 7. aprillil suletakse liiklus 3. ja 4. trammiliinil ja Pärnu maanteel lõigus Vabaduse väljak-Tondi alustatakse moodsa veeremi vajadusi arvestava uue trammitee esimese etapi ehitustöödega.

Töid alustatakse Vabaduse väljaku ja Pärnu maantee viadukti vahelisel lõigul, kus laupäeval 5. aprillil algab liikluskorraldusvahendite paigaldamine ja esmaspäevast, 7. aprillist alates  suletakse liiklus 3. ja 4. trammiliinil. Trammikasutajate teenindamiseks pannakse Hobujaama ja Kalevi peatuse vahel käima ajutine bussiliin nr 52. Trammiliini nr 2 sõidugraafikut tihendatakse.

Autobussiliinid nr 5, 14, 18, 20, 20A ja 36 suunatakse kesklinna sõidusuunal ümbersõidule Tõnismägi tänava, Kaarli puiestee ja Vabaduse väljaku kaudu, tehes ajutise „Kosmos“ peatuse Pärnu maanteel enne Tõnismägi tänav ristmikku. Autobussiliinide nr 14, 18, 20 ja 20A Vabaduse väljak peatus tehakse Estonia puiesteel trolliliinide nr 1, 3 ja 6 Kaubamaja suunalises Vabaduse väljak peatuses.

Pärnu maantee lõik Vabaduse väljakust Liivalaia tänavani suletakse alates 7. aprillist autodele täielikult, läbi pääsevad vaid liinibussid ja kohalikud sõidukid. Pärnu maantee viaduktist kuni Liivalaia ristmikuni jäetakse liiklusele avatuks mõlemas suunas üks sõidurada. Muutub ka Roosikrantsi tänavaliikluskorraldus.

Trammitee rekonstrueerimise ajal on autode liiklemine Tõnismäe, Vabaduse väljaku, Pärnu maantee, Estonia pst piirkonnas ja teistel piirkonna väiksematel tänavatel väga komplitseeritud ja autojuhtidel palutakse juba praegu mõelda võimalikele ümbersõidu marsruutidele. Ümbersõiduks soovitab Tallinna Transpordiamet kasutada Järvevana teed ning Ahtri tänavat ja Skoone bastioni ringliiklust. Liikluskorralduse muudatustest teavitavad infotahvlid on tänaseks päevaks juba paigaldatud.

Suuremahuliste rekonstrueerimistööde käigus uuendatakse lisaks uue trammitee rajamisele teealused kommunikatsioonid, trassile jäävad sõidu- ja kõnniteed ning haljastus. Trammitee rajatakse kogu ulatuses betoonalusele, vahetatakse välja kontaktliinid, ehitatakse ümber Pärnu maantee depoo ja uuendatakse veoalajaamad.

Trammitee Pärnu maantee lõigu rekonstrueerimistööd lõpetatakse esialgsete kavade kohaselt 31. augustiks.

Allikas: Tallinna linna koduleht

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
08. April 2014, 13:21
Otsi:

Ava täpsem otsing