Eestlane peab USAs kliendiküti ametit

Fredy-Edwin Esse, California, Ave Lepik 23. mai 2014, 14:51

Ligi 20 aastat tagasi San Franciscosse sattunud Silver Stoltsen on õppimise ja inimeste hüpnotiseerimise järel püsti pannud oma interneti marketingifirma.

San Francisco kesklinnas, kõigest pesapalliviske kaugusel San Francisco Giantsi koduväljakust, asub üks omapärane vanaaegne punasest tellisest maja, mis kunagi kuulus raudteedepoole ja milles remonditi ronge. Praegu kubiseb see ajaloolise hõngu säilitanud maja mitmel korrusel idufirmadest.

Üks nurk sellest kuulub Veret Mediale - Silver Stoltseni ja tema abikaasa Piret Saagpakki asutatud marketingifirma, mis tegeleb ettevõtetele klientide otsimisega (lead generation). Kõrval kontoris askeldavad oma suurte Apple'i monitoride taga insenerid, kes töötavad välja uut mobiilirakendust.

Kuus aastat on Silver koos abikaasaga firmat kasvatanud, mis nüüd on paisunud seitsme töötajani. Tekib aga küsimus, mis asi see lead generation on ja miks firmad vajavad sellist teenust.

"Meie loome sideme teenuse pakkuja ja selle otsija vahel. Me otseselt ei paku firmadele kliente, vaid anname neile võimaluse leida kliente," selgitab Stoltsen. "Meie ekspertiis on see, et me teame, kuidas turunduskampaaniaid üles seada ning kellele neid tuleb suunata."

Ta toob ühe näite: "Kui inimesel on vaja autokindlustust, täidab ta internetis ära ankeedi infoga, mis autoga ta sõidab, milline on su sõidukogemus jne. Me kogume selle info kokku ja edastame kindlustusfirmale, kes vaatab saadetud andmed üle ja võtab seejärel kliendiga ise ühendust ning teeb talle personaalse pakkumise."

Kuidas inimene üldse satub sellise ankeedi otsa? Stoltseni sõnul on peamine allikas selleks Google. "Näiteks inimene otsib sõna "autokindlustus". Sinna kõrvale ilmub meie reklaam, inimene täidab vajaliku info ära, meie müüme selle info edasi kindlustusfirmale ning peagi saab inimene endale hinnapakkumise. Sama mudel kehtib ka teiste teenuste kohta," lisab Stoltsen.

Otsingumootor on tihtipeale hea seetõttu, et sel juhul on inimesel juba soov olemas konkreetse teenuse järele, märgib Stoltsen. Facebookis ja mujal sotsiaalmeedias inimene ei pruugi konkreetselt otsida seda konkreetset teenust, aga kui ta näeb reklaami, siis ta võib mõelda, et tal on seda vaja. "Meie ülesanne sealjuures on teha kampaania efektiivseks, et kui inimene näeb seda reklaami, siis ta ikkagi otsustab selle toote või teenuse kasuks," lisab ta.

Facebookis olev info on seejuures väga oluline turustamise seisukohalt, toob Stoltsen välja. "Kui näiteks inimene on oma profiilis märkinud, et talle meeldib tennisemängija Rafael Nadal, siis arvatavasti on ta tennisehuviline. Seejärel saab sellele inimesele suunata juba kõiksugu tennisega seotud reklaame nagu tennisekursused, reketid, riided jne."

Stoltseni tee turunduse juurde sai alguse väga huvitavat ja eriskummalist teed pidi. 2000ndate esimeses pooles aitas ta inimestel suitsetamisest loobuda. Kui osa inimesi kasutab selleks nikotiiniplaastreid, e-sigarette või jumal teab mida, siis Stoltseni salarelv oli hüpnoos. "Niimoodi ma marketingi jõudsingi, et ma reklaamisin enda äri ja ma jõudsin tõdemusele, et mulle meeldib sellega rohkem tegeleda, kui kliente oma kontoris näha," ütleb Stoltsen, kelle sõnul hüpnoosi tegemise eripära seab klientide vastuvõtmisel omad piirangud äri kasvatamiseks, olgugi et inimeste aitamine pakub hea enesetunde.

Suveks Eestisse kontakte otsima tulev Stoltsen vabal ajal lihtsalt niisama ringi ei passi. 2000ndate keskel juhtis ta kuus aastat San Franciscos baseeruvat Eesti Seltsi ja praegu osaleb ta Stanfordi ülikoolis idufirmade loomise kursusel, mille raames üritab püsti panna enda idufirmat, mille nimi on FundMatcher.

"Antud hetkel me loome idufirmat, mis ehitab platvormi hõlbustamaks mitte MTÜ-del raha kaasata. Eks aeg näitab, kui tõsine ettevõtmine sellest tuleb. Praegu on vara öelda, kas sellest saab suur ja edukas firma," jääb Stoltsen väljavaadete osas tagasihoidlikuks. Tasub ära märkida, et samast kursusest kasvas välja tuntud suhtlemisrakendus Snapchat, millele Facebook tegi mullu 3 miljardi dollari suuruse ülevõtmispakkumise.

***

Toeks USA turle pürgijatele

Silver Stoltsen on seotud ka Eestist pärist idufirmadega. Paar aastat tagasi sai Eestis laiema üldsuse silmis tuntuks reklaamiguru Mati Otsmaa, kui Eesti Ekspress kirjutas tema koostööst 1980ndate alguses Apple'i kaasasutaja Steve Jobsiga. Otsmaa oli just see mees, kes aitas luua Apple'i esimesed raadio- ja telereklaamid.

Praegu elab ja tegutseb Otsmaa teisel pool lahte San Franciscost ning aitab koos Stoltseniga Eesti idufirmadel Ühendriikides läbi lüüa. "Matiga praegu aitame paari Eesti idufirmat, kes tahavad USA turule tulla, nende reklaamistrateegia väljatöötamisel. Me oleme juba kaks aastat seda koos teinud. Mati on väga kogenud inimene ja juba temaga koos töötamine õpetab mulle väga palju," ütleb Stoltsen, kuid ei soovi esialgu idufirmade nimesid avalikustada.

Stoltseni sõnul nõustavad nad firmasid, kuidas siinsel turul kliente leida, millised on kultuurilised iseärasused, kuidas oma äriideed müüa jne. Töötame nende jaoks üldise strateegia välja, selgitab ta.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
27. May 2014, 08:35
Otsi:

Ava täpsem otsing