Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Gasell. Äri, mida ei saa katsuda

    Tallinna audiitorfirma OÜ Donoway Assurance on hea näide, et Gaselli TOPi võib vabalt sattuda ka ettevõte, mille osutatavat teenust ei ole sisuliselt võimalik ei näha, nuusutada ega katsuda.

    Rahaasjad teatavasti ei armasta tähelepanu, ent audiitorid armastavad täpsust ja punktuaalsust. Gasellide edetabelis 1042. koha saanud Donoway Assurance tõestab, et teiste firmade tööd ja raha­asju kontrollides on võimalik edukas olla.
    Donoway Assurance’i asutaja Vadim Dontševski töötas enne seda ligi 13 aastat tollases ASis KPMG Estonia. 2007. aasta algul otsustas ta luua oma firma ning aasta hiljem kutsus partneriks endise kolleegi KPMG päevilt Darja Roosi.
    “Alustasime tegevust Eestis, kuid ühinemiseks rahvusvahelise ketiga Crowe Horwath International oli vaja hõivata kõik Baltimaad, ainuüksi Eestist ei piisanud,” meenutab Dontševski. “Seega pidime taastama kõik vanad kontaktid naaberriikides ja koopereeruma. Pääsesime Crowe Horwathi ketti kolme riigi ja kaheksa firmaga.”
    Dontševski lisab, et nüüd on nende firma tublisti laienenud ning enam kui kolmveerand ärist asub välismaal.
    Riik muudab turgu. Nagu paljudes teistes ettevõtluse valdkondades, tegutsevad audiitori- ja nõustamisäris suured rahvusvahelised ketid kindlate kaubamärkide all. Neli maailma suurimat audiitorettevõtet – Deloitte, PwC, Ernst & Young ja KPMG – kuuluvad gruppi, mida kutsutakse BIG4. Crowe Horwarth International kuulub rahvusvaheliste audiitorkettide esikümnesse, ja selle üheks lüliks on ka Dontševski ja Roosi firma Donoway Assurance.
    Donoway Assurance’i tegevusest umbes 70 protsenti moodustab audiitortegevus. Muud teenused, nagu näiteks nõustamine ja raamatupidamisteenused, täiendavad põhitegevust. “Kriisi ajal andsid raamatupidamisteenused audiitoritele võimaluse ellu jääda, kuna turg tõmbus väga tugevalt kokku,” lisab Dontševski.
    Lähiajal võib raamatupidamisteenuste turg märgatavalt muutuda, sest riik valmistub muutma kogu segmenti – arvestust pidada ja aruandeid koostada saab riikliku ettevõtjaportaali kaudu. Seega võib kaduda vajadus eraldi raamatupidamisteenuse ja raamatupidamistarkvara järele.
    Mis puudutab aga Eesti audiitorteenuste turgu, siis Donoway Assurance’i omanikud ei välista, et kui tõstetakse kohustusliku auditi kriteeriume, kahaneb turg. Sest madala hinnaga teenuseid tellinud kliendid kaovad ära ja neid teenindanud ­audiitorid jäävad tööst ilma.
    Hind sõltub nimest. Audiitorteenuste hinnad sõltuvad mitte ainult regioonist, olulist osa mängib ka kaubamärk. “Meie arvestuste järgi moodustab umbes 35 protsenti BIG4-lt tellitavate teenuste hinnast just kaubamärgi maksumus,” ütleb Dontševski.
    Darja Roos täiendab, et selles äris on raske reklaami teha, sest kõik tooted on standardsed ja kindlate näitajatega. “Ei saa tulla kliendi juurde ja öelda, et viime auditi läbi paremini kui konkurendid,” räägib Roos.
    “Paljud Eesti firmad tellivad kohustusliku auditi ning neid huvitab ainult hind,” toob Dontševski välja järgmise probleemi ja lisab, et nende firma töötab peamiselt rahvusvahelisel areenil tegutsevate keskmiste ettevõtetega. “Töötame nendega, kellele on hind oluline, kuid mitte ainus kriteerium. Mõned suured kliendid tellivad teenuseid ainult BIG4st. Meie ei hakka kunagi sellise BIG4 kliendi pärast konkureerima nagu Eesti Energia või Elion.”
    Kaks erinevat lähenemist. Dontševski sõnul on BIG4 nagu omamoodi vabrik. “Tellija suhtleb audiitorettevõtte esindajaga, aga auditi teeb suur meeskond, mille liikmete vahel on funktsioonid rangelt jaotatud,” seletab ta. “Suurfirmades on see tavaline praktika ning see lubab saavutada suuremat efektiivsust ja tulu ajaühiku pealt.”
    Teise ešeloni firmades on tema sõnul omanikud rohkem kaasatud auditisse ja klientidega suhtlemisse. “Sellele vaatamata ei suuda ainult ühe inimese tehtud audit pakkuda mõistlikku alternatiivi nii-öelda vabrikutele.”
    Kui oskad keelt, jõuad ka Aserbaidžaani. Praegu on Donoway Assurance esindatud kuues riigis: Eestis, Lätis, Valgevenes, Ukrainas, Aserbaidžaanis ja alates 2013. aasta lõpust Venemaal. Firma esialgne strateegia oli laieneda kõikidesse Ida-Euroopa riikidesse ehk Läänemerest kuni Musta mereni välja.
    “Venemaale me tegelikult minna ei tahtnud, kuid turu areng sundis,” nendib Dontševski. “Me ei tahtnud minna, sest seal alustamine nõuab mahukaid investeeringuid – Venemaa turg on suur ja keeruline. Näiteks alustamiseks Eestis läks meil vaja umbes 5000 eurot, Ukrainas 15 000 eurot, aga Venemaal võib see summa küündida 100 000 euroni või isegi üle selle. Samas geograafilisi piire meie ärile pole.”
    Erinevate keelte, sealhulgas vene keele valdamine võimaldab töötamist paljudel turgudel. “Mõnele kliendile on oluline, et mitte ainult ei räägitaks nende keeles, vaid ka mõeldaks,” märgib Roos. “See on usalduse küsimus. Audiitor näeb firma kogu köögipoolt ja siin on oluline luua kliendiga kontakt.”
    Dontševski sõnul sattus Aserbaidžaan nende huviorbiiti juhuslikult. “Tegu on naftariigiga ja meie jaoks väga hea turuga,” tunnistab Dontševski. “Aserbaidžaanis ja Eestis ühe kliendi pealt teenitav tulu võib erineda mitu korda.”
     
    Taust
    Kiire kasvu põhjused
    1. Sisenemine uutele turgudele.  Uuteks turgudeks olid Läti, Ukraina ja Aserbaidžaan. Eriti edukaks osutus minek 2011. aasta algul Aserbaidžaani. Näiteks 2011. majandusaastal suurenes firma käive kolm korda.
    2. Tütarettevõtted välismaal. Uute ettevõtete soetamine välisriikides on suurendanud selles riigis turupositsiooni ja tõstnud klientide teenindamise kvaliteeti. Samas on tütarettevõtetes ka loobutud mõningasest osalusest. Selliste tehingute eesmärk on tugevdada kohalike partnerite kaasatust ettevõtte juhtimisse ja arendamisse.
    3. Personaalne lähenemine kliendile. Donoway Assurance’i töötajad suudavad igale kliendile leida unikaalse lähenemisviisi. Oluline on hästi osata kliendi emakeelt.
     
    Mis on mis
    OÜ Donoway Assurance
    Asutatud 16.02.2007.Põhiomanikud Vadim Dontševski ja Darja Roos.Osutab audiitorkontrolli, ärinõustamis- ja raamatupidamisteenuseid.Tegutseb Eestis, Lätis, Valgevenes, Ukrainas, Aserbaidžaanis ja Venemaal.Töötajaid 33.Käive 2012. a 0,63 mln eurot, audiitorteenuseid sellest ligi kolmveerand, eksport 82%. Käive on kolme aastaga neljakordistunud.Kasum 2012 95 420 eurot, kasv 3 aastaga 2,6 korda.Koht Gaselli TOPis­ tänavu 1042., audiitorfirmade TOPis 2009. aastal 4.kronoloogia2008 september sai ärinõustamisfirmade rahvusvahelise keti Crowe Horwath International liikmeks.2010 detsember soetas osaluse Läti audiitorfirmas Larssen Donoway Inkens SIA.2011  veebruar soetas osaluse Aserbaidžaani audiitorfirmas Baltic Caspian Audit LLC.2011 lõpp soetas osaluse Ukraina firmas Vlasny Kapital AF, mis nimetati ümber Donoway Audit AFiks.2013 aprill omandas enamusosaluse audiitorfirmas OÜ Villems Donoway.2013 lõpp asutas Peterburis Donoway Assurance OOO.
     
    Üks küsimus
    Milline vanasõna iseloomustab Teie tegevust?
    Vadim Dontševski, OÜ Donoway Assurance juhataja ja partnerOma silm on kuningas. Usun seda, mida näen. Audit ei ole tavaline dokumentide kontroll. Eelkõige on see erinevatest kanalitest saadud info kõrvutamine. Meie eelised on personali mobiilsus, protsesside integreerimine ning nende riikide keelte ja äritavade tundmine, kus tegutsevad meie kliendid.
     
    Kommentaar
    Jäävad nõudlikuks ka pikaajalise koostöö järel
    Ervin Hasselbach, ASi Russian Estonian Rail Services juhatuse esimeesTunnen Donoway Assurance OÜ võtmeisikuid Vadim Dontševskit ja Darja Roosi palju aastaid.Olles tegev kolmes ettevõttes, olen kõigi nende auditeerimise usaldanud Donoway Assurance’ile. Nende töö on alati põhjalik, nende tugevad omadused on punktuaalsus, kompetentsus ja abivalmidus. Vaatamata pikaajalisele koostööle suhtuvad nad jätkuvalt nii oma kui ka kliendi kohustustesse nõudlikult.
     
    Pane tähele
    Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väike­firmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.Äripäeva Gaselli TOP ilmus 20. veebruaril. Lähteandmeteks olid müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2010–2012. 2010. aasta käive pidi olema üle 100 euro ja 2012. aasta oma alla 13 mln euro. TOPi jõudis tänavu 1115 ettevõtet.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.