Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maailma suurimad laevade surnuaiad

    Maailma suurimad laevade surnuaia pidajad on India ja Mauritaania - üks ametlikult, teine mitteametlikult, kirjutas 17. juunil ilmunud Äripäeva eriväljaanne Logistika.

    Möödunud aastal lammutati maailmas ametlikult 1119 laeva, millest kolmandik leidis oma otsa Indias. Kuid lisaks on maailmas veel piirkonnad, mille rannaaladele jäetakse vanad laevad lihtsalt mitteametlikult maha.
    Vanasti olid laevade surnuaiad seal, kuhu meresõidukid jäeti lihtsalt maha või õnnetuse tagajärjel muutus võimatuks nende liigutamine. Tänapäeva jäätmekäitlus ja keskkonnahoiu seadused ei luba prahti niisama vedelema jätta. Seetõttu nimetatakse surnuaedadeks ka laevade lammutamiskodasid.
    Ometi võib maailma eri paikades leida rannaalasid, kuhu koguneb mahajäetud meresõidukeid, kuid ametlikku demonteerimist neile ei järgne. Suurim taoline asub Aafrika läänerannikul Mauritaaniale kuuluval Nouadhibou poolsaarel. Praegu sama nime kandev, kuid varem tuntud kui Port-Étienne'i linna asutasid veidi enne Esimest Maailmasõda Prantsusmaa kaupmehed. Nagu sellistele läbisõidulinnadele kohane, puudusid seadused ning kõneleja oli raha.
    Meremehed mõistsid peagi, et kohalikud võimud pigistavad silma kinni keskkonna heaolu suhtes ning piisava tasu eest võis jätta oma veesõiduki sinna maha. Esimene seal viimse puhkepaiga leidnud laev oli Prantsuse kruiser Chasseloup-Laubat 1920. aastate alguses.
    Hiljem plaanis Mauritaania elavdada riigi merendust ning ostis üle maailma kokku odavaid, kohati juba mahakantuid meresõidukeid. Need osutusid ebaökonoomseteks ja kasutuskõlbmatuteks ning leidsid oma lõpu rannikuvetes. Ettevõtlikumad mauritaanlased kasutavad siiani võimalust, et laevafirmad maksavad neile väikest tasu lammutamise eest. Tegelikult roostetavad alused niisama soolases vees.
    Alates 1980. aastatest alates on vrakkide arv Mauritaania rannikul kõvasti kasvanud, ulatudes 300ni. Kuulsaim sealne laev on 2003. aasta 4. augustil madalikule sõitnud 400jalane United Malika. 17liikmeline meeskond päästeti, kuid alus on siiani kinni kiilunud.
    Mauritaaniale on tehtud mitmeid ettepanekuid abistamaks ranniku puhastamist laevavrakkidest, kuid siiani pole kokkulepeteni jõutud. Vaatamata kõigele on sellel koledal vaatepildil ka positiivne pool. Vrakid on soodsa elukeskkonna loonud kaladele, mistõttu kohalik kalatööstus areneb jõudsalt. Mingil määral saavad tööd ka kohalikud inimesed, kes koguvad vrakkidelt vähegi kasutamiskõlbulike osi - mootoreid, elektroonikat ja metalli. Seetõttu on toimivat koostööd poliitikute ja elanike vahel raske lõpetada.
    Eeskujulikud ei ole ka seaduslikud lammutuskojad. Paljud lammutuskodade omanikud, sealhulgas ka riiklikul tasandil, ei luba ajakirjanikke piirkonda pildistama ega filmima. Laevade lammutamine on väga ohtlik töö, sest palju leidub radioaktiivset materjali, toksilisi jäätmeid, eriti mürgiseid kemikaale ja naftat. Kõik see kokku avaldab otsest ohtu tööliste tervisele ning on samas sütikuga pomm keskkonnale.
    Suurimad laevade lammutajad on India, Hiina, Bangladesh ja Pakistan, kuhu jõuab 85% kõigist mahakantud alustest. 2013. aastal lõhuti 1119 laeva, mis on 16% vähem kui aasta tagasi.
    Ligi pool kogu lammutatavatest laevadest jõuab Khambati lahes asuvasse Alangi linna. Erinevalt teistest riikidest ei pööra India valitsus tähelepanu mere keskkonnasäästlikkusele. Alangist on saanud ametlik toksiliste jäätmete, radioaktiivsete elementide, mürgiste gaaside ja kasutuskõlbmatu nafta hoiupaik.
    Ametlik lammutustegevus algas seal 1983. aastal. Oma unikaalse asukoha, suurte tõusu- ja mõõnaperioodide, 15 kraadise kalde ning mudavaba põhja tõttu võivad seal kergelt randuda ükskõik millise suurusega laevad. Lisaks teeb odav tööjõud ning puuduv seadusandlus piirkonna ahvatlevaks kõikidele, kes soovivad vanadest laevadest lahti saada. Aastas lammutatakse Alangis rohkem kui sada vrakki.
    TOP Laevalammutuses hoiab esikohta India
    6 enim laevu lammutavat riiki2013 aasta1. India 347 laeva (31% maailmas ametlikult lammutatud laevadest)2. Hiina 239 (21%)3. Bangladesh 211 (19%)4. Türgi 136 (12%)5. Pakistan 104 (9%)6. Taani 19 (2%)
    5 enim lammutatud laevatüüpi2013 aasta1. Puistlastilaevad 387 laeva (35% maailmas ametlikult lammutatud laevadest)2. Üldkaubalaevad 245 (22%)3. Konteinerlaevad 180 (16%)4. Tankerid 164 (15%)5. Ro-ro laevad 39 (3%)Allikas: Robin des Bois
    Artikkel ilmus 17. juunil Äripäeva eriväljaandes Logistika.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.