PÖFFi tunnustamine reklaamib Eestit

Eliisa Matsalu 08. september 2014, 12:17

Pimedate Ööde Filmifestival jõudis ametlikult 15 maailma parima filmifestivali hulka. Kui tunnustust õigesti reklaamida, võib see kasu tuua tervele Eestile.

Rahvusvaheline Produtsentide Liitude Föderatsioon FIAPF kinnitas Tallinna Pimedate Ööde Filmifestivali (PÖFF) alates 2014. aastast rahvusvaheliselt sertifitseeritud võistlusprogrammiga festivalide hulka. See tähendab, et PÖFF saab maailmas 15. filmifestivalina võistlusprogrammi kaasata ka filme väljastpoolt Euroopat ja Aasiat.

PÖFFi direktori Tiina Loki sõnul on 15 maailma parima filmifestivali nimistusse jõudmine suur tunnustus. „Kindlasti avab see meile ajapikku uusi uksi, samas me ei pea praeguses olemuses midagi muutma,“ rääkis ta, selgitades, et parimate filmifestivalide hulka valiti neid peamiselt programmi kvaliteedi, järjepidevuse ja organisatoorsete võimete eest.

Lokk märkis, et mõte FIAPFilt sertifikaati taotleda tuli pigem festivalikülastajatelt kui organisatsiooni liikmetel endilt. Tema sõnul on PÖFF väga rahvusvaheline, isegi et suurima osalusriikide arvuga festival, kus on stabiilselt olnud umbes 70 osalejat. Võistlusprogrammi on tavaliselt kuulunud 17-18 Euroopa ja Aasia riiki, mistõttu kiputi Euraasiast väljas unustama, et tegu pole ülemaailmse festivaliga. „Tekkis nõudlus, et võiksime kuuluda FIAPFi nimistusse,“ ütles Lokk.

Majandusele kaudne kasu. Lokk rääkis, et saadud tunnustus tuleb kindlasti kasuks kogu Eestile. Tema sõnul loob loomemajandus ja ürituste korraldamine töökohti mitte ainult ürituste korraldajate, vaid ka paljude seotud ettevõtete jaoks. Lokk tõi välja 2012. aasta Eesti Konjunktuuriinstituudi kultuuri- ja spordisündmuste regionaalse majandusliku mõju hindamise uuringu, kus märgiti, et iga ürituse eelarvesse panustatud euro tõi piirkonda tagasi keskmiselt neli eurot. „Teame veel, et näiteks Suurbritannias on samalaadse uuringu tulemusel leitud, et üks euro tõi tagasi viis kuni seitse eurot,“ ütles Lokk.

PÖFFi eelarve tänavu on ligi 1,3 miljonit eurot, kusjuures 2012. aastal jäi festival ligi 43 500 euro suurusesse kahjumisse. Aasta varem oli PÖFFi kahjum koguni üle 113 000 euro. Eelmise aasta majandustulemused avalikustab PÖFF sel sügisel.

Loki sõnul olid 2011. ja 2012. aasta kahjumite taga majanduslikult rasked ajad ja ebasoodsate asjaolude kokkulangemine. Riiklikud toetused moodustavad PÖFFi eelarvest umbes kolmandiku, ülejäänu tuleb sponsoritelt.

PÖFFi direktor rääkis, et sama kategooria filmifestivalide eelarved Euroopas on 5-10 korda suuremad. „Võime küll oma efektiivsusega kiidelda, aga tegelikult on tegu ka suure pingega ja aastatepikkuse alarahastusega, mis nüüd tundub, et lõpuks hakkab paika saama,“ ütles ta.

Lokk lisas, et PÖFFi kunstilise taseme ja rahvusvahelise filmitööstuse kõrge hinnangu kõrval on meeskond suutnud ka majandusliku poole paremale kursile juhtida. See on tähendanud püsi- ja üldkulude kärpimist, meeskonna vähendamist ja uute sponsorite leidmist. Eriti rõõmustavaks on Loki sõnul aga mullu saavutatud publikurekord, mis oli üle 77 600 külastuse.

Tunnustus Eestile reklaamiks. Solo Sokos Hotell Estoria tegevdirektori Anu Soosaare sõnul on PÖFF üks 80st organisatsioonist, kes uues Solo Sokos Estoria hotellis hakkab rääkima oma lugu. “Oleme PÖFFi saavutuse üle väga uhked, nüüd same muuta lugu veelgi atraktiivsemaks, sest loo varasem variant rääkis PÖFFist kui ühest maailma 50 A-klassi festivalist,” ütles ta.

Kuigi ainult PÖFFi pärast Eestit külastavate inimeste hulk pole senini olnud suur, on Soosaare sõnul festival turismisektorile siiski oluline. “Inimesed, kes PÖFFi külastavad kas filmitegijate või -arvustajatena, on aktiivsed, suure kontaktivõrgustikuga ja loovad inimesed, kelle arvamus maksab,“ rääkis ta. Soosaar ütles, et peakski rääkima PÖFFi pikaajalisest mõjust – kui festival külastajatele meeldib, siis läheb ka sõna liikuma. „Parim reklaam on ju alati autoriteetselt sõbralt saadud info,“ ütles ta.

Soosaar lisas, et kuigi praegu oleks vaid spekulatsioon, kui palju turiste seetõttu täpselt Eestisse juurde tuleb, hõlbustab PÖFFi uus positsioon kindlasti paljude Eestit tutvustavate inimeste tööd – on jälle rohkem, millest rääkida ja mis kõnetab.

TLG Hotell OÜ juhatuse esimees Taavi Tiivel ütles, et PÖFFi saadud tunnustus teadvustab maailmas nii Tallinna kui ka Eesti olemasolu ning muuhulgas ka huvitava reisisihtkohana. „Sellest võidavad kõik, ka kohalik hotellisektor,“ ütles ta.

KOMMENTAAR

Kasu lõikamiseks vajalik tugev turundusetöö
Hando Sinisalu, Best Marketing Internationali juht

Selline tiitlivõit on kindlasti väga oluline. Igasuguste sarnaste auhinnakonkursside võitudel on tavaliselt kaks tulemust. Esimene puudutab organisatsiooni ennast ja selle efekt on kohene. Kõikidele organisatsiooniga seotud inimestele on see suur tunnustus, annab lisaenergiat ja lisab motivatsiooni. Samuti on PÖFFil selle tulemusel tulevikus lihtsam saada festivaliprogrammi häid filme ja kutsuda žüriisse säravaid talente.

Teine efekt on kaudsem ja puudutab Eesti või Tallinna kui festivali toimumispaiga mainet. Selleks, et saadud tunnustuse toel siia näiteks rohkem turiste meelitada, on vaja teha palju tööd ja samuti investeerida ka raha. Tunnustus loob ainult eelduse, et PÖFFi tõttu siia rohkem turiste tuleks. Et eeldus realiseeruks, on vaja teha tugevat turunduse- ja müügitööd. Nii Tallinna linn kui Eesti riik võiksid seda potentsiaali kindlasti senisest rohkem ära kasutada.

TASUB TEADA

Pimedate Ööde Filmifestival (PÖFF)

  • Algas 1997. aastal, mil linastus 25 täispikka filmi, mis tõid kokku 4500 kinokülastust.
  • 2012. aastal oli juba 540 filmi ja 730 linastust ning kokku rohkem kui 67 000 külastust. Samuti võttis festivalist osa 475 filmitööstuse külalist ja ajakirjanikku.
  • 2013. aastal publikurekord, üle 77 600 külastuse.
  • PÖFF korraldab veel Kumu Dokumentaali, Haapsalu õudus- ja fantaasiafilmide festivali ning Tartu armastusfilmide festivali, samuti alafestivale Just Film, Sleepwalkers ja Animated Dream.
  • 2012. aastal lõpetas PÖFF 43 470 euro suuruse kahjumiga.
  • Selle aasta eelarve on ligi 1,3 miljonit eurot.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. September 2014, 08:42
    Otsi:

    Ava täpsem otsing