Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

AirAsia omanik: pidutse koos oma töötajatega!

15. oktoober 2014, 11:30
AirAsia omanik Tony Fernandes.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141015/NEWS/141019804/AR/0/AR-141019804.jpg

Ametiühinguvaba ja maailma parima odavlennufirma AirAsia üles ehitanud Tony Fernandes leiab, et juhi töö on ettevõttesse talente tuua ja neil särada lasta.

12-aastaselt Malaisiast Inglismaale internaatkooli saadetud poisist sai Warner Musicu aegade noorim juht. Kui aga AOL ja Time Warner järjekordset liitumist läbi tegid, otsustas Fernandes lahkuda ("Küsisin neilt, mis narkotsi nad panevad, et nii suurt kasvu ootavad") ja tegi teoks ammuse unistuse asutada Aasiat ja Eurooopat ühendav odavlennufirma.

"Optimism viib äris kaugele," sõnas Fernandes Põhjamaade suurimal ärikonverentsil Nordic Business Forum. Ta alustas oma äri kaaslastega 500 000 dollarilise algkapitaliga, tutvuste ja teadmisteta, oma maja laenu tagatiseks pannes. Kolm päeva pärast litsentsi saamiseks võlgades lennufirma soetamist saabus 11. september 2001.

Raskustest hoolimata ehitas Fernandes üles 180 lennuki ja 15 000 töötajaga (ja ilma ametiühinguteta) ettevõtte, mis jõudis kasumisse juba esimesel tegutsemisaastal. AirAsia valiti kuuel järjestikusel aastal maailma parimaks odavlennufirmaks. 1,3 miljardi euroni ulatus möödunud aastal AirAsia käive, kasvades aastaga 4,9% võrra. Firmat üle võttes oli käive 41 miljonit eurot.

Fernandes ise on firma kasvust hoolimata jäänud kõigile kättesaadavaks ladnaks mehes. "Lennujaama turvateenistus peab mind tavaliselt illegaalseks immigrandiks," naljatas Fernandes, kes ei põlga teha oma ettevõttes ka kõige lihtsamaid töid nagu pakkide tassimine. Tema mobiiltelefoninumber on igal töötajal ning talle võib igal ajal helistada, et näiteks ideid pakkuda.

Juht otsigu firma talendid üles.

Tony Fernandes jagab kogemust.

Juht lihvib vääriskive.
Minu kui juhi töö on teha lihvimata teemantidest briljandid. Paljud juhid istuvad suletud ustega kabinetis ega tea, mis toimub. Mina töötan kord kuus pakikandjana, kord kolme kuu tagant check-in'is.

Lihttöö paljastab anded.
Kui mul on üks tõeline anne, siis see on tunda ära särasilmseid andekaid inimesi. Lihtsamaid töid tehes leiad kergesti üles tõeliselt andekad inimesed. Nägin pakikandjate seas palju noori, kellel lihtsalt polnud raha edasi õppida. Tegin neile eraldi lennukooli. Esimesest kadettide grupist töötab meil täna 11 lennukikaptenit.

Murra tavasid.
Ühel päeval helistas mulle üks neiu, firma töötaja, kes teatas, et tahab saada piloodiks. Mulle öeldi siis, et naispiloote ei sobi tööle võtta. Täna on meil 42 naispilooti. See neiu on meil kapten, ühtlasi võitis ta vahepeal Miss Thailandi tiitli. Kui meil poleks ettevõte nii lame, siis poleks ta mulle üldse helistada julgenud.

Tee end kuuldavaks.
Paljud ettevõtted kaovad, sest häid ideid pole kunagi kuulda. Seepärast peab panema raha reklaami ja brändi toetama. AirAsia kolmekordistas kriisi ajal reklaamikulusid. Pärast Bali terrorirünnakut andsime kampaania korras 10 000 tasuta kohta. See töötas!
Sotsiaalvõrgustikesse tasub investeerida. 2% airAsia müügist tuleb Facebookist.

Pigista silm kinni.
Vahel harva peab prostitueerima. Tegime Manchester Unitediga suure kampaania, olgugi, et ma seda klubi silmaotsaski ei salli.

Ole esimene.
Ehita uusi liine, mine uutele turgudele. Kolmandikul meie liinidest polnud keegi kunagi varem lennanud.

Unista suurelt.
Olen maailma suurim unistaja, sest ma ei tahtnud 55-aastaselt elus tagasi vaadata ja öelda: "Oleksin ma ometi seda teinud!"

Lase töötajatel vastutada.
Lasin lennukiteenindajatel ise oma vormid disainida. Nemad peavad nendes elama ja kui nad need ise tellivad, siis nad ei saa minu peale kurta.
Sa pead looma keskkonna, kus inimesed julgevad riskeerida ja ideedega välja tulla.

Personalist inimesteni.
Personaliosakond - see kõlab nagu politseijaoskond. Muutsin meie personaliosakonna inimeste osakonnaks, kellel on vaid üks eesmärk - teha töötajaid õnnelikuks. Pidutse koos oma töötajatega. Alkohol on suur võrdsustaja!

Odav ei pruugi olla kehv.
Ryanair tundub arvavat, et lahe on inimesi kottida. Naeratamine ja viisakus ei maksa tegelikult midagi.

Tegutse. 
Paari tunniga jõuab paljutki ära teha. Muidu pead 25 000 koosolekut ja saadad sama palju meile ja midagi ei juhtu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
15. October 2014, 11:53
Otsi:

Ava täpsem otsing