Riik kahtleb teemaksus

15. detsember 2014, 17:38
Vedajad soovivad kehtestada teemaksu kõigile Eesti teedel liiklevate veoautode omanikele.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141215/NEWS/141219820/AR/0/Veoautod-Eesti-teedel.jpg

Eestil jääb kasseerimata suur summa potentsiaalset tulu teemaksust, mille kehtestamise vajadust tõstavad potentsiaalsed maksumaksjad ise.

Põhjus, miks autovedajad on teemaksust huvitatud, on lihtne - enamus suuri rahvusvahelisi vedajaid teeb oma vedusid väljaspool Eestit ja maksab teiste riikide teemakse. Nende rahvusvahelised konkurendid tulevad Eestisse, kasutavad siinseid teid, kuid ei kuluta sentigi teemaksudele, kirjutab 16. detsembril ilmuv Logistika kuukiri.

ERAA presidendi ja Lajos Eesti omaniku Einar Vallbaumi sõnul on tegemist sügava ja põhimõttelise teemaga, mis seisab täna suuresti Vene ja Eesti riikidevahelise kokkulepe taga. Selle järgi ei võta Eesti Venemaalt ja Venemaa Eestilt teemakse. Vallbaumi sõnul on kuulda signaale, et Venemaa tahab kehtestada kõigile teemaksu ja siis ei ole ka Eestil enam mõtet teemaksuta jätkata.

"Kui nii läheb, siis me kindlasti teeme ministeeriumile ettepaneku teemaks kehtestada, sest me oleme ju transiidi lõpp-punkt," märkis Vallbaum.

EST-Trans Kaubaveod omaniku ja juhatuse liikme Reio Engmani sõnul toob selline väike asi nagu teemaks kaasa suured kulud ja ebavõrdse konkurentsi.

„Teemaks, mis naabervabariigis Lätis on, kuid meil mitte, on küll väike ja lihtne asi, kuid tähendab ettevõtjale suurt suur raha ja ebavõrdset konkurentsi,“ selgitas Engman. "Teatud maksud vedelevad maas, aga teisi tõstetakse. See on riigikassasse saamata jääv tulu."

Otsest maksukoormuse kasvu ettevõtjad ei toeta, kuna transpordisektor on niigi suure hinnasurve all ja raskeveoki maksu, mis on üks transpordisektori maksude ahelast, makstakse niigi.

"Riigi asi on otsustada, kuidas neid makse reguleerida, mida tõsta, mida vähendada," ütles Engman. "Peale raskeveoki- ja teemaksu on ka linna- ja muid makse, mida kaaluda. Enne kui otsustada, tuleb kõik hoolikalt läbi kalkuleerida."

Linford ASi juht Mihkel Vahe möönab, et praegune olukord on küll ebavõrdne, kuid uut maksu nemad küll välja ei kannataks. "Maksud on hell teema, turg on languses. Kui Eestis tuleb teemaks lisaks raskeveokimaksule, siis meile see ei meeldi," sõnas Vahe.

Parme Transi omanik ja juht Jüri Šehovtsov sõnul teevad teised riigid oma vedajatele eelistusi, vabastades nad teemaksude maksmisest. Konkreetselt viitas ta Lätile ja Tšehhile. „Eesti vedajad peavad igal pool teemakse maksma, samas välisvedajad ei pea Eestisse sisenemisel mitte midagi maksma,“ tõdes Šehovtsov.

Majandus- kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatteri sõnul ei ole vedajate ootus, et teekasutustasusid saab kehtestada välisvedajatele ja teha samal ajal kohalikele vedajatele maksuvabastust,  õige, sest EL-i õigus sellist maksuvabastust ei võimalda.

"Tšehhi või Läti näited on ilmselt kontrollimata faktid, kuna vastasel korral peaks Euroopa Komisjon algatama nende riikide suhtes rikkumismenetlused," märkis Tatter. "Kui keegi esitab vastavad asitõendid võib ka Eesti vastav organisatsioon komisjonile sellekohase kaebuse esitada."

Teekasutustasude kehtestamisele eelnevad reeglina vastavad kooskõlastused Euroopa Komisjoniga, kes hindab kas plaanitava teekasutustasu rakendamisel on tagatud direktiivi nõuded, sh liikmesriikide vedajate võrdne kohtlemine.

"Asjaosaliste eksiarvamused võivad tuleneda ka sellest, et nt direktiivi  vignette-printsiibi korral rakendatakse kohalikele ja välisvedajatele direktiivi erinevaid lisasid/tasumäärasid ning nt kohalike veokite tasuarvestused ja maksed tehakse aastasele perioodile kohaliku liiklusregistriandmete alusel, välisvedajatele rakenduvad aga direktiivi teised päeva-, nädala- vms põhised tasumäärad koos kohustusega riiki sisenedes vastav vignette soetada," selgitas Tatter.

Tatter möönis, et erinevad vedajad on teemaksu kehtestamise ettepanekuga ministeeriumisse pöördunud, aga vastavad ettepanekud on tuginenud reeglina nende endi maksuvabastuse eeldustele, mis paraku pole õiguspärane lähenemine.

Ministeeriumi andmetel sooritavad Eestis registreeritud vastava tegevusloaga raskeveokitest ca kolmandik oma vedusid välismaal, viibides Eestis minimaalselt. Vignette-printsiibi rakendamisel lubab direktiiv kohalikus registris registreeritud sõidukitele rakendada ainult aastast maksu, mis tähendab, et antud vedajad maksaksid Eesti teekasutustasu nii Eestis mitteviibimise aja eest kui ka tegelikult vedu sooritavas välisriigis kohalikke teemakse.

"Nii et tänane maksuvabastus Eestis on loonud just meie vedajatele teatud konkurentsieeliseid, mis tee kasutustasu rakendamisel kaob," lausus Tatter. "Eesti ei ole maanteeliikluses oluline transiitriik, nagu Saksamaa, Tsehhi, Poola või kasvõi Leedu ning välisveokitelt saadavad tasud on marginaalsed lisanduva kohaliku maksukoormuse ja maanteede tegelike investeeringuvajaduste vaates."

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    15. December 2014, 17:55
    Otsi:

    Ava täpsem otsing