Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hoia ära suur kahju väikesest õnnetusest

    Klaasifirma Andrese Klaas juhatuse esimees Gerd Veelma ütles, et suuri kahjusid pole ettevõte kandnud ja on leinud head vedajad.Foto: Raul Mee, Äripäev

    Kehvasti kinnitatud kaup võib tähendada suurt rahakulu, seetõttu tasuks kauba omanikul laadimisel silm peal hoida.

    Kauba kahjustada saamine transpordil on hilinemise kõrval teine põhjus, mis probleeme tekitab. Konfliktid võivad muutuda väga emotsionaalseks ja tekitada kahju nii vedajale kui ka tellijale, kirjutab 13. jaanuari Äripäev logistika rubriigis.
    Kogenud veofirmadel on välja kujunenud ettevaatusabinõud, millega konflikte vältida ja kahjusid minimeerida.Sageli laaditakse saadetis autole auto­juhi järelevalve all, seetõttu algab kõik juhtide koolitamisest. 1995. aastast tegutsenud ASi Janvemari juhataja Janno Krantsiveere sõnul on koolitused tänapäeval palju olulisemad kui kümme aastat tagasi. “Millegipärast on viimaste aastatega hoolimatus kasvanud. Ei tea, kas autokoolides neid teemasid enam ei õpetata või ei pööra õppurid kauba turvalisusele lihtsalt nii palju tähelepanu,” arutles Krantsiveer. “Litsents ja kogemus on olemas, aga vaid kümmekond protsenti teab tegelikult ka asjast midagi.”Iga uus töötaja saab väljaõppe
    Krantsiveer tunnistas, et peaaegu iga uue töötajaga peab nullist alustama. Pärast esimest väljaõpet tehakse hiljem ka lisakoolitusi. Olulised on ka lihtsamad firmasisesed koosolekud, samuti luuakse juhendeid.
    Pidevalt tuleb kontrollida, kas kaup kinnitatakse hoolikalt. Alati, kui on võimalik, on Janvemari logistik laadimise juures ja kontrollib kinnitused üle.Tänu tõhusale ettevalmistusele ja kontrollile ei ole Janvemaril palju probleeme olnud. Mõni aasta tagasi oli küll avarii, kus nende veoautojuht pidi kokkupõrke vältimiseks teelt välja sõitma ja auto vajus külili, aga koorem oli korralikult kinnitatud, nii et kaup konteineris ei nihkunud. Nii oli selles õnnetuses suurem kahju autole, mitte koormale.
    Transpordikontsern ­Schenker on suutnud viia teenuse efektiivsuse 99,9%ni. Inimliku vea faktorit ei ole võimalik päris nullini viia, aga Schenkeri tegevdirektori Janek Saareoksa sõnul on selleks tehtud pea kõik mis võimalik. Firma laod ja terminalid on turvalised ja sertifitseeritud, hooned on saadetiste jälgimiseks varustatud videovalvega. Taset mõõdetakse väga täpselt ja kui tekib probleeme, tehakse ekspertiis, et selgitada, mis need põhjustas. Probleeme esineb umbes 0,02% kogutellimustest. Samas võib selle osa sees olla rahaliselt väga kulukaid juhtumeid – suure kahju tekkimiseks ei pea palju juhtuma.

    Edasta veofirmale vajalikud andmed

    Koorma mõõtmed, kaal ja maht.

    Ajad, millal koorem väljub ja millal see kohal peaks olema.

    Erimõõtudega koormad.

    Euroopa Liidust välja mineva kauba puhul tolli vormistamine ja vastuvõtva maa tollinõuded, samuti arvesta tollis kuluva ajaga.

    Koorma kinnitamise erinõuded.

    Valmisolek maha/peale laadimiseks.

    Erisoovid.

    Ulmelised tellimused
    Alati ei ole võimalik kauba laadimist üle kontrollida. Sellistel juhtudel on kõige olulisem suhtlus vedaja ja kliendi vahel. OÜ Kauritel juhatuse liikme Marko Noviku sõnul on neil ette tulnud kliente, kes soovivad, et täna autole laetav kaup oleks juba homme 1200 kilomeetri kaugusel. “Mõnda tellimust vaadates jääb mulje, et inimesed on liiga palju “Star Treki” vaadanud,” märkis Novik.
    Novik ütles, et veoteenuse tellijad võiksid transporti tõsisemalt võtta ja aegsasti valmistuda. Sageli alustatakse vedude planeerimist liiga hilja.Tihti ei mõelda, kuidas kaup autole saada. Tõstukiga veokid on ettevõttel küll olemas, kuid kui nende kasutamist kliendiga kokku lepitud ei ole, võib kauba pealelaadimisel tekkida ebameeldivaid üllatusi. Tihti ei pöörata tähelepanu kauba mõõtmetele, kaalule ja koorma kinnitamise erinõuetele.“Kohati paneb jahmatama, kui lihtsameelselt mõni klient transporti suhtub,” sõnas Novik. “On firmasid, kellele on 100 ­euro suuruse krediidi andmine suur probleem, kuid kes on samas valmis 100 000 euro väärtuses kaupa teele saatma ükskõik kuidas. Ega selliseid olukordi muudmoodi vältida ei saagi, kui et me nämmutame klientidega, et info liiguks. Aga kõike ka ei suuda läbi nämmutada.”
    Koorma laadimine ja kinnitamine on veose turvalisuse üks kõige olulisemaid etappe, rõhutas Novik. Tuleb mõelda, millise kaubaga on tegu, kuidas seda autole laadida ning kuidas seda kinnitada. Kui on tellitud mitu autot, tasub läbi mõelda ka kauba kahe masina vahel jaotamine. Selles ei ole midagi keerulist, kuid Noviku kinnitusel on olnud olukordi, kus üks auto koormatakse üle ja teine jäetakse pooltühjaks. Samuti ei ole harv juhus, kus koorem jõuab kohale, kuid vastuvõtval laol ei ole tehnilist võimekust koormat maha laadida. Sellised olukorrad on kõigile osapooltele ebameeldivad ja neid saab Noviku sõnul vältida elementaarse kommunikatsiooniga.
    Juht peab kehva kinnitust märkama.
    Pakke­lahenduse probleemi tõi välja ka OÜ Alone­wolf juht Andrus Laul. Ettevõte koolitab juhte halvasti pakendatud kaupa ära tundma. Kui klient on pannud kauba õhukestele alustele ja ühe kilekihiga üle tõmmanud, peavad autojuhid ka saatedokumentidesse märkima, et pakendus ei ole piisav ohutuks veoks. Sellisel juhul on vedajal rohkem võimalusi end kaitsta, kui kaup peaks viga saama.
    Kui kaubaga tõepoolest midagi juhtub, oleneb lahendus kindlustuslepingutest. Pea kõigil vedajatel on sõlmitud vedaja vastutuskindlustus. Kallimate veoste puhul kindlustavad teenuse tellijad eraldi ka veose enda.
    Konkreetset probleemset kaubaliiki pole vedajate hinnangul võimalik välja tuua. Ahel, mille kaup läbima peab, on liiga pikk ja mitme muutujaga, ning neist igaühes võib midagi valesti minna. Probleemide vähendamisel on peamine siiski see, et veod oleksid korrektselt planeeritud ning et kõigi ahela osade töö toimuks koordineeritult ja et info liiguks.

    Klaasifirma pole suuri kahjusid kannatanud

    Andrese Klaas juhatuse esimees Gerd Veelma

    Eriti habraste klaastoodete transport on eriti suur väljakutse, aga oleme jõudnud partneritega turvaliste teekondadeni. Oleme saavutanud juba mitmendat aastat tulemuse, kus vedudel suuremaid probleeme ei esine.

    Väiksemad Eesti-sisesed veod teeme ise ära, aga pikemate ja suuremahulisemate vedude tegemiseks on aastatega välja kujunenud 4–6 partnerit. Partner valitakse iga veo juures eraldi, sõltuvalt sihtmaast, etteteatamise ajast ja muudest faktoritest.

    Kui tahame valida mõnda uut veofirmat, teeme kõigepealt taustauuringu ning enne pikemat koostööd ka prooviveod. Lisaks eeltööle on tähtis ka töö autojuhtidega otse laos.  Laost laadivad kauba veoautodele alati meie oma inimesed meie oma tehnikaga. Lisaks vaatavad nad pakkimise üle ja annavad auto­juhile infot, kuidas koormaga ümber käia. Vedaja peab ikka klaasiveo spetsiifikast aru saama.

    Ükskord suutis üks kliendi enda tellitud Poola autojuht lattu tagurdades kastidesse sisse sõita.Nii selle kui ka harva esinevate üksikute klaaside kahjustamiste puhul on transpordifirmad olnud nõus kahjud hüvitama. Enamasti katab kahjud vedaja vastutuskindlustus.   

    Vedaja ei saa vastutada pruuni kasti pakitud kullakangide eest
    Talvised teeolud tähendavad, et vedude kestus pikeneb ja avariide tõenäosus suureneb.Rahvusvaheliste vedude juures on tähtis tunda sihtmaa olusid. Kui näiteks Eestis on teed veel puhtad, aga veos läheb Põhja-­Soome, tuleb arvestada, et ligi pool teed võib maksimaalne kiirus olla märksa väiksem ja avariide oht suurem.
    Kui tellida vedusid Euroopa Liidust väljapoole, tuleb omakorda arvestada vastuvõtva riigi tollinõuetega. Piiril tekkivad probleemid võivad kauba kohale jõudmise aega pikendada ja seda peavad tellijad ette nägema.Probleeme tekib rohkem projektivedudega, pikaajalisemate partneritega kujuneb välja sujuv koostöö, kus mõlemad pooled teavad, mida ja kuidas teha.Raskused ehitusvedudega. Eriti probleemse valdkonnana tõid OÜ Kauritel juhatuse liige Marko Novik ja Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp välja ehitusprojektid.
    Veo efektiivsus muutub probleemseks kohe, kui on vaja lühikese ajaga vedada palju kaupa kliendile, kellega ei ole varem kokkupuudet olnud.Kui kaup saab siiski veo käigus kahjustada, on põhjuste kindlaks tegemine keeruline ja süüdlase otsimine hall ala.
    Rahvusvahelise autokaubaveo konventsiooni  üldtingimused on sätestanud vedajale piiratud vastutuse, mis on kõikide vedude aluseks. Kauba saatjad aga seda sageli ei arvesta, kuna hoitakse kokku. Kui midagi juhtub, ollakse pettunud.“Vedaja ei saa pruuni kasti pandud kullakangide eest vastutada, sest me ei ava saadetisi ja kui seal on kõrge väärtusega asjad, tuleb need eraldi kindlustada, mitte midagi pole parata,” rõhutas Schenkeri tegevdirektor Janek Saareoks.
    Teine probleemkoht on saadetiste pakkelahendused, mis ei vasta tingimustele, nentis Saareoks.
    Autor: Kaur Maran, kaasautor
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
USA aktsiaturg lõpetas nädala võidukalt
Kõik USA aktsiaindeksid lõpetasid nädala tõusuteel. Dow ja Nasdaq tõusid nädalaga vastavalt 1,14% ja 1,43%, samal ajal kui S&P 500 lisas 0,55%.
Kõik USA aktsiaindeksid lõpetasid nädala tõusuteel. Dow ja Nasdaq tõusid nädalaga vastavalt 1,14% ja 1,43%, samal ajal kui S&P 500 lisas 0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.